De pagina wordt geladen...
Vandaag de dag kunnen bedrijven niet meer om online marketing heen, weet ook Kim Meijer-Ricker, Marketing en Communicatie Adviseur bij LenGo Automotive Group. Zij gaat voortvarend te werk en zet al regelmatig videomarketing in om kennis te delen, monteurs te werven en om geïnteresseerden een kijkje in de keuken van het bedrijf te geven.
Kim Meijer-Ricker is thuis in het marketingvak. Zij was veertien jaar geleden verantwoordelijk voor de eerste online marketingstappen die Carglass, de speler in autoruitreparatie en autoruitvervanging, zette. Inmiddels is ze zeven jaar werkzaam bij dealerholding LenGo Automotive Group en is ze daar onder meer verantwoordelijk voor de online marketingstrategie voor de Nederlandse vestigingen van het bedrijf. Het optimaliseren van de websites, het opzetten van social media, het maken van content. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van haar werk de afgelopen jaren.
Waar het allemaal begint bij het opzetten van de online marketingstrategie? Volgens Meijer-Ricker start het bij gesprekken met de directie, met de mensen in de werkplaats en het magazijn, de verkopers en met de klanten. “Maar wij hebben ook de samenwerking opgezocht met onze leveranciers, zoals DAF. Je moet namelijk eerst het bedrijf en de processen snappen en de klantreis helder hebben. Hoe komt de klant bij jou binnen? Wat wil de klant weten? Het blijkt dat gemiddeld tachtig procent zich eerst online oriënteert. Daar moet je dus zichtbaar zijn.”
Natuurlijk is ook de boodschap belangrijk: wat ben je en wat wil je uitstralen? “In de gesprekken die ik bijvoorbeeld met mijn collega’s uit de werkplaats had, viel mij hun bescheidenheid op. Ze vonden het heel normaal dat we tot ’s avonds laat open zijn en dat klanten die om kwart voor tien binnenrijden met een probleem gewoon goed worden geholpen. Ook is de enorme hoeveelheid kennis en expertise die medewerkers hebben goud waard, evenals de sfeer van een familiebedrijf.” Maar als de basis in kaart is gebracht, hoe ga je dan verder te werk? “Onze boodschap hebben we vervolgens vertaald in de middelen. Daarbij hebben we gekeken welke middelen er allemaal al zijn op het gebied van online marketing binnen de organisatie en welke middelen er nog nodig zijn om het bereik te vergroten.”
“Online content “moet je raken”
Kim Meijer-Ricker | Marketing en Communicatie Adviseur bij LenGo Automotive Group
De afgelopen twee jaar heeft Meijer-Ricker de contentstrategie concreet gemaakt. “Recent nam collega Toon na een carrière van vijftig jaar afscheid bij De Burgh, hij ging met pensioen. Dit zegt ook iets over het bedrijf: iemand die zo lang voor dezelfde werkgever gewerkt heeft, zal het waarschijnlijk naar zijn zin hebben gehad. Het waren de ideale ingrediënten voor een videobericht op de website en social media.”
Filmpje over het afscheid van collega Toon
Behalve interne aangelegenheden communiceert Kim Meijer-Ricker ook over ontwikkeling van de merken die LenGo vertegenwoordigt in Nederland, zoals over nieuwe modellen vrachtwagens. Die content wordt aangeleverd door de merken zelf, zoals DAF, Iveco of Fiat Professional. Maar klakkeloos overnemen van die berichten doet zij niet. “Het is belangrijk om er een eigen sausje overheen te gieten, om de simpele reden dat je dan een hogere ranking scoort in de zoekresultaten van Google. Ook moet het bericht passen in onze stijl.” Veel van wat er speelt in de bedrijven communiceert Meijer-Ricker online. Al is dat soms wel een spagaat. Het is, zo weet zij, belangrijk om alle content te evalueren en te selecteren op wat wel en niet online kan worden gezet. Wanneer een bericht online mag, worden de kanalen gekozen aan de hand van de content.
De marketing- en communicatieadviseur van LenGo zet ook in op search engine marketing via het schrijven van goed vindbare websiteteksten en door op kleine schaal Google Ads in te zetten. Ook worden soms advertenties op Facebook en LinkedIn gezet. “Dit kan ook waardevolle klanten opleveren, immers een groot deel van de klanten oriënteert zich eerst online voordat ze de showroom binnenlopen.” Ze vindt eigenheid in de campagnes daarbij belangrijk. “In online campagnes gebruiken wij het liefst eigen mensen, die ons op hun eigen manier hun verhaal vertellen. Dat maakt de content persoonlijk en herkenbaar. Maar makkelijk is dit niet, lang niet iedereen houdt ervan om bijvoorbeeld iets op video te vertellen of om een interview te geven. Ook moet je rekening houden met de Algemene Verordening Gegevensbescherming.” Om dit te stimuleren gaat Kim veel de vloer op.
“Niets komt vanzelf, je moet het aanjagen. Daarom hebben we ook in iedere vestiging een enthousiasteling, een soort ambassadeur die ons helpt en informatie aanlevert. Ook loop ik geregeld de werkplaats binnen. Gewoon voor een praatje, dat helpt. Medewerkers vertellen enthousiast over hun werk en ik deel op mijn beurt de online successen van campagnes. Een volgende keer als ze iets leuks meemaken, dan weten ze mij te vinden. Zo kreeg ik recent nog een leuke video van een van onze verkopers over de levering van koelwagens, perfect.”
Bekijk de video over koelwagens op de Facebook-pagina van De Burgh Bedrijfswagens