De pagina wordt geladen...

Bovag logo
“Ik stop met het gevoel dat ik het goed heb gedaan”
0%
Terug

“Ik stop met het gevoel dat ik het goed heb gedaan”

Ondernemerschap14 dec 2021 Leestijd: 6 min

Autobedrijf van Berkom is al decennia lang een begrip in Oss en omgeving. Met het einde van het bedrijf in zicht, stopt ook een markante ondernemer. “De verkoopgesprekken lopen, maar het kan nog alle kanten op”, aldus Ineke van Berkom.

Ineke van Berkom is zeventig jaar oud, maar kent zichzelf goed genoeg om te weten dat als ze het bedrijf nu niet van de hand doet, ze rustig nog járen doorwerkt. De keuze om stoppen valt haar dan ook zwaar. “Het is vooral een mentaal proces geweest. Ik heb erom gerouwd en nu is het goed. Het streven is om de verkoop voor het einde van het jaar rond te hebben. Mijn vader en oprichter van Autobedrijf van Berkom, is geboren in 1922. Verkopen aan het begin van 2022 voelt symbolisch goed. Het is toch een soort honderdjarig jubileum, ook al bestaat het bedrijf zelf sinds 1962.”

Specialisten

Van Berkom moest voor zichzelf een datum prikken om los te komen van het bedrijf. “Het is niet zo dat je op een dag de deur dichttrekt en dat was het dan. We hebben er twee jaar voor uitgetrokken. Het is immers een proces waar veel bij komt kijken. Van dat proces had noch Van Berkom, noch haar man kaas gegeten. “We hadden ons aangemeld voor de kennissessie ‘Stoppen en doorgaan?’ van BOVAG, maar toen de corona-epidemie uitbrak, werd deze bijeenkomst geannuleerd.” Dat was geen reden om niet de hulp van BOVAG in te schakelen. “BOVAG heeft de juiste partners die weten hoe ik de zaak het beste afrond voor mijn personeel, klanten en mijzelf. Via onze BOVAG-accountadviseur zijn we in contact gekomen met specialisten op het gebied van financiën, contracten, personeel en andere zaken.”
Het is niet de bedoeling dat Van Berkom na de deal nog betrokken of verbonden blijft met het bedrijf. “Ik wil helemaal loskomen van het bedrijf en van alle zorgen af zijn”, stelt zij. In de familiaire sfeer of tussen het personeel zit geen opvolger. “Het kan dus zijn dat een ander autobedrijf het koopt of dat de grond wordt gekocht. Er lopen nu gesprekken met verschillende geïnteresseerde partijen, maar het kan nog alle kanten op. Ik doe nu mijn huiswerk en de potentiële kopers ook. Daarna komen we weer samen.”

Topprioriteit

“De zaken goed afronden voor het personeel is mijn topprioriteit. Dat is gelukt”, vervolgt Van Berkom. “Vorig jaar heb ik hen verteld nog twee jaar door te gaan.” Van Berkom heeft twee monteurs in dienst, waarvan een al 44 jaar werkzaam is. “Hij zit in de ziektewet omdat hij een ernstig motorongeluk heeft gehad. Doorgaan als monteur kost hem op den duur zijn been. Tijdens de lockdowns kwamen de muren op hem af en hebben we gezocht naar passend ander werk voor hem. Dat bleek een schot in de roos, want hij is weer helemaal opgebloeid nu hij wat omhanden heeft. Onze andere monteur kreeg veel aanbiedingen van autobedrijven, waardoor hij ook goed terecht is gekomen. Dan hebben we nog een receptioniste. Zij heeft aangegeven dat als ik stop, zij ook stopt. Doordat het personele gedeelte zo snel is geregeld en een autobedrijf zonder monteurs weinig te doen heeft, is de deadline naar voren gehaald. We stoppen dit jaar of begin volgend jaar. We werken nu met een uitzendkracht in de werkplaats.”

Klantcontact

De klanten van Autobedrijf van Berkom zijn officieel nog niet op de hoogte gesteld. “We hebben immers nog geen exacte datum. Wel vind ik het erg belangrijk om ook voor onze klanten alles goed af te ronden. Daarna kan ik met mijn man gaan genieten, met het gevoel dat ik het goed heb gedaan.” Van Berkom heeft geregeld families in de zaak die al drie generaties klant zijn. “Dan help ik iemand die nog als klein kind op mijn bureau heeft gespeeld terwijl ik een gesprek met de ouders voerde.” In de regio Oss is Van Berkom dan ook een bekend gezicht. “Ik doe soms mijn boodschappen elders omdat het anders te lang duurt.” Officieel nam Van Berkom het bedrijf in 1999 over van haar vader, die toen ziek werd. Zij werkte echter al jong in de zaak. “Ik was een echt papa-meisje. Mijn moeder wilde altijd met mij winkelen, maar daar wilde ik niets van weten. Op een brommertje ging ik al onderdelen halen voor mijn vader. Al snel haalde ik mijn rijbewijs, want met een auto kon ik nog sneller spullen ophalen voor hem.”
Al die jaren heeft ze het bedrijf bewust klein gehouden. Ze kent al haar klanten persoonlijk en ze heeft altijd digitalisering afgehouden. “We hebben niet eens een website. De afgelopen jaren heb ik voor het eerst een advertentie geplaatst in een lokale krant. Dat deed ik voornamelijk om die krant te steunen. Klanten komen altijd via mond-tot-mondreclame. Ik heb nog nooit een klacht gekregen, ook niet via BOVAG. De Geschillencommissie is er nooit aan te pas gekomen.”
De werkplaats – even groot als de showroom – is waar het hart van Van Berkom altijd heeft gelegen. “Verkoop doe ik erbij voor vaste klan¬ten. Als er een klant komt met: ‘dit is mijn budget en ik wil dit’, dan doe ik mijn uiterste best om daar een passende auto bij te zoeken. Ik heb ook nooit groter willen worden want dan verlies je het contact met de klant. Dat contact ga ik dan ook het meest missen.”
Na de verkoop is Van Berkom niet bang zich te vervelen. “Er zijn zoveel leuke dingen te doen. Als ik alles ga doen wat ik zou willen, dan moet ik op z’n minst 150 jaar worden”, grapt ze. In maart volgend jaar staat een reis gepland. “Of we dat gaan halen met de verkoop weet ik niet. Mijn man en ik rijden graag motor en zijn groot fan van Engeland en Ierland. We zijn zelfs getrouwd op St. Patrick’s Day; komende 17 maart is ons vijfentwintigjarig jubileum. Het is onze droom om dat daar te vieren.”

De zaken goed afronden voor het personeel is topprioriteit. Dat is geluktIneke van Berkom | Autobedrijf van Berkom

Autobedrijf van Berkom

Opgericht: 1 oktober 1962
Eigenaar: Ineke van Berkom, sinds 1999
Oppervlakte: 750 m2
Medewerkers: 2 monteurs en 1 receptioniste
Aantal bruggen: 5
BOVAG-lid: 50 jaar

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.