Een autobedrijf verkoopt een tweedehands SEAT zonder BOVAG Garantie. De reparatiekosten voor deze auto lopen binnen een half jaar op tot € 2.000,-. Kan deze klant een beroep doen op non-conformiteit, oftewel wettelijke garantie? De Geschillencommissie doet een uitspraak.
Terug

Het geschil: Wel of geen wettelijke garantie?

Wet- en regelgeving
Leestijd: 3 min

Een autobedrijf verkoopt een tweedehands SEAT zonder BOVAG Garantie. De reparatiekosten voor deze auto lopen binnen een half jaar op tot € 2.000,-. Kan deze klant een beroep doen op non-conformiteit, oftewel wettelijke garantie? De Geschillencommissie doet een uitspraak.   
 

DE ZAAK

Een klant koopt een SEAT Ibiza ST 1.2 TDi zonder BOVAG Garantie. De auto is acht jaar oud en heeft 273.683 kilometer op de teller staan. De koper betaalt € 3.400,- voor de Ibiza en in het eerste halfjaar komen daar € 2.000,- aan reparatiekosten bij, onder andere voor het vervangen van de koppeling en de remblokken. De klant vindt dat niet normaal, voor een auto die in haar ogen best veel geld heeft gekost. Zij wil zich beroepen op haar wettelijke rechten. De ondernemer ziet geen reden om de consument tegemoet te komen. De auto is zonder BOVAG Garantie verkocht en de vooraf uitgevoerde afleverbeurt maakt de occasion niet als nieuw. 

DE UITSPRAAK

Een klant koopt een SEAT Ibiza ST 1.2 TDi zonder BOVAG Garantie. De auto is acht jaar oud en heeft 273.683 kilometer op de teller staan. De koper betaalt € 3.400,- voor de Ibiza en in het eerste halfjaar komen daar € 2.000,- aan reparatiekosten bij, onder andere voor het vervangen van de koppeling en de remblokken. De klant vindt dat niet normaal, voor een auto die in haar ogen best veel geld heeft gekost. Zij wil zich beroepen op haar wettelijke rechten. De ondernemer ziet geen reden om de consument tegemoet te komen. De auto is zonder BOVAG Garantie verkocht en de vooraf uitgevoerde afleverbeurt maakt de occasion niet als nieuw. 

DE CONCLUSIE

De Geschillencommissie vindt het beroep op de wettelijke garantie niet terecht. De ondernemer heeft voldaan aan zijn verplichting en is niet aansprakelijk voor de herstelkosten. De klacht is ongegrond. 
Geschil-icoon-(1).jpg
Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 06-2020
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring