Terug

Gebrekkige communicatie reden om rijles te stoppen?

Wet- en regelgeving
Leestijd: 6 min

Een consument koopt een compleet lespakket bij een rijschool. Door de coronamaatregelen en ziekte van de ondernemer vallen veel lessen uit. Daar wordt slecht over gecommuniceerd, vindt de consument. Als na anderhalf jaar de maat vol is, stopt zij met lessen en vraagt deels haar geld terug. De Geschillencommissie Rijopleidingen oordeelt of dit terecht is. 

De zaak

De consument koopt eind 2020 een lespakket bij een rijschool, met daarin onbeperkt lessen, een tussentijdse toets en de examens. De lessen komen in de periode daarop dikwijls stil te liggen vanwege de geldende coronamaatregelen. Er worden afspraken afgezegd en verzet, waar weinig tot geen uitleg over wordt gegeven. De ondernemer houdt zich volgens de consument niet aan de afspraken. In de loop van 2021 maakt zij geld over voor de tussentijdse toets en het examen die eind van het jaar gepland staan. Deze gaan vervolgens niet door vanwege de uitgevallen lessen en het slechte onderlinge contact tussen consument en ondernemer. Als de ondernemer begin 2022 zes weken uit de running is vanwege medische redenen en daardoor opnieuw de tussentijdse toets en het examen niet doorgaan, is dat de druppel die de emmer doet overlopen. De consument besluit na anderhalf jaar te stoppen met lessen en gaat verder bij een andere rijschool. Wel wil zij het betaalde geld voor de examens terugzien. Want dat geld moet zij nu elders betalen om de toets en het examen te kunnen doen. Zij legt de case voor aan de Geschillencommissie Rijopleidingen.

De ondernemer

De ondernemer is van mening dat hij de leerlingen goed geïnformeerd heeft over dat hij vanwege medische redenen zes weken geen les mocht geven. Bij de andere kandidaten heeft dit geen enkel probleem opgeleverd. Daarnaast stelt hij dat de consument zelf is weggegaan bij de rijschool. Daardoor komt het lespakket te vervallen en wordt er gerekend met losse rijlessen. Het bedrag voor de afgenomen losse lessen is hoger dan het betaalde lespakket, de tussentijdse toets en examens niet meegerekend. Volgens de ondernemer moet de consument een extra bedrag betalen van bijna vierhonderd euro voor de afgenomen lessen. 

De uitspraak

Volgens de Geschillencommissie Rijopleidingen kan de ondernemer onvoldoende onderbouwen dat de consument de onderlinge overeenkomst zonder recht of reden heeft beëindigd. De Geschillencommissie ziet de actie van de consument daardoor als rechtsgeldig. Er is volgens de commissie sprake van wanprestatie. De rijschool communiceerde niet juist of niet volledig. De ondernemer blijft ook bij ziekte verantwoordelijk voor de communicatie en had daar waar nodig hulp moeten inschakelen ‘om de lijnen open te houden’ en de gemaakte afspraken na te komen of opnieuw te maken. Stil blijven kan en mag een ondernemer zich niet permitteren. In de overeenkomst is niet te lezen dat de consument nu losse lessen moet gaan betalen, zoals de ondernemer stelt. De klant wil gedeeltelijke ontbinding en een deel van haar geld terug en daar gaat de Geschillencommissie in mee.

De conclusie

Het-geschil-2-(1).pngDe Geschillencommissie Rijopleidingen oordeelt dat de klacht van de consument gegrond is en ontbindt het rijlespakket gedeeltelijk. De ondernemer moet het bedrag voor de tussentijdse toets en examens terugbetalen, inclusief het klachtengeld.

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2023-02
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring