De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Een decennium trouwe dienst voor BOVAG-achterban
0%
Terug

Een decennium trouwe dienst voor BOVAG-achterban

Over BOVAG17 dec 2025 Leestijd: 9 min

Tien jaar BOVAG-afdelingsvoorzitter. Bert de Kroon en Gerard ten Buuren maken eind januari 2026 plaats voor opvolging. Een decennium – 2,5 termijnen – in dienst van hun achterban: respectievelijk autodealers en onafhankelijke autobedrijven.

We spreken De Kroon en Ten Buuren in ‘de werkplaats’, op de begane grond van het BOVAGhuis in Bunnik. Een toepasselijker locatie is nauwelijks mogelijk, want beide automotive-iconen hebben hun handtekening in de jaaroverzichten van de branchevereniging met vette hoofdletters gezet. Ga er maar aanstaan: niet vier, niet acht, maar tien jaren lang het voorzitterschap bekleden van BOVAG Autodealers en BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven.

Serieus werk

Het voorzitterschap van branches die voortdurend evolueren én consolideren is niet zomaar een erebaantje, het betekent veel en vooral serieus werk. En dat naast de bedrijven die de eind januari 2026 afzwaaiende ondernemers óók nog eens runnen. Zo is Bert de Kroon algemeen directeur bij Vallei Groep (Volkswagen, Audi, Seat, Škoda) en adviseert Gerard ten Buuren met zijn bedrijf hvdD (hulpje van de Directeur) als zelfstandig consultant ondernemers in de automotive-branche.

“Mijn werk voor BOVAG betekende afgelopen tien jaar zo’n vier tot acht uur per week”, vertelt De Kroon (55). “Soms deed ik dat vanuit het BOVAGhuis in Bunnik. Soms ter plekke, bij onze achterban, zeg maar de ‘officiële’ autodealers. Maar ook geregeld online. Door die dubbelfunctie heb ik, zo meen ik wel te mogen zeggen, een steentje kunnen bedragen aan zowel Vallei Groep als aan de BOVAG-achterban.”

Voor Gerard ten Buuren (66) lag dat net iets anders. De consultant met – net als zijn collega De Kroon – een wijdvertakt track record in automotive – werd tien jaar geleden door BOVAG-leden gevraagd als voorzitter van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven. “Ik ben daar sinds januari 2016 in de regel 2,5 dag per week mee bezig en – nog steeds – vol enthousiasme. Net als voor mijn eigen bedrijf: pragmatisch, met heldere blik op de toekomst, resultaatgericht. Ik heb veel van onze 3.300 leden persoonlijk ontmoet, ik was denk ik makkelijk benaderbaar. Om met hen over wensen, zorgen en toekomst te praten.”

Wat beide afzwaaiende voorzitters gemeen hebben, naast het enthousiasme voor mobiliteit, is hun BOVAG-bevlogenheid. Die komt in zo ongeveer elke zin die beiden uitspreken tijdens dit gesprek naar voren.

BOVAG staat als brancheorganisatie in de absolute Europese topBert de Kroon

Unieke positie in Europa

“BOVAG staat als brancheorganisatie in de absolute Europese top”, zo vertelt De Kroon. “Er is zoveel kennis in dit huis. Op zowel juridisch, technisch, arbeidsrechtelijk als algemeen adviserend gebied. Dat zie je in maar weinig landen. Waarom ik mijn voorzitterschapstermijn van vier jaar tot uiteindelijk tien jaar verlengde? Vanwege alle bewegingen in onze branche die we als BOVAG op de voet volgden en waarop we voortdurend anticipeerden.”

Ten Buuren kan dat alleen maar bevestigen: “Nederland neemt op automotive-gebied misschien wel een in Europa unieke positie in. Zeker ook bij de onafhankelijke autobedrijven. Kwalitatief sterke en professionele autobedrijven, veel kennis en kunde. Kijk alleen maar naar onze implementatie van de in EU-verband verplichte algemene periodieke keuring (apk). Waar die voertuigcontroles elders door overheidsgerelateerde instanties wordt verricht, gebeurt dat bij ons door garages met een RDW-vergunning. Uniek en van het grootste belang voor BOVAG-leden. Dat moet vooral gehandhaafd blijven.”

“Daarom is lobby – en daarin zijn we als BOVAG uiterst professioneel – belangrijk voor onze branche”, vult De Kroon aan. “Zowel in Den Haag als in Brussel. Mobiliteit is verweven in alle aspecten van onze maatschappij, van onze economie. De stem van onze leden moet in de Nederlandse en Europese politiek worden gehoord. Mobiliteit is belangrijk, autorijden dient betaalbaar te blijven, dat is essentieel voor het geluk van mensen. Net zoals de regeldruk voor ondernemers moet afnemen, het voor ons land zo typerende apk-systeem behouden moet blijven en ga zo maar door.”

Zijn collega-voorzitter Gerard ten Buuren: “Vandaar ook mijn rol als voorzitter van CECRA voor de Independent Repairers in Brussel. Wij ondersteunen en adviseren onafhankelijke autobedrijven – zeg maar de local heroes. Ik ben het helemaal eens met Bert als hij het belang van een goede lobby benadrukt. Daarin is BOVAG pragmatisch en uiterst alert. Voor en na de Tweede Kamerverkiezingen zijn we bezig de Haagse politiek te helpen met de juiste kennis te verkrijgen en het delen van informatie.”

Brug slaan

Ten Buuren en De Kroon trekken als verschillende BOVAG-autoafdelingen samen op en dat was vóór hun beider voorzitterschap in 2016 zeker niet altijd vanzelfsprekend. Met een glimlach vertelt Gerard ten Buuren: “Bij ons aantreden hamerde de toenmalig algemeen voorzitter van BOVAG erop dat de onderlinge samenwerking moest verbeteren, onze relatie goed moest blijven, dat we elkaar niet moesten gaan beconcurreren, dat rivaliteit tot het verleden behoorde. Daarom werden we geacht toch wel minstens één keer per maand samen te komen. Voor de zekerheid was dat al ingepland.”

Bert de Kroon: “Nou, dat is allemaal gelukt die afgelopen tien jaar. Het contact was veel vaker dan maandelijks, ook het contact met diverse andere afdelingsvoorzitters. Van onderling vliegen afvangen is geen sprake geweest. Ik denk dat Gerard en ik voor tachtig à negentig procent gezamenlijk ledenbelang delen. En dat er maar voor maximaal tien tot twintig procent sprake is van deels tegenstrijdige belangen. We zijn tenslotte allemaal retailers. Zaak was die brug te slaan, en dat hebben we gedaan. En ook daarin lopen we in Europa voorop!”

Data

Eén van de gevoeligheden bij met name de universele ondernemers in de autobranche is dat data die door moderne voertuigen worden geleverd, exclusief aan dealers van de grote fabrieksmerken voorbehouden bleef. En hoewel ook hierin recent verbetering is gekomen en nieuwe EU-wetgeving op is gemaakt, blijft het een item.

“Wie is eigenaar van die data, is de vraag”, aldus De Kroon. “De fabrikant die de auto immers heeft ontwikkeld en daarin veel energie en geld heeft gestoken? Of de autokoper, de eigenaar? Punt is dat als je als autofabrikant van een groot merk je merk en markt probeert te beschermen en daarbij de veiligheid en aansprakelijkheid goed wilt regelen. Daar tegenover is de vrije marktwerking, zeker in Europa, zeer belangrijk. Maar ook in deze kwestie zijn we in goed overleg.”

Bij dat alles blijft de automotive-branche een onstuimige markt. Bijvoorbeeld door de transitie van ‘fossiel’ naar elektrificatie, door de consolidatie in het Nederlandse dealerlandschap, door de komst van Chinese e-voertuigen, door andere geopolitieke aspecten. Zo zijn er meer dan honderd Chinese fabrikanten van elektrische auto’s, minder dan twintig zijn momenteel actief in Nederland. Volgen die anderen ook allemaal? En het Haagse overheidsingrijpen bij chipfabrikant Nexperia – afsplitsing van het Nederlandse NXP – vanwege vermeende Chinese invloed bij het Nijmeegse bedrijf, leidde vrijwel onmiddellijk tot stagnatie in de Europese autoproductie.

Voortdurend onderzoek naar wat er speelt, snel kunnen schakelen, altijd die blik op de toekomst gericht. Dat zit in ons DNAGerard ten Buuren

Blik op de toekomst

“Voortdurend onderzoek naar wat er speelt, snel kunnen schakelen, altijd die blik op de toekomst gericht houden. Wij zijn bij uitstek een handelsland, altijd creatief en gericht op de klant! Dát is wat spelers in de branche – en dus ook onze beider opvolgers – te doen staat”, zeggen De Kroon en Ten Buuren. “Als BOVAG zijn we daarop gefocust, dat zit in ons DNA. Zo bleven werkplaatsen van dealers en autobedrijven geopend tijdens de coronapandemie, waar die in andere Europese landen hermetisch op slot gingen. Mede dankzij de inbreng van BOVAG en de goede samenwerking met de betrokken ministeries bleef Nederland zo mobiel.”

Of Bert de Kroon en Gerard ten Buuren een rol spelen in de keuze voor hun opvolgers? “Nee, en dat is maar beter ook”, zeggen beiden. “Zij hebben immers de toekomst. We willen ze wel adviseren de achterban zo vaak als mogelijk te bezoeken, hen uit te leggen waar BOVAG voor staat, wat dit kenniscentrum voor hen kan betekenen. Zorg voor evolutie, in plaats van revolutie. En, boven alles: waarborg BOVAG als hét gezicht van de Nederlandse mobiliteitsbranche.”

Dit artikel is in BOVAGkrant 7-2025 verschenen. Tekst: Charles Sanders, fotografie: Peter Arno Broer.

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.