Bovag logo
Google Mijn Bedrijf optimaal inrichten in 9 stappen
0%
Terug

Google Mijn Bedrijf optimaal inrichten in 9 stappen

Sales en marketing13 jul 2020 Leestijd: 6 min

Waar zoekt een potentiële klant naar informatie over een bedrijf? In veel gevallen start die zoektocht via de Google-zoekmachine of Google Maps. Met de gratis tool Google Mijn Bedrijf kunt u instellen welke informatie zichtbaar is in de zoekmachine. Door hier aandacht aan te besteden, vergroot u de kans om een klant naar uw bedrijf te trekken. Deze negen stappen helpen u op weg.

1 Claim een Google Mijn Bedrijf-account

Om aan de slag te kunnen gaan met Google Mijn Bedrijf heeft u een bedrijfsaccount nodig. Die kunt u kosteloos aanmaken op google.nl/business. Bij het aanmaken van een account geeft u aan in welke categorie uw bedrijf valt en vult u uw adresgegevens, websiteadres en telefoonnummer in. Als laatste stap verifieert Google uw bedrijf door een code via de post te sturen. Heeft u al een account, dan logt u direct in met uw bedrijfsnaam en wachtwoord. U komt dan bij een soort dashboard, waar u uw account kunt beheren. Er is ook een app, waarmee u Google Mijn Bedrijf op de mobiele telefoon kunt beheren.

2 Geef ook uw aangepaste openingstijden door

Als een klant uw bedrijf opzoekt in Google, kunt u in de zoekresultaten direct uw openingstijden tonen. Deze vult u in onder het tabje ‘Informatie’. Bent u op andere tijden open in verband met corona, feestdagen, vakantie of heeft u bezorg- of ophaalmogelijkheden? Geef dat dan ook door, zodat uw klanten op de hoogte zijn. Als een (potentiële) klant online ziet dat uw bedrijf open is, vergroot u de kans dat hij daadwerkelijk contact met u opneemt.

“Bij bedrijven mét foto's worden gemiddeld 42 procent meer verzoeken voor routebeschrijvingen gedaan”

| Delen via

3 Voeg foto’s toe om op te vallen

Foto’s helpen uw bedrijf op te laten vallen tussen de andere zoekresultaten, bijvoorbeeld in Google Maps. Volgens Google worden bij bedrijven mét foto’s gemiddeld 42 procent meer verzoeken voor routebeschrijvingen gedaan. Er zijn verschillende soorten foto’s die u kunt toevoegen. Allereerst een omslagfoto, dat is de foto die vaak als eerste zichtbaar is bij uw bedrijfsinformatie. Voeg hier een herkenbare foto toe van de buiten- of binnenkant van uw bedrijf. U kunt daarnaast een logo toevoegen en aanvullende foto’s die meer kenmerken laten zien van uw bedrijf. Denk aan de verschillende typen fietsen, caravans of motoren die u verkoopt en foto’s van de accessoires die u verkoopt. Ook klanten kunnen foto’s toevoegen. Google bepaalt uiteindelijk welke foto’s worden getoond.

4 Voeg vragen én antwoorden toe

Consumenten hebben de optie om een vraag te stellen over uw bedrijf. Bijvoorbeeld of u een specifiek product verkoopt, of u naast verkoop ook onderhoud doet en of cadeaubonnen verkoopt. Deze vraag wordt direct geplaatst bij uw bedrijfsvermelding. Ook andere mensen kunnen de vraag beantwoorden. Als iemand een vraag ‘liket’ of wanneer u dat zelf doet, wordt deze hoger in de lijst met vragen getoond. Als bedrijf kunt u ook zelf veelvoorkomende vragen toevoegen, inclusief antwoorden.

5 Verzamel beoordelingen en reageer erop

Vraag klanten actief om een review te geven in Google. In Google Mijn Bedrijf vindt u een link waarmee u uw bedrijfsprofiel kunt delen. Deze link kunt u meesturen in een e-mail of nieuwsbrief, of delen via social media. Als iemand een recensie achterlaat, krijgt u daar een melding van. Bedank altijd voor een positieve beoordeling of reageer op kritiek. Klanten vinden het belangrijk om te zien dat een bedrijf hier serieus mee omgaat en dat het service biedt. Voer geen discussies in de comments, dan kunt u beter het gesprek tijdelijk offline halen en het onderling oplossen. Mocht u er met een ontevreden klant uitkomen, kunt u ook vragen om een negatieve beoordeling aan te passen of te verwijderen.

6 Deel updates met Google Posts

Met Google Posts kunt u actuele berichten tonen bij uw bedrijfsinformatie. Denk aan een kortingsactie in de winkel, een topproduct dat u verkoopt of een vacature. In een post kunt u een directe link maken naar een webpagina met meer informatie. Informatie die u op social media deelt is vaak ook geschikt om in een Google Post te delen. Een post blijft standaard een week zichtbaar. Een evenement blijft zichtbaar totdat deze voorbij is.

“In het dashboard ziet u hoe vaak (potentiële) klanten uw profiel bekijken, hoe vaak ze doorklikken, bellen of een routebeschrijving opvragen”

| Delen via

7 Voeg beheerders toe die kunnen helpen

Om bedrijfsinformatie up-to-date te houden, kan het raadzaam zijn om ook andere mensen in uw bedrijf tot beheerder te maken. Zo kunnen de gegevens bijhouden en reageren op reviews of vragen. Klik in het dashboard eerst op ‘Gebruikers’. Vervolgens kunt u medewerkers uitnodigen door hun e-mailadres in te vullen. Per beheerder kunt u het toegangsniveau instellen.

8 Ga na wat wel en niet werkt met statistieken

In het dashboard van Google Mijn Bedrijf vindt u statistieken en kunt u rapporten downloaden waarmee u meer inzicht krijgt in hoe klanten u vinden. Bijvoorbeeld hoe vaak ze uw profiel bekijken, hoe vaak ze doorklikken, bellen of een routebeschrijving opvragen. En u kunt zien waar klanten vandaan komen en op welke dagen er de meeste activiteit plaatsvindt. Op basis hiervan kunt u uw bedrijfspagina of eigen website verder verbeteren.

9 Verdiep uw kennis verder met de Google Digitale Werkplaats

Komt u er niet uit? Op Google Mijn Bedrijf Help vindt u antwoorden op veelgestelde vragen en staan alle stappen uitgebreid uitgelegd. Ook kunt u één-op-één verder praten met een coach, kunt u groepscoaching volgen met andere ondernemers en kunt u gratis cursussen volgen over online marketing, het vergroten van uw online zichtbaarheid en online adverteren. Kijk daarvoor op g.co/digitalewerkplaats.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.