De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Flexibiliteit om talent aan boord te halen
0%
Terug

Flexibiliteit om talent aan boord te halen

Personeel07 aug 2024 Leestijd: 8 min

Technische mensen binnenhalen en binnenhouden. Dé grote uitdaging voor nu en komende jaren. Ondernemer Jeroen Baars, eigenaar van familiebedrijf Schadenet Rijnders, gaat die strijd om jong talent met verve aan. Toverwoord, in zijn opinie: flexibiliteit.

Met de groei van zijn onderneming ontstond er ook de noodzaak de organisatiestructuur te veranderen. In die transitie was het aanstellen van een HR-professional voor eigenaar/directeur Jeroen Baars (43) – persoonlijke motto ‘Liever aanpakken dan mopperen’ – van Rijnders één van de belangrijkste vernieuwingen. Omdat het in de schadeherstelbranche nu eenmaal draait om die man of vrouw in de werkplaats.

“Dit is een mensenbusiness”, zegt Baars, “zonder vakbekwame schadeherstellers sta je buitenspel. Ik ben er trots op dat Rijnders er heel behoorlijk in slaagt mannen en vrouwen aan boord te krijgen en te houden. Afgelopen jaar hebben we meer medewerkers aangenomen dan dat er mensen vertrokken. Die positieve trend willen we met onze personeelsstrategie voortzetten en versnellen. We hebben voor Human Resources Wieke in dienst genomen. Samen met onze controller Harry, operationeel manager Joost en de directie maakt ze deel uit van het managementteam en zijn ze allen actief betrokken bij de bewaking en uitvoering van het personeelsbeleid. En waar vroeger het aandeel van Human Resources in het MT-overleg zo’n 25 procent was, is dat nu gegroeid naar een percentage van wel 75 procent.”

Derde generatie familiebedrijf

Het familiebedrijf van Jeroen Baars – na zijn grootvader en vader is hij de derde generatie aan het roer – is als het om personeels­behoud gaat een witte raaf in de branche. Zo concludeerde KPMG recent in de Netwerkstudie Schadeherstel, uitgevoerd in opdracht van BOVAG, dat de bedrijfstak richting 2030 genoeg werk heeft, maar dat tegelijkertijd het speelveld verandert en dat bedrijven keuzes moeten maken, dat forse investeringen noodzaak zijn. Trends zijn – naast een overvloed aan werk – toenemende com­plexiteit en aanhoudende personeelstekorten.

Bij Rijnders is één van de kernwaarden ‘samen’. “Mensen vormen de kracht van je bedrijf”, stelt de directeur. “De basis van ons personeelsbeleid wordt gevormd door betrokkenheid, door te luisteren. Oog en oor hebben voor wat mensen willen, wat hen bezighoudt. Daarom is het zaak om over te schakelen van reactief beleid naar een proactieve strategie. En precies dat is wat wij doen.”

Eén van de extra’s die Rijnders zijn medewerkers in de toekomst wil kunnen aanbieden: flexibele werkuren. “Collega’s kunnen dan zelf hun werktijden indelen”, aldus Baars. “Dus bijvoorbeeld een uur eerder beginnen, zodat je een uur eerder naar huis kunt. Een vrije maandagochtend, om die vier uren later in de week in te halen. Of om tien uur ’s morgens beginnen en tot zeven uur doorgaan en dat extra gewerkte uur later inwisselen voor vrije tijd. Daarnaast kun je bij ons ook parttime werken. Fulltime is anno 2024 niet altijd meer de norm.”

Zelf keuzes maken

Innovatief, inspirerend. Maar ook gecompliceerd, die flexibele werkuren. Jeroen Baars: “Wij moeten werkplaatsuren immers doorberekenen aan onze cliënten, dus alles moet goed geregistreerd zijn. We zijn al begonnen, per 1 januari 2025 hopen we alles geregeld te hebben en een volledig flexibel urensysteem te kunnen aanbieden. Aantrekkelijk wapen in ‘the war for talent’, om met name jonge aspirant-collega’s enthousiast te maken. Want voor de nieuwe generatie is flexibiliteit – vrijheid om zelf keuzes te kunnen maken – belangrijk.”

Andere pijlers in het personeelsoffensief van Rijnders: investeren in trainingen, structureel luisteren naar wat collega’s bezighoudt, doel- en doe-gesprekken houden, informeren.

In de werkplaats van de Rijnders-vestiging in Amersfoort is eerste autoschadehersteller Jer Visch bezig met de reparatie van een aan de voorzijde gehavende Audi A8. Anderhalf jaar geleden verliet hij zijn vorige werkgever. “Ik hoorde goede verhalen over Rijnders, dat het een fantastisch leerbedrijf is”, zegt de 21-jarige. “Ze denken hier echt met je mee, ook als het om goede doorstroommogelijkheden gaat. Ik blijf, zeker, ik krijg immers alle kansen. Volgende stap is de opleiding autospuiter. Mijn loopbaandoel is auto’s van begin tot eind in wat wij noemen de ‘dagcabine’ weer tiptop te maken.”

Schadenet Rijnders
Voor de nieuwe generatie is de vrijheid om zelf keuzes te kunnen maken belangrijkJeroen Baars, eigenaar Schadenet Rijnders

'Automotive is mijn ding'

Zijn collega Nina Scholte (23), sinds september vorig jaar werkzaam aan de receptie en opgeleid tot managementassistent: “Hiervoor was ik in dienst bij een bedrijf dat deed in sanitair. Maar automotive is veel meer mijn ding en Rijnders biedt wat dat betreft zo ongeveer alles. Je mag hier leren om verder te komen. Flexibiliteit, openheid, collegialiteit én auto’s. Wat wil je nog meer?”

“Wij kijken naar de persoon en wat hij of zij nodig heeft om een goede balans te houden”, licht Baars het personeelsbeleid van zijn organisatie toe. “Als iemand – om maar een voorbeeld te noemen – financiële problemen heeft, bieden wij als bedrijf hulp aan. Besteedt een collega veel tijd aan mantelzorg? Dan gaan we het gesprek aan met de medewerker om de mogelijkheden te bekijken en een plan op maat te maken voor de periode die hij of zij nodig heeft. Heeft iemand het fysiek of mentaal even zwaar, omdat hij of zij vanwege de ramadan moet vasten? Rustig blijven en begrip tonen als die collega door honger even wat humeurig is. Niet afwachten tot een medewerker zelf aangeeft dat er iets speelt, maar het eerder detecteren. Mensen binden en blijven boeien.”

Voor zijn bedrijf is er nóg een factor van belang om voor jong talent als aantrekkelijke werkgever boven het maaiveld uit te steken. Rijnders groeit en die expansie komt mede tot stand door acquisities.

“Die consolidatie in de branche zal doorgaan”, verwacht Jeroen Baars. “Overname van een bestaand bedrijf is logischer dan een nieuwe zaak starten. De ervaring leert dat bij zo’n acquisitie dertig procent van het personeel vertrekt. Dus ook daar liggen uitdagingen op het gebied van personeelsbeleid. In vacatures gaan we onze flexibele werkuren zeker als wapen in die war for talent inzetten. En we beginnen de strijd om goede mensen al in een veel eerder stadium. Onze operationeel manager en leermeester bezoeken scholen en enthousiasmeren leerlingen met praktische voorbeelden voor dit mooie vak.”

Over Schadenet Rijnders

Rijnders bestaat sinds 1946. In de jaren zestig kwam het in handen van de grootvader van Jeroen Baars, die het familiebedrijf twintig jaar later over deed aan zijn zoon. Datzelfde proces herhaalde zich in 2012, toen Jeroen Baars directeur werd. Rijnders groeit snel, mede door over­names. Nu telt de organisatie tien vestigingen, met 154 medewerkers. Acht daarvan zijn gespecialiseerd in schadeherstel, één in onderhoud en dan is er nog een 18.000 vierkante meter groot lease-poolbedrijf. Jeroen Baars heeft zitting in het bestuur van BOVAG Schadeherstelbedrijven, in het bestuur van Schadenet Nederland en zat, tot de fusie vorig jaar met BOVAG, in het dagelijks bestuur van FOCWA.

Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 04-2024. Tekst: Charles Sanders, fotografie: Peter Arno Broer.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.