De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Drie autorestaurateurs, één uniek project
0%
Terug

Drie autorestaurateurs, één uniek project

OndernemerschapAftersales en techniek13 mei 2022 Leestijd: 7 min

Samenwerkingen leiden dikwijls tot iets moois. En in dit geval tot iets heel moois. Drie leden van BOVAG Dutch Car Restorers werkten twee jaar lang aan de restauratie van een bijzondere Rolls-Royce James Young. Een bijzonder project in vele opzichten.

Voordat de drie ondernemers aan de slag gingen met de Rolls-Royce, werkten ze al samen op een ander vlak. Op de InterClassics-beurs in Maastricht spanden ze zich in om BOVAG Dutch Car Restorers, het samenwerkingsverband van autorestaurateurs en kwali­teitskeurmerk, nog beter op de kaart zetten. Max Smit van Eastend Classics had een Packard Twelve Touring uit 1934 neergezet op de beurs­stand, met beeldmateriaal van voor en na de volledige restauratie. Dat trok de interesse van een beursbezoeker, een klassiekerliefhebber met een grote collectie Bentleys en Rolls-­Royces. “De klant liep tegen het probleem aan dat restauraties veel langer duurde dan gepland en dat auto’s niet op het kwaliteitsniveau wer­den afgeleverd dat hij wilde”, vertelt Max Smit. Hij bood aan om na de beurs met ‘collega’ Bas Jansen bij hem langs te gaan, tot groot plezier van de man. “We kregen een testproject: een Bentley Graber. Die brachten we tussen de aanwezigheid op internationale shows door terug naar de originele staat. Tijdens de concoursen en na de restauratie won de auto meerdere prijzen. Het project verliep zo goed dat we in 2019 met elkaar zijn gaan zitten voor het in concoursstaat brengen van een 1962 Rolls-Royce Silver Cloud II James Young Long Wheelbase.” Een auto waarvan er wereldwijd maar 38 zijn geproduceerd. Er zijn elf rechtsgestuurde varianten gemaakt, waaronder deze Rolls-Royce. Een unieke auto dus.

Beter dan origineel

Bij Eastend Classics, het bedrijf van Max Smit, wordt de auto volledig gedemonteerd en gedocumenteerd. De onderdelenstroom wordt er begeleid en bewaakt. Ook verzorgt het bedrijf het plaatwerk voor de carrosserie, het sierplaatwerk en de auto wordt er opnieuw gespoten. Carrosseriebouw Jansen in Wesepe, waar Bas Jansen eigenaar van is, springt in op de onderdelen waarin zij gespecialiseerd zijn: aluminium plaatwerk, techniek, de houten panelen voor de deuren. De auto krijgt op verzoek van de klant een paar ‘gadgets’: er wordt een whiskykabinet in de deur gemaakt met ruimte voor een fles en glazen. In de andere deur komt een sigarenkistje van cederhout. Manfred Lukkien van Lukkien Autobekleding maakt voor de klant een proefopstelling voor de stoelen. Daar komen wensen uit zoals verwarming en meer ondersteuning aan de zijkant. Voor de bekleding vinden ze een leverancier in Duitsland, die het leer kan namaken zoals het destijds werd geleverd. Ze vinden in de auto een stukje leer dat beschermd is gebleven tegen licht, zodat de exacte kleur nagemaakt kan worden. “Het interieur was gespoten met verf, de stoel zat scheef en er waren delen bekleding met kunstleer vervangen. Een interieur van een klassieker weer naar de originele staat brengen, is voor ons het mooiste in ons vakgebied”, vertelt Lukkien. “Naast bekleden kunnen we ook comfort bieden.” De rugleuning wordt bijvoorbeeld meer ondersteund en de zitting verlaagd. Voor de klant wordt het nog beter dan het origineel. Elk onderdeel van de auto moet exact op elkaar worden afgestemd voor een perfect resultaat en dat vraagt ook de nodige samenwerking.

“Als techneut jeuken je handen en wil je gelijk aan de slag. Maar je moet het eerst eens zijn over de aanpak”

Max Smit | Eastend Classics

Concurrentie

Bas Jansen kijkt tevreden terug, maar ziet ook verbeteringen. “Uiteindelijk vond ik het hartstikke mooi. Ik zou het zo weer doen, maar dan wel anders. Elk project is een leerproces, het gaat nooit honderd procent goed. Ik zou een volgende keer wel meer meegenomen willen worden in de mailconversaties, om nog meer te horen van wat er speelt en gevoel te krijgen bij wat de klant wil en belangrijk vindt. Als je meer wilt samenwerken, is het belangrijk om een projectmanager aan te wijzen. Dat kan iemand uit een van de bedrijven zijn, of zelfs daarbuiten.” Omdat Max Smit aanspreekpunt was, kreeg hij in de loop van de tijd de rol van projectmanager. Die rol had van tevoren duidelijker vastgesteld moeten worden, concluderen ze. Manfred Lukkien vindt de het project voor herhaling vatbaar. “Je leert elkaar goed kennen en je komt meer te weten over het vakgebied van de ander.” Lukkien werkt graag samen met andere BOVAG Dutch Car Restorers. “Daar zit kwaliteit die je zelf niet in huis hebt of waar je geen tijd voor hebt. Je stuurt klanten naar elkaar toe en je weet dat het goed komt.” Samenwerken in de branche zou sowieso meer moeten gebeuren, vindt Bas Jansen. “Mijn vader van 75 had het altijd over concurrenten. Tegenwoordig heb ik het steeds meer over concullega’s of collega’s. Maar ook al ken je elkaar, samenwerken blijft spannend. Er is veel vertrouwen in elkaar voor nodig.”

Hoog niveau

In december 2021 is het zover: de Rolls-Royce wordt opgeleverd. De eigenaren worden ontvangen op een voor de gelegenheid gemaakte concoursset bij Eastend Classics met champagne, whisky en sigaren. De auto laat duidelijk het hoge niveau van vakmanschap van de restaurateurs zien. “Daar staan we in Nederland wel om bekend”, leg Max Smit uit. “In Nederland zijn we goed in jachtbouw en veel activiteiten in ons vak zijn vergelijkbaar. Dat hebben we hier van oudsher goed voor elkaar. We onderscheiden ons ten opzichte van Duitsland bijvoorbeeld ook in dat we vakmanschap combineren met projectmanagement. We hebben een heel resultaatgerichte cultuur.” Het label BOVAG Dutch Car Restorers mag volgens de drie heren nog verder groeien en daar gaat de Rolls-Royce zeker aan bijdragen. Op het eerste concours in Schwetzingen won de auto gelijk het prestigieuze Classic Gala. Manfred Lukkien: “De auto is ons paradepaardje. De klant is wildenthousiast en vindt het leuk om concoursen af te gaan.” Op de concoursen in Engeland en Duitsland valt de auto ongetwijfeld ook in de prijzen. De Rolls-Royce is de trots van de eigenaar, maar ook een internationaal visitekaartje voor het vakmanschap van deze autorestaurateurs.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.