Samenwerkingen leiden dikwijls tot iets moois. En in dit geval tot iets heel moois. Drie leden van BOVAG Dutch Car Restorers werkten twee jaar lang aan de restauratie van een bijzondere Rolls-Royce James Young. Een bijzonder project in vele opzichten.
Terug

Drie autorestaurateurs, één uniek project

OndernemerschapAftersales en techniek
Leestijd: 13 min

Samenwerkingen leiden dikwijls tot iets moois. En in dit geval tot iets heel moois. Drie leden van BOVAG Dutch Car Restorers werkten twee jaar lang aan de restauratie van een bijzondere Rolls-Royce James Young. Een bijzonder project in vele opzichten. 

Voordat de drie ondernemers aan de slag gingen met de Rolls-Royce, werkten ze al samen op een ander vlak. Op de InterClassics-beurs in Maastricht spanden ze zich in om BOVAG Dutch Car Restorers, het samenwerkingsverband van autorestaurateurs en kwali­teitskeurmerk, nog beter op de kaart zetten. Max Smit van Eastend Classics had een Packard Twelve Touring uit 1934 neergezet op de beurs­stand, met beeldmateriaal van voor en na de volledige restauratie. Dat trok de interesse van een beursbezoeker, een klassiekerliefhebber met een grote collectie Bentleys en Rolls-­Royces. “De klant liep tegen het probleem aan dat restauraties veel langer duurde dan gepland en dat auto’s niet op het kwaliteitsniveau wer­den afgeleverd dat hij wilde”, vertelt Max Smit. Hij bood aan om na de beurs met ‘collega’ Bas Jansen bij hem langs te gaan, tot groot plezier van de man. “We kregen een testproject: een Bentley Graber. Die brachten we tussen de aanwezigheid op internationale shows door terug naar de originele staat. Tijdens de concoursen en na de restauratie won de auto meerdere prijzen. Het project verliep zo goed dat we in 2019 met elkaar zijn gaan zitten voor het in concoursstaat brengen van een 1962 Rolls-Royce Silver Cloud II James Young Long Wheelbase.” Een auto waarvan er wereldwijd maar 38 zijn geproduceerd. Er zijn elf rechtsgestuurde varianten gemaakt, waaronder deze Rolls-Royce. Een unieke auto dus.

Eén adres

In de gesprekken op InterClassics komt het telkens terug: er is een grote behoefte onder klassiekereigenaren om op één adres terecht te kunnen voor een restauratie. Manfred Lukkien, eigenaar van Lukkien Autobekleding: “De klant zoekt het liefst een partij met één aanspreekpunt, die alles verzorgt met restaurateurs om zich heen en waarop hij blind kan vertrouwen. De klant heeft vaak geen idee waar hij heen moet.” “Daarnaast zijn klassiekereigenaren vaak succesvolle mensen met een druk leven”, vult Max Smit aan. “Zij krijgen het zelf niet georganiseerd om een auto binnen een bepaalde tijd en budget te restaureren. Ze willen bovendien de zekerheid dat hun auto in de prijzen valt als ze ermee naar concoursen gaan.” Bij de leden van BOVAG Dutch Car Restorers is zo’n klant op het goede adres, want dat is precies het niveau van kwaliteit en vakmanschap waarop zij werken. De eigenaar van de Rolls-Royce wil het project dan ook onderbrengen bij de heren, maar liefst wel met één aanspreekpunt. Dat wordt Max Smit van Eastend Classics. De samenwerking met de andere twee was voor Smit een logische keuze. “We hadden al twee beurzen met elkaar gedraaid en je kent inmiddels elkaars sterke punten.” Een dergelijk groot project hadden ze op deze manier alleen nog niet samen gedaan. 

Beter dan origineel

Bij Eastend Classics, het bedrijf van Max Smit, wordt de auto volledig gedemonteerd en gedocumenteerd. De onderdelenstroom wordt er begeleid en bewaakt. Ook verzorgt het bedrijf het plaatwerk voor de carrosserie, het sierplaatwerk en de auto wordt er opnieuw gespoten. Carrosseriebouw Jansen in Wesepe, waar Bas Jansen eigenaar van is, springt in op de onderdelen waarin zij gespecialiseerd zijn: aluminium plaatwerk, techniek, de houten panelen voor de deuren. De auto krijgt op verzoek van de klant een paar ‘gadgets’: er wordt een whiskykabinet in de deur gemaakt met ruimte voor een fles en glazen. In de andere deur komt een sigarenkistje van cederhout. Manfred Lukkien van Lukkien Autobekleding maakt voor de klant een proefopstelling voor de stoelen. Daar komen wensen uit zoals verwarming en meer ondersteuning aan de zijkant. Voor de bekleding vinden ze een leverancier in Duitsland, die het leer kan namaken zoals het destijds werd geleverd. Ze vinden in de auto een stukje leer dat beschermd is gebleven tegen licht, zodat de exacte kleur nagemaakt kan worden. “Het interieur was gespoten met verf, de stoel zat scheef en er waren delen bekleding met kunstleer vervangen. Een interieur van een klassieker weer naar de originele staat brengen, is voor ons het mooiste in ons vakgebied”, vertelt Lukkien. “Naast bekleden kunnen we ook comfort bieden.” De rugleuning wordt bijvoorbeeld meer ondersteund en de zitting verlaagd. Voor de klant wordt het nog beter dan het origineel. Elk onderdeel van de auto moet exact op elkaar worden afgestemd voor een perfect resultaat en dat vraagt ook de nodige samenwerking. 

“Als techneut jeuken je handen en wil je gelijk aan de slag. Maar je moet het eerst eens zijn over de aanpak”
Max Smit | Eastend Classics

Leermomenten 

Voor de hele restauratie stond één jaar gepland, maar er waren de nodige tegenslagen door corona en het bedrijf van Max Smit verhuisde in de tussentijd. De klant had ook minder haast, want alle shows vielen uit. Eén jaar werd twee jaar. Smit haalde er een ervaren projectmanager bij om het hele proces te evalueren. “Belangrijkste leermoment is dat je duidelijke afspraken maakt en niet voorbij loopt aan de opstart. Als techneut jeuken je handen en wil je gelijk aan de slag. Maar je moet het eerst eens zijn over de aanpak. Daar hadden we meer tijd voor uit moeten trekken. Daarnaast hebben we aannames gedaan op basis van wat de klant zei over de technische staat van de auto. Tijdens het proces vonden we toch dingen die niet in orde waren. Voortaan checken we alles zelf. Toen het onderling even niet liep, heeft Hans Joosten (branchemanager BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven, die in maart met pensioen is gegaan, red.) het gesprek begeleid. Fijn dat er op zulke momenten hulp is vanuit BOVAG.” 

Concurrentie

Bas Jansen kijkt tevreden terug, maar ziet ook verbeteringen. “Uiteindelijk vond ik het hartstikke mooi. Ik zou het zo weer doen, maar dan wel anders. Elk project is een leerproces, het gaat nooit honderd procent goed. Ik zou een volgende keer wel meer meegenomen willen worden in de mailconversaties, om nog meer te horen van wat er speelt en gevoel te krijgen bij wat de klant wil en belangrijk vindt. Als je meer wilt samenwerken, is het belangrijk om een projectmanager aan te wijzen. Dat kan iemand uit een van de bedrijven zijn, of zelfs daarbuiten.” Omdat Max Smit aanspreekpunt was, kreeg hij in de loop van de tijd de rol van projectmanager. Die rol had van tevoren duidelijker vastgesteld moeten worden, concluderen ze. Manfred Lukkien vindt de het project voor herhaling vatbaar. “Je leert elkaar goed kennen en je komt meer te weten over het vakgebied van de ander.” Lukkien werkt graag samen met andere BOVAG Dutch Car Restorers. “Daar zit kwaliteit die je zelf niet in huis hebt of waar je geen tijd voor hebt. Je stuurt klanten naar elkaar toe en je weet dat het goed komt.” Samenwerken in de branche zou sowieso meer moeten gebeuren, vindt Bas Jansen. “Mijn vader van 75 had het altijd over concurrenten. Tegenwoordig heb ik het steeds meer over concullega’s of collega’s. Maar ook al ken je elkaar, samenwerken blijft spannend. Er is veel vertrouwen in elkaar voor nodig.” 

70.993oldtimers van ouder dan 50 jaar rijden er in Nederland. Klassiekers vanaf deze leeftijd hebben een vrijstelling van de apk.
VWDe meest voorkomende typen oldtimers zijn Volkswagen Kever, Fiat 500, Citroën DS en Jeep Willys.
1.137Rolls-Royces zijn er in Nederland. 429 van deze Rolls-Royces zijn net als de auto in dit artikel ouder dan 50 jaar.

Hoog niveau

In december 2021 is het zover: de Rolls-Royce wordt opgeleverd. De eigenaren worden ontvangen op een voor de gelegenheid gemaakte concoursset bij Eastend Classics met champagne, whisky en sigaren. De auto laat duidelijk het hoge niveau van vakmanschap van de restaurateurs zien. “Daar staan we in Nederland wel om bekend”, leg Max Smit uit. “In Nederland zijn we goed in jachtbouw en veel activiteiten in ons vak zijn vergelijkbaar. Dat hebben we hier van oudsher goed voor elkaar. We onderscheiden ons ten opzichte van Duitsland bijvoorbeeld ook in dat we vakmanschap combineren met projectmanagement. We hebben een heel resultaatgerichte cultuur.” Het label BOVAG Dutch Car Restorers mag volgens de drie heren nog verder groeien en daar gaat de Rolls-Royce zeker aan bijdragen. Op het eerste concours in Schwetzingen won de auto gelijk het prestigieuze Classic Gala. Manfred Lukkien: “De auto is ons paradepaardje. De klant is wildenthousiast en vindt het leuk om concoursen af te gaan.” Op de concoursen in Engeland en Duitsland valt de auto ongetwijfeld ook in de prijzen. De Rolls-Royce is de trots van de eigenaar, maar ook een internationaal visitekaartje voor het vakmanschap van deze autorestaurateurs.

Aan dit project werkten: 

  • Max Smit van Eastend Classics in Zuidbroek (links op de foto bovenaan dit artikel). Max Smit was ooit werkzaam in de ICT, en heeft daar de nodige ervaring met grote projecten opgedaan. Hij rolde het bedrijf in, omdat hij er zelf een oldtimer had staan die maar niet af kwam. 
  • Bas Jansen van Carrosseriebouw Jansen in Wesepe (midden). De liefde voor klassiekers zit in de familie, alhoewel zijn broer er niks mee heeft. Jansen noemt zichzelf eigenaar en praatjes¬maker, en laat het sleutelwerk over aan de twaalf medewerkers in het bedrijf. 
  • Manfred Lukkien van Lukkien Autobekleding in Apeldoorn (rechts). Naast bedrijfseigenaar is hij ook voorzitter van BOVAG Dutch Car Restorers a.i. Net als het bedrijf van Bas Jansen is Lukkien Autobekleding een familiebedrijf. Lukkien richt zich naast bekleding ook op ergonomie. Want als de stoel niet goed zit, dan beïnvloedt dit het rijplezier.
Dit artikel is verschenen is BOVAGkrant 04-2022. Fotografie: Jeroen Koeten.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring