De pagina wordt geladen...
Ondernemers werken ín hun bedrijf maar zeker ook áán hun bedrijf. Je kijkt vooruit naar de markt, de samenleving en de wijzigingen daarin en hoe jij daar met jouw bedrijf op inspeelt. Voor BOVAG is dat niet anders. Als vereniging, de som van zo’n 8.000 ondernemers, moet je ook vooruitkijken en weten wie je bent en wilt zijn. Daarom gingen leden onlangs in gesprek over het onderwerp ‘BOVAG in 2030’.
Zowel leden van de BOVAG Ledenraad, Bestuursraad (bestaande uit de afdelingsvoorzitters) als het Verenigingsbestuur kwamen half oktober bijeen om te praten over BOVAG 2030. Hoe ziet de vereniging er dan uit? Wie zijn onze leden in 2030? Wat verwachten onze leden over vijf jaar van hun vereniging? Is onze identiteit dan nog dezelfde? Ieder beantwoordde deze vragen vanuit zijn of haar eigen inzicht en branche, en gezamenlijk discussieerden de bestuursleden over het gemeenschappelijke belang van BOVAG.
“Het was een goede bijeenkomst waarmee we voldoende inbreng hebben gekregen om een toekomstschets te maken.”Algemeen directeur Peter Niesink
Deze bijeenkomst was ook een mooi moment om nader kennis te maken met onze nieuwe voorzitter Christianne van der Wal. Er was tijd voor gesprekken met haar maar ook voor gesprekken onderling. Algemeen directeur van BOVAG Peter Niesink zei hierover: “De sessies waren zo georganiseerd dat onze bestuursleden elkaar beter konden leren kennen, inzichten kregen in elkaars branche en er meer begrip kwam voor elkaars dilemma’s. Het was een goede bijeenkomst waarmee we voldoende inbreng hebben gekregen om een toekomstschets te maken.”
Met de conclusies van deze gesprekken gaat BOVAG aan de slag met een plan voor de komende vijf jaar. Dit plan valt binnen de eerder bepaalde koers waarvan de pijlers zijn: duurzaamheid, betrouwbaarheid, veiligheid en toekomstbestendigheid. Het gaat nu echt over de vereniging zelf en het merk BOVAG in 2030. Vragen die daarbij horen zijn bijvoorbeeld: willen wij meer leden? En wat voor soort leden moeten dat dan zijn? Hebben wij in 2030 nog altijd een consumentenkeurmerk? En hoe ziet dat er dan uit? En wat verwachten leden van BOVAG in 2030? Wat doet BOVAG dan, hoe ondersteunt de vereniging zijn leden het beste? Een duidelijk inzicht uit de bespreking was de veel gehoorde wens om de identiteit van BOVAG zoveel mogelijk te behouden en het BOVAG-keurmerk nog steeds als uitgangspunt voor alle leden te hanteren.
De verdere antwoorden op de vragen worden op dit moment uitgewerkt. Begin 2026 ligt er een plan klaar waarover de Ledenraad, Bestuursraad en het Verenigingsbestuur kunnen beslissen, waarna de vereniging aan de slag gaat om díe vereniging te worden die zijn leden wenst.
Nu zowel de BOVAG Ledenraad, Bestuursraad als het Verenigingsbestuur bij elkaar waren, was het een mooi moment om vicevoorzitter Thijs Bochane te bedanken. Hij werd in het zonnetje gezet voor het tijdelijk overnemen van de rol van algemeen voorzitter van BOVAG na het vertrek van Han ten Broeke. Hoewel hij aangaf met liefde het stokje te hebben overgedragen aan Christianne, waardeert hij ook de inzichten die hij het afgelopen halfjaar heeft gekregen in deze rol. Het was een intensieve periode voor hem die hij nu kan afsluiten om zich weer volledig op zijn bedrijf te richten.