Rek is eruit
Het traditionele distributiemodel loopt volgens Van Veldhuizen tegen zijn grenzen aan. “Door de toenemende schaalvergroting raakt de rek er bij dealers uit. Dat heb ik wel gemerkt met Mitsubishi: als de vraag achterloopt op het aanbod, dan blijf je met auto's zitten. Dan strijk je geen bonus op, maar lever je in. Ik heb me altijd verzet tegen de geforceerde verkoop en het systeem van variabele marges. Dat kon ik me gelukkig permitteren door mijn kosten heel laag te houden.”
“Als relatief kleine speler heeft Mitsubishi de schaalvergrotingsrace met haar grotere alliantiepartners (Nissan en Renault, red.) in Europa verloren. Ze stoppen in Europa en dat vind ik jammer.” De merken die overblijven zullen blijven schaalvergroten en hun ketens verkorten, verwacht Van Veldhuizen, om zo de kosten van hun dealernetwerk betaalbaar te houden en investeringen te kunnen blijven doen in online, EV en andere innovaties op gebied van veiligheid en milieu. “Dat betekent dat er minder, maar wel grotere dealers overblijven. Ook zij hebben schaalgrootte nodig om te kunnen blijven investeren in nieuwe technologie, het opleiden van EV-monteurs et cetera.”