De zaak
Een consument wil voor ruim twee maanden een personenbusje huren en brengt een verkennend bezoek aan een verhuurbedrijf. Daar legt hij zijn wensen op tafel: contant betalen, kilometervrij rijden en vooraf een bezichtiging van de bus. Hij wil namelijk controleren of er genoeg ruimte voor passagiers en bagage is voor een lange reis.
Na dit bezoek stuurt de verhuurder een reserveringsbevestiging, die niet overeenkomt met de eisen van de klant. Contant betalen is namelijk niet mogelijk, net als kilometervrij huren en een bezichtiging. Dat herhaalt de verhuurder ook tijdens de daarop volgende keren dat de klant langskomt. Als het verhuurbedrijf een herinnering om de borg over te maken verstuurt, reageert de consument dat hij inmiddels elders een busje heeft geregeld. De verhuurder brengt een totaalbedrag van € 1089,- in rekening vanwege het te laat annuleren van de reservering. De consument is het daar niet mee eens omdat hij geen formulier heeft ondertekend of via een online systeem heeft gereserveerd.