Thijs van Grinsven loste complexe storingen in een handomdraai op en won zo de titel Autotechnicus van de Toekomst 2020. Zijn persoonlijke hoop: “dat alle autobedrijven zich inspannen om met de tijd mee te gaan en mee te ontwikkelen met de techniek”. Dat is een goede match met zijn werkgever AutoLab in Oss.
Terug

De Autotechnicus van de Toekomst werkt in een lab

Ondernemerschap
Leestijd: 1 min

Thijs van Grinsven loste complexe storingen in een handomdraai op en won zo de titel Autotechnicus van de Toekomst 2020. Zijn persoonlijke hoop: “dat alle autobedrijven zich inspannen om met de tijd mee te gaan en mee te ontwikkelen met de techniek”. Dat is een goede match met zijn werkgever AutoLab in Oss.  

Eigenaar Martijn van Ras bouwde AutoLab van de grond af op rond liefde voor auto’s en techniek. ‘Bij AutoLab begrijpen we waarom een auto bedacht is zoals deze bedacht is’, meldt de website van het bedrijf. Dat blijkt geen holle frase: Van Ras (41), zelf ingenieur, werkte lange tijd voor Shell en TNO op de Automotive Campus van Helmond als testengineer en projectmanager. “Menigeen heeft me voor gek verklaard”, zegt Van Ras. “Je beslist niet zomaar om een goede, vaste baan op te zeggen en een autobedrijf te beginnen.” Maar voor Van Ras was autotechniek meer dan werk. Sinds zijn vijftiende werkt hij met auto’s; naar eigen zeggen heeft hij altijd de ontwikkelingen in de techniek bijgehouden, als hobby – in zijn tijd bij TNO was hij in zijn vrije tijd vraagbaak voor autotechnici. “Ik zag mogelijkheden om mezelf in deze branche te onderscheiden met kennis”, zegt hij. Verschillende mogelijkheden om bedrijven over te nemen sloeg hij af: de vraagprijs paste niet meer bij deze tijd. Hij wilde het zelf doen. Met zijn spaargeld kocht hij alles nieuw: bruggen, BMW- en Volvo-software, diverse universele diagnosetools, airco-service-apparatuur, automaatspoelservice-apparatuur en software voor aanpassing van motormanagementsystemen. Daarmee nam hij in 2013 zijn intrek in een oud pand, een moeilijk jaar in de branche. “Mijn doel was om zo min mogelijk overhead te hebben en met goede spullen een solide basis te leggen.” Inmiddels heeft hij vijf man in dienst en bijna 1.500 klanten die hun auto’s aan hem toevertrouwen. Per jaar groeit zijn omzet met tientallen procenten.  

“Menigeen heeft me voor gek verklaard, je beslist niet zomaar om een goede, vaste baan op te zeggen en een autobedrijf te beginnen.”
Martijn van Ras | Eigenaar AutoLab

Formule 1-werkplaats

Inmiddels zijn er plannen om de volgende stap te nemen: de aankoop van grond om een eigen pand te bouwen, groter dan het huidige en energieneutraal. “Om de jongens te enthousiasmeren zeg ik dat we een formule 1-werkplaats gaan neerzetten”, zegt Van Ras. “En dat is ook zo: we coaten de vloer wit en geven alles een steriele en georganiseerde uitstraling. Ons vak is namelijk ook steriel: autotechniek draait steeds minder om olie en viezigheid, het is laboratoriumwerk.” Vandaar de naam van zijn bedrijf: een knipoog naar zijn verleden en een programma voor de toekomst. 

header-image

Tempo

De geschiedenis van Van Ras en zijn bedrijf vertoont opmerkelijke overeenkomsten met die van zijn pupil Thijs van Grinsven. Thijs (21) werd met een jaar of 13, 14 gegrepen door auto’s. Rijkelijk laat, vindt hij zelf: “Anderen krijgen het met de paplepel ingegoten”. Het begon voor hem met racen en snelheid. “Toen ik 15 was, ging ik auto’s fotograferen. Ik mocht er natuurlijk niet zelf in rijden, dus dit was een mooie manier om toch heel dichtbij te komen. Zo legde ik connecties in het wereldje. Ook begon ik op de stoep voor het huis te sleutelen, en later in een koud schuurtje.” Toen hij met 17 van de havo kwam, ging hij als vanzelfsprekend naar het hbo: Automotive aan de HAN. “Dat hoorde zo. Het was superleuk, maar ik kon geen dynamo van een startmotor onderscheiden. Ik zou graag engineer zijn, maar ik wil wel kunnen onderbouwen waar ik het over heb. En de enige manier om dat te leren, is het zelf te ervaren in de praktijk.” En dus stopte Van Grinsven met zijn studie en ging naar het mbo in Veghel om autotechniek te leren. Hij kon zijn eigen studietempo bepalen en ging er snel doorheen. Hij liep stage bij een Porsche-specialist, een tuningbedrijf voor race en rally en ten slotte bij AutoLab. Van Grinsven is inmiddels geslaagd voor zijn opleiding – 2,5 jaar nadat hij die is begonnen. Nu werkt hij fulltime bij Van Ras. 

“Ik zou graag engineer zijn, maar ik wil wel kunnen onderbouwen waar ik het over heb. En de enige manier om dat te leren, is het zelf te ervaren in de praktijk.”
Thijs van Grinsven | Autotechnicus van de toekomst

Compliment

“Als er een jongen voorbijkomt die op de kartbaan werkt of een sleutelschuurtje heeft, dan denk ik: yes, ze zijn er nog”, zegt Van Ras. “Dat zag ik op het cv van Thijs. En hij heeft hbo-niveau. Daar gaan we naartoe met de branche.” Dat is het niveau waar AutoLab op aanstuurt. Van Ras laat zijn technici alles doen: klantcontact onderhouden, werkorders maken, garagesoftware bedienen, onderdelen bestellen. “Toen ik als tiener een bijbaantje had in een autobedrijf, vroegen klanten op den duur specifiek naar mij. Dat was een groot compliment. Ik wil ernaartoe dat iedere monteur eigenaar wordt van een gedeelte van het klantenbestand.”  

Zijn droom is dat de branche kan toegroeien naar een verdienmodel waarin kennis meer beloond wordt dan onderdelen schroeven: een hoger uurtarief en lagere marges op onderdelen. “Als wij problemen oplossen voor collega-autobedrijven, dan zijn we daar soms een dag mee bezig. We werken met hoogopgeleid personeel, dure tools en een kleinere slaagkans. Met het huidige gemiddelde uurtarief van de branche blijft er onder de streep erg weinig over.”  

Vastbijten

Waarom kiest de Autotechnicus van de Toekomst voor AutoLab? “Het mooiste vind ik de visie van Martijn”, zegt Van Grinsven. “Het pand is misschien niet het mooiste of meest waterdichte, maar zijn doel is om te zorgen dat klanten, werknemers en hij als werkgever tevreden zijn. Hij laat ons zien hoe je moet ondernemen. Die visie trekt bepaalde klanten aan. We krijgen veel engineers over de vloer, die vragen stellen die me uitdagen.” En dat vindt hij prachtig. Het past in hoe hij kijkt naar zijn eigen ontwikkeling. Want hoe word je Autotechnicus van de Toekomst? “Je moet je vastbijten in het onderwerp. Dan krijg je er plezier in en gaat het vanzelf.” 

Autotechnicus van het jaar 

Thijs van Grinsven werd in februari Autotechnicus van de Toekomst tijdens een verkiezing op AutoProf-AMT Live. Hij was de beste van 1.200 mbo-studenten die deze editie aan de wedstrijd meededen. In de categorie Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst won Joey Swinkels. BOVAG is officieel ambassadeur van de verkiezing, sponsort de hoofdprijs van de scholencompetitie en verzorgde een deel van de finale-opdracht. BOVAG zet het beroep van autotechnicus hiermee in de schijnwerpers en vraagt aandacht voor hoogwaardige scholing. 

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 03-2020

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring