Terug

De perfecte match

Ondernemerschap
Leestijd: 11 min

Het is een ‘match made in heaven’: Piet Verkerk wilde zijn autobedrijf in Montfoort verkopen, terwijl Wilfred van der Linden met zijn Vakgarage in hetzelfde dorp juist op zoek was naar uitbreiding en groei. BOVAG-adviseur Stefan Niesink bracht hen bij elkaar. “Ik ben blij dat er nog steeds een autobedrijf in dit pand zit.” 

De verkoop van Autobedrijf Verkerk ging ondernemer Piet Verkerk aan het hart. “Ik heb dit in 35 jaar opgebouwd. Weken van zestig, zeventig of zelfs tachtig uur waren heel normaal. Dit bedrijf is mijn kindje, dus ik wilde niet over één nacht ijs gaan.” Verkerk wilde bovendien zijn medewerkers en klanten niet in de steek laten. “Daar bouw je een band mee op, dat gooi je niet zomaar overboord.” Toch speelde hij vijf jaar met de gedachte om zijn bedrijf te verkopen. “Ik ben nu zestig en ik wil ook nog iets aan mijn oude dag hebben. Je hoort veel verhalen van mensen die zijn gestopt met werken en dan ziek worden. En ik vond veel er omheen minder leuk worden. Als je dertig bent, dan maakt het je niet uit als je plotsklaps voor iets je bed uit moet. Maar als je ouder wordt, dan is dat toch anders.”  

Verkerk voerde verschillende gesprekken met kandidaat-kopers. “Ik wilde graag dat een autobedrijf mijn zaak zou overnemen, want daarvoor is dit pand gebouwd. Het is voorzien van alle gemakken die bij een autobedrijf horen. Bovendien vond ik het belangrijk dat de medewerkers er konden blijven werken, en dat vaste klanten hun vertrouwde autobedrijf konden blijven bezoeken.” De gesprekken liepen echter op niets uit. “Of er was geen geld of geen klik”, legt Verkerk uit. 

Matchmaker

Piet Verkerk had over het verkoopproces geregeld contact met zijn BOVAG-adviseur Stefan Niesink. “Ik was al een tijd met Piet in gesprek over de eventuele opvolging van zijn bedrijf”, vertelt hij. “Hij heeft geen kinderen en de monteurs hadden geen interesse om het over te nemen.” Als adviseur van onafhankelijke autobedrijven in de regio Midden-Nederland, kwam Niesink ook over de vloer bij Vakgarage Montfoort van Wilfred van der Linden. “Van hem wist ik dat hij uit zijn jasje was gegroeid en op zoek was naar meer ruimte. Wilfred had daarbij in eerste instantie een ander pand op het oog, maar ik had aangegeven dat juist het samenvoegen van twee of meer bedrijven een belangrijke stap is in het toekomstbestendig maken van het bedrijf.”  

Een deal leek gauw gemaakt maar dat lag toch wat ingewikkelder, weet Niesink. “Wilfred heeft ooit voor Piet gewerkt, maar die werkrelatie is destijds niet helemaal goed geëindigd.” Van der Linden haakt in: “Natuurlijk wist ik dat Piet zijn bedrijf wilde verkopen, maar de drempel was te hoog om op hem af te stappen. Gelukkig heeft Stefan ons toch bij elkaar gebracht. Hij zei: ‘ga gewoon een kop koffie drinken met elkaar’. Nou, dat hebben we gedaan. En binnen vijf minuten was de lucht geklaard.” Verkerk knikt. “Ik wist helemaal niet meer wat er nou precies was gebeurd, en het maakt ook niet uit. Het voelde al snel goed.”  

De verkoop liet nog wel een jaar op zich wachten. Piet: “Het moest niet te snel gaan, vond ik. We hebben veel gepraat, minimaal één keer per twee weken. En de laatste weken voor de overdracht op 1 januari 2022 wel iedere dag.” Het geduld van Van der Linden werd danig op de proef gesteld, erkent hij. “Van mij mocht het eerder, want ik zat echt krap in mijn eigen pand. We hadden daar vier bruggen en de occasions verkochten we vanuit een andere loods. Verre van ideaal. Maar goed, ik snapte heel goed dat het voor Piet een grote stap is. En dat hij dit rustig moest laten bezinken. Het is toch zijn bedrijf, dat hij van de grond af aan heeft opgebouwd.” 

Overname pand

De ondernemers blikken positief terug op het verkoopproces. Ook omdat de financiële afhandeling soepel is verlopen. Van der Linden: “De goodwill, het gereedschap in de werkplaats en de voorraad heb ik gekocht, en over drie jaar heb ik een optie tot koop van het pand.” Verkerk knikt. “We hebben daar goede afspraken over kunnen maken, en het moet ook realistisch zijn allemaal. Gaat het Wilfred goed, dan gaat het mij ook goed. Ik heb er niets aan als straks blijkt dat hij het pand niet kan overnemen en dat ik het dan alsnog aan bijvoorbeeld een keukenboer moet verkopen. Ik moet er niet aan denken.”  

Ondanks de verkoop is Piet Verkerk nog te vinden in zijn voormalige pand. “Ik verleen hand- en spandiensten. Wij doen namelijk veel in Toyota Land Cruisers en de ombouw naar grijze kentekens. Dat zijn specifieke klanten en klanten met een gebruiksaanwijzing”, lacht hij. Zijn aanwezigheid is ook voor Van der Linden prettig. “Hij kent het bedrijf door en door, kent de fijne kneepjes van het vak en heeft door de jaren heen natuurlijk een mooie klantenkring opgebouwd. We hopen die ook aan dit nieuwe bedrijf te binden en de overgang soepel te laten verlopen. Klanten mogen er niet te veel van merken, ook daarom is het fijn dat Piet er zo nu en dan is.” 

Verkoopplannen? BOVAG Matchmaking helpt u

De BOVAG-adviseurs zijn uw eerste aanspreekpunt voor hulp of vragen. Zij kunnen u bijvoorbeeld meer vertellen over BOVAG-matchmaking, de dienst die verkopende en kopende bedrijven koppelt. Het is een besloten omgeving, exclusief voor BOVAG-leden met serieuze aan- of verkoopplannen.  

Hoe werkt het?  
Heeft u verkoopplannen, dan kunt u zich aanmelden via een formulier op mijn.bovag.nl.  

Een overname-adviseur neemt dan contact met u op. Deze adviseur ondersteunt in het opstellen van een zoekproefiel of een bedrijfsprofiel. Wanneer deze is gemaakt, gaat de adviseur op zoek naar een mogelijke match. Dit pakt hij grondig aan. Zo kijkt hij eerst of het bedrijf verkoopbaar is. Vervolgens kijkt de adviseur wat het vermogen en inkomen van de ondernemer zal zijn nadat zijn bedrijf is verkocht. Dan pas gaat de overname-adviseur op zoek naar een koper.  

Als hij deze heeft gevonden, bekijkt hij wie de belangen van de koper of verkoper kan vertegenwoordigen.  

Meer informatie vindt u op mijn.bovag.nl/matchmaking

Vakgarage Montfoort

Vakgarage Montfoort is een allround autobedrijf gespecialiseerd in de merken BMW, Volvo, Toyota (vooral Land Cruisers) en Mercedes-Benz. Klanten kunnen er terecht voor onderhoud, inbouw van diverse communicatietoepassingen, bandenwissels, schadeherstel, apk-keuringen en motorrevisie. Het garagebedrijf verkoopt jaarlijks 120 occasions en bedient de zakelijke markt met bedrijfswagens en leaseauto’s. 

Stoppen of doorgaan? Informeer uzelf tijdig 

Wilt u op termijn uw bedrijf overdragen, of bent u degene die een bedrijf gaat overnemen? Dan kan het geen kwaad op tijd te starten met de voorbereiding, want zo’n proces neemt vaak een aantal jaren in beslag. Tijdens de kennissessies ‘Stoppen en doorgaan?’ die BOVAG geregeld organiseert, nemen we u mee in de belangrijkste onderdelen van een bedrijfsverkoop. Een adviseur van Alfa Accountants licht toe wat er komt kijken bij het overdragen en verkoopklaar maken van het bedrijf. Ook zijn er ondernemers die hun ervaringen delen. Uiteraard is er ruimte om vragen te stellen. Aanmelden voor een van de kennissessies kan via mijn.bovag.nl/stoppenendoorgaan

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2022-02.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring