Terug

Aanwinst voor de autobranche: nieuwe opleiding schadeherstel

Personeel
Leestijd: 8 min

Vanaf augustus 2023 start de mbo-opleiding Technisch Specialist Autoschadeherstel niveau 4. In aanvulling op de al bestaande niveau 2- en niveau 3-opleiding voor schadehersteller, zorgt niveau 4 voor breder geschoold personeel in met name de technische kant van schadeherstel. En dat is met alle ontwikkelingen in de branche hard nodig.

Met de invoering van deze niveau 4-opleiding gaat een lang gekoesterde wens van de branche en het onderwijs in vervulling. Zij pleiten er al jaren voor om de schadeherstelbranche aantrekkelijker te maken voor jongeren én om hen op een hoger niveau op te leiden zodat hun kennis aansluit op de toenemende complexiteit van het vak. Met name technologische innovaties ontwikkelen zich in rap tempo. De komst van deze opleiding wordt dan ook van alle kanten toegejuicht. De opleiding is tot stand gekomen door een samenwerking tussen BOVAG, docenten van ROC’s, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en diverse werkgevers uit de schadebranche. Harry Siegersma, teamcoördinator Noordoost bij SBB: “Iedere opleiding bij de ROC’s wordt zo eens in de vier jaar jaar kritisch bekeken om te zien of ze nog wel aan alle nieuwe technische ontwikkelingen en voorwaarden voldoen. Dat deden we ook met de opleidingen Autoschadehersteller niveau 2 en niveau 3. Er werden werkgroepen samengesteld met mensen uit de branche en er volgde frequent overleg. Het was voor alle partijen overduidelijk dat er behoefte was aan een nieuwe opleiding die zich meer op de technische kant van auto’s richt. En zo ontstond de opleiding Technisch Specialist Autoschadeherstel niveau 4.”

“Het was overduidelijk dat er behoefte was aan een nieuwe opleiding”
Harry Siegersma | teamcoördinator Noordoost bij SBB

Veiligere reparaties

Een van de uitgangspunten voor de opleiding was het belang van veiligheid. Het is, zeker als het om vervoer gaat, zeer belangrijk dat er geschoold personeel is dat met alle innovaties in nieuwe auto’s om kan gaan”, merkt ook Roy Schouten van Emil Frey Schadeservice en deelnemer van de werkgroep. “De technologische ontwikkeling van auto’s dwingt ons om op een nieuwe manier naar schadeherstel te kijken. Alle componenten zijn dusdanig geavanceerd geworden dat we nu heel anders met reparaties om moeten gaan. Neem alleen al de elektrificatie, de rijhulpassistentie of het autonoom rijden dat in de toekomst nog veel geavanceerder wordt. Daarom moeten we het niveau van de medewerker anders inrichten. Dat is iets wat wij als organisatie nastreven, maar ook branchbreed erg belangrijk is omdat het gepaard gaat met veiligheid. Wij moeten ervoor zorgen dat een auto conform de specificatie van de fabrikant weer de weg op gaat. En daar gaat deze opleiding aan bijdragen.”

Management

De nieuwe opleiding is niet alleen gericht op techniek, ook de andere facetten van het schadeherstelwerk worden uiteraard nog steeds meegenomen in de opleiding. Aan de ene kant leren studenten straks nog steeds veel over het herstellen van schade die niet technisch gerelateerd is. Aan de andere kant kunnen ze straks ook technische storingen oplossen doordat ze de auto kunnen uitlezen. De verwachting is dat er juist door dit innovatieve en technische aanbod in deze opleiding nieuwe leerlingen worden aangetrokken die voorheen misschien geen interesse hadden in het vak van schadehersteller. Siegersma: “Met de komst van dit niveau krijg je beter toegeruste medewerkers. Het is niet voor iedereen geschikt. Er komt bijvoorbeeld ook een stukje management bij kijken, zodat ze leren waar een bedrijf nu staat en hoe het in het toekomst beter kan. Daarnaast is er veel aandacht voor wiskunde en Engels.”
Schouten: “Die urgentie merken wij ook op de werkvloer. Voor de handleidingen van nieuwe auto’s moet je goed thuis zijn in technisch Engels. Dat is echt wel een vak apart en dat gaat alleen maar vaker voorkomen. Het is zeer welkom dat er straks een nieuwe aanwas komt die dat op de opleiding heeft geleerd.” 
Interesse in het vak
Ook Stephan Griffoen, branchemanager BOVAG Schadeherstelbedrijven, is erg verheugd met de komst van de opleiding. “Het is gewel¬dig dat deze samenwerking tot de niveau 4-opleiding heeft geleid. Daar zijn we bij BOVAG heel blij mee. Het is onze rol natuurlijk om aandacht te vragen voor belangrijke zaken die de hele branche aangaan. Wij zien als geen ander vanuit de markt wat er speelt en waar de behoefte ligt, maar de scholen zelf zien en voelen dit natuurlijk ook. Een mooi samenspel is het gevolg. Een van de grote voordelen van de opleiding is dat het nieuwe studenten aantrekt die meer gechar¬meerd zijn van de technische kant van het vak. Er wordt een jonge instroom geprikkeld.” Schouten heeft hier ook alle vertrouwen in. “In ons vak heb je denkers en je hebt doeners. In het beste scenario wil je die allebei bij elkaar hebben in je bedrijf. Daar gaat de opleiding niveau 4 nu aan bijdragen.” Griffioen is het hiermee eens. “De opleiding gaat beter aansluiten op de technieken en innovaties en hierdoor ook de jeugd meer aanspreken, daar ben ik van overtuigd. En dat is maar goed ook, want we hebben heel hard mensen nodig.”

De opleiding Technisch Specialist Autoschadeherstel niveau 4 gaat van start met ingang van collegejaar 2023/2024 op ROC-locaties verspreid over heel Nederland.

“Wij zien vanuit de markt wat er speelt en waar de behoefte ligt”
Stephan Griffoen | branchemanager BOVAG Schadeherstelbedrijven

Plusnorm

Omdat de technologie in de autobranche zich razendsnel verandert, ontwikkelt BOVAG de Plusnorm Autoschadeherstel. De Plusnorm stelt extra eisen aan het schadeherstelbedrijf dat zich hiervoor wil certificeren. Alle werkzaamheden worden bijvoorbeeld in eigen huis uitgevoerd en medewerkers beschikken aantoonbaar over aanvullende kennis en een opleiding. Het schadeherstelbedrijf zorgt ervoor dat vakkundig herstel aan moderne voertuigen gewaarborgd is. Daarbij wordt er in deze bedrijven gebruikgemaakt van een technisch filter dat bepaalt welke werkzaamheden veilig zijn en of de werkzaamheden binnen de bestaande plusnorm vallen. Een uitgebreide en complete uitleg over de plusnorm vindt u op mijn.bovag.nl/plusnorm.

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2023-04.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring