DE ZAAK
Een consument gaat tweeënhalf jaar na de aankoop van een occasion terug naar het BOVAG-bedrijf. Zijn klacht luidt dat de auto inhoudt en een tikkend geluid maakt. De garage vervangt de katalysator voor een gebruikt exemplaar, maar het getik blijft. Op de werkplaats wordt de auto voor € 870,— verder onderzocht. Daar blijkt dat het nodig is om de distributieketting te vervangen en twee kleppen af te stellen. De ondernemer brengt een deel van de kosten in rekening bij de klant. Het gaat om een bedrag van € 500,—. Er volgt slecht nieuws na de reparatie: het tikkende geluid is nog steeds niet over. Het bedrijf biedt aan om het onderblok van de motor te vervangen en stelt voor om de kosten te verdelen. De klant zou dan de helft van de totale kosten voor de motor betalen. Ook de kosten van de cilinderkop zouden gesplitst worden, waarbij importeur, ondernemer en consument allemaal eenderde deel betalen. Ze worden het niet met elkaar eens over deze nieuwe werkzaamheden. De consument vindt dat er sprake is van non-conformiteit en wil niet betalen. De ondernemer vindt op zijn beurt dat er geen sprake meer is van een geschil. Hij heeft in overleg met de importeur een coulancevoorstel gedaan, waarbij de kosten tussen de partijen worden verdeeld. Als de klant hier niet mee instemt, kan hij niks meer voor hem betekenen.