Meer mensen in Nederland op de fiets: Amega Groep beweegt van klassiek autobedrijf naar mobiliteitspartner
Terug

Fietsambassadeur roept op tot verandering

Ondernemerschap
Leestijd: 9 min

‘Bicycle bicycle bicycle, I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.’ Queen zong er in 1978 al over en ontpopte zich daarmee destijds min of meer als fietsambassadeur. Een rol die nu wordt ingevuld door elf bedrijven die laten zien hoe je medewerkers stimuleert te fietsen. Leen de Koning, DGA van de Amega Groep, een grote dealerholding uit Zuid-Holland, is zo’n ambassadeur.

We lopen vast in Nederland”, zegt De Koning resoluut. “We willen allemaal mobiel zijn en pakken allemaal de auto. Maar het gevolg is dat de wegen dichtslibben. In de Randstad en in de regio waar mijn bedrijven zijn gevestigd, in Zuid-Holland Zuid.” De Koning ziet daarmee dat zijn businesscase in gevaar komt. “Wij verkopen auto’s, veel auto’s. En wij verkopen uren in de vorm van onderhoud aan auto’s. Maar als auto’s stilstaan, dan verkopen wij niets meer.” Het is de reden dat de directeur van het automotive bedrijf serieus werk maakt van fietsstimulering. Wat heet, hij is één van de aanjagers van het platform ‘Samen Bereikbaar, Duurzaam op weg’ van het bedrijfsleven in de regio Zuid-Holland Zuid en de Drechtsteden. “Een belangrijke doelstelling van de bedrijven die deelnemen aan het platform is om tien procent van de medewerkers uit de spits te halen”, legt De Koning uit.

Fietsambassadeurs

Er zijn twaalf grote werkgevers die zich, samen met staatssecretaris Stientje van Veldhoven (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat), actief inzetten om meer werknemers uit de auto op de fiets te krijgen. De twaalf ‘fiets-ambassadeurs’ vertegenwoordigen diverse sectoren. Het gaat om het UMCG, a.s.r., Amega Groep, Efteling, Enexis, Fujifilm, MN, Nationale Politie, Radboud Universiteit, Schiphol Group, TataSteel en drukkerij Zalsman.

7,5tot 7,5 kilometer is een mooie afstand om met de fiets te overbruggen
17procent van de medewerkers van Amega Groep komt op de fiets.
25procent van de medewerkers op de fiets. Dat is het doel van de fietsambassadeur

Gedetailleerd beschreven

Zelf is hij voortvarend aan de slag gegaan met het realiseren van die doelsteling. Amega heeft per vestiging een nulmeting gedaan en gedetailleerd beschreven hoe de medewerkers naar het werk reizen. Vervolgens is per vestiging bepaald hoeveel mensen van de (privé)auto naar de fiets kunnen overstappen. “En nee, voor lang niet iedereen is die overstap weggelegd. Als jij dertig kilometer van je werk woont, dan begrijp ik ook dat je dit niet iedere dag met de fiets kunt overbruggen.” Een deel van de medewerkers reist al met het openbaar vervoer, komt lopend, met de motor of e-scooter. Van de resterende groep reist 61 procent met een (privé)auto. Daarvan woont 25 procent op 7,5 km of minder van zijn werk, voor die groep is fietsen een goed alternatief. 32 procent woont op 7,5-15 km van het werk en zou kunnen overstappen op een e-bike.” Voor de medewerkers die kunnen en willen overstappen zijn er ook voordelen weggelegd. “Het is ongebruikelijk dat medewerkers die dicht bij het werk wonen, plusminus binnen een straal van tien kilometer, een reiskostenvergoeding krijgen. Maar mensen die op de fiets komen krijgen dit wel, namelijk tien eurocent per kilometer”, vertelt De Koning. Daarnaast heeft hij per vestiging een ‘mobiliteitsambassadeur’ aangesteld die het aan¬spreekpunt is voor alle fietsgerelateerde zaken en heeft hij een incentive gekoppeld aan de fiets¬stimuleringsregeling. “Het team dat de meeste collega’s uit de auto en op de fiets krijgt, wint een rijvaardigheidscursus. Dat werkt perfect.” De Koning is best tevreden over de resultaten tot dus ver. “Inmiddels fietst 17 procent van de 500 medewerkers, de ambitie is dit te verhogen naar 25 procent.”

Laat uw medewerkers ook fietsen

Speelt u ook met de gedachte om medewerkers uit de auto en op de fiets te krijgen? Voorbeelden van de gerichte maatregelen zijn kilometervergoedingen, benutten van fiscale voordelen bij de aanschaf van een fiets, laadpalen voor e-bikes, leenfietsen, fietsenstallingen, douches en fietsenmakers op kantoor of in het bedrijf. 
 
header-image

Overheid wakker geschud

De stappen van Amega Groep zijn niet onopgemerkt gebleven. Ook tien andere grote werkgevers zetten zich, samen met staatssecretaris Stientje van Veldhoven (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat), actief in om meer werknemers uit de auto op de fiets te krijgen. “Het convenant dat wij met de Drechtsteden ‘Samen Bereikbaar’ hebben ondertekend, bleef ook bij de overheid niet onopgemerkt. En ja, als zij de deur openzetten dan ben je gek als je daar dan niet naar binnenstapt en het gesprek aangaat”, lacht De Koning. Inmiddels weten we dat de overheid samen met provincies, stadsregio’s en gemeenten een kwart miljard investeert in nieuwe fietsroutes en stallingen. Ook wordt het leasen van een fiets vanaf 1 januari 2020 aantrekkelijker gemaakt. “Dat is een hele mooie volgende stimulans voor mijn medewerkers die nog niet over zijn, om de auto te laten staan en op de fiets te stappen. Slechts voor zeven procent bijtelling heb je een splinternieuwe fiets van de zaak. Dan wordt een wat duurdere e-bike ook interessant.” De maatregelen van de overheid en de voortrekkersrol van de elf bedrijven zijn mooie eerste stappen in de ogen van De Koning. Maar hij vindt dat andere bedrijven snel moeten volgen, ook in de automotive sector, ook BOVAG-leden. “Als tien procent van de mensen die in de spits met de auto naar het werk gaan overstappen op de fiets, dan zijn de files opgelost. Maar dat kunnen wij dus niet alleen, er gebeurt nog te weinig bij ande¬ren. Er zijn bij bedrijven veel medewerkers én klanten die de auto vanuit gewoonte gebruiken maar waar prima alternatieven voor zijn. Meer dan de helft van de mensen woont binnen vijftien kilometer van hun werk. Prima te doen met de gewone fiets of e-bike.”

Fiets van de zaak in 2020 

De nieuwe overheidsregeling voor de ‘fiets van de zaak’, die op 1 januari 2020 ingaat, is een goede zaak, vindt De Koning. “Dat gaat echt mensen uit de spits halen. Als werkgever zijn 
wij daar ook blij mee, omdat we het kunnen inzetten als een ‘secundaire arbeidsvoorwaarde’.” Van De Koning had de regeling al op 1 januari 2019 mogen ingaan, ook al omdat er dan voor een flink deel van zijn werk¬nemers een extra reden is om naar een alternatief voor de auto te zoeken. "Dan wordt de rondweg N3 langdurig afgesloten, dat is een goed moment om het reisgedrag te veranderen.”
“Meer dan de helft van de mensen woont binnen vijftien kilometer van hun werk. Prima te doen met de gewone fiets of e-bike.”
Leen de Koning | Directeur Amega Groep / Fietsambassadeur

Vraagstuk mobiliteit

Voor Amega Groep dient het fietsambassadeurschap een breed doel. Allereerst is er de verkeers-drukte en de wens om daar iets aan te doen in de regio. Maar ook de aandacht voor duurzame mobiliteit speelt een rol. “Wij zien dat het vraagstuk mobiliteit actueel is. Mensen kijken op een andere manier naar vervoer. Neem alleen al de opkomst van private lease en de elektrificatie van auto’s. Dat kun je zien als bedreiging; elektrische voertuigen hebben immers minder onderhoud nodig en het onderhoud dat gedaan moet worden, moet door goed opgeleide medewerkers gebeuren. Ik zie het meer als een uitdaging en een kans. Het is belangrijk om te veranderen, om in te spelen op de actualiteit en om breed te denken. Op die manier bewegen wij van ‘klassiek autobedrijf’ naar ‘mobiliteitspartner’.”


Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant nr. 05-2019
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring