De zaak
De consument koopt eind 2020 een lespakket bij een rijschool, met daarin onbeperkt lessen, een tussentijdse toets en de examens. De lessen komen in de periode daarop dikwijls stil te liggen vanwege de geldende coronamaatregelen. Er worden afspraken afgezegd en verzet, waar weinig tot geen uitleg over wordt gegeven. De ondernemer houdt zich volgens de consument niet aan de afspraken. In de loop van 2021 maakt zij geld over voor de tussentijdse toets en het examen die eind van het jaar gepland staan. Deze gaan vervolgens niet door vanwege de uitgevallen lessen en het slechte onderlinge contact tussen consument en ondernemer. Als de ondernemer begin 2022 zes weken uit de running is vanwege medische redenen en daardoor opnieuw de tussentijdse toets en het examen niet doorgaan, is dat de druppel die de emmer doet overlopen. De consument besluit na anderhalf jaar te stoppen met lessen en gaat verder bij een andere rijschool. Wel wil zij het betaalde geld voor de examens terugzien. Want dat geld moet zij nu elders betalen om de toets en het examen te kunnen doen. Zij legt de case voor aan de Geschillencommissie Rijopleidingen.