EV’s als deel van de oplossing
“Elektrische auto’s kunnen ook een belangrijk onderdeel van de oplossing zijn. Nu is het nog zo dat het merendeel van de EV-rijders de auto na het werk thuis oplaadt. Dat leidt tot een enorme stroomvraag vanaf pakweg 18.00 uur. Het verspreid over de dag laden en dan vooral als er veel stroom beschikbaar is, draagt bij aan het voorkomen van pieken en daarmee aan de stabiliteit van het net. Nu is deze spreiding nog vrijblijvend, maar er zijn signalen dat dit ‘slimme laden’ niet alleen de norm, maar ook een verplichting wordt, met als doel om ‘blackouts’ te voorkomen. Met hun batterijen kunnen EV’s kunnen bovendien een belangrijke opslag- én leveringsrol vervullen. Daarvoor is nog wel wat nodig: auto’s moeten geschikt zijn voor het terugleveren van stroom (bi-directioneel laden), laadpalen moeten worden aangepast en er is (nog) regelgeving nodig voor de beprijzing van elektriciteit die wordt teruggeleverd.”
Met files krijg je nergens de handen op elkaar, zeker niet in de mobiliteitsbranche, maar toch kinkt er naast realisme ook heel voorzichtig enig optimisme door in de conclusie van Paul Selten: “Helaas is deze file niet zomaar opgelost, we zitten echt in de beginfase van het probleem. Desondanks zijn er nu al mogelijkheden om uit de file te stappen en naast de netverzwaring die in gang is gezet, zijn er hoopgevende ontwikkelingen. Eén ding hebben ze echter allemaal nodig: volle aandacht.”