BOVAG helpt fietsbedrijven
Met de bevindingen uit het rapport kan BOVAG op zijn beurt fietsbedrijven nog beter ondersteunen. Op hoofdlijnen gaat het om drie thema’s, waarbij Maarten Mastop toelicht: “Allereerst belangenbehartiging zoals de ondersteuning van dealerverenigingen. Dat is broodnodig, want een gelijk speelveld is momenteel belangrijker dan ooit. Uit de studie blijkt namelijk dat de macht van fabrikanten toeneemt, net zoals voorwaartse en achterwaartse integratie. Daarnaast werken we met onze Haagse lobby aan het stimuleren van meer fietsgebruik op een fietsveilige manier.” Opleiding en instroom zijn het tweede thema voor BOVAG. In de fietsbranche is de uitstroom ongeveer twintig procent per jaar. Tegelijkertijd stromen er wel nieuwe mensen in, zij het veelal ongeschoold. Daarnaast is de instroom niet groot genoeg om alle vacatures in te vullen. “Goed geschoold personeel is van kapitaal belang. Er is een grote opleidingsbehoefte, daar gaan we ons voor inzetten. Daarbij nemen we ook het kwalificatiedossier onder de loep. En ten slotte gaan we met ondernemers kijken naar hun aftersales. Dat doen we door meer inzicht en controle te geven in de kosten van de werkplaats en hun bedrijf.” Mastop benadrukt dat de bevindingen uit de studie een waardevolle aftrap zijn voor het organiseren van kleinschalige bijeenkomsten in land. “Omdat in de fietsbranche veel verschillende ondernemers en nuances zijn, is hun input heel waardevol. Daarom gaan we het land in om met ondernemers te praten, ook over wat zij van BOVAG nodig hebben.”
Meer informatie over de netwerkstudie, inclusief een samenvatting en onderliggende data is te vinden op mijn.bovag.nl/netwerkstudiefiets.