Compliment
“Als er een jongen voorbijkomt die op de kartbaan werkt of een sleutelschuurtje heeft, dan denk ik: yes, ze zijn er nog”, zegt Van Ras. “Dat zag ik op het cv van Thijs. En hij heeft hbo-niveau. Daar gaan we naartoe met de branche.” Dat is het niveau waar AutoLab op aanstuurt. Van Ras laat zijn technici alles doen: klantcontact onderhouden, werkorders maken, garagesoftware bedienen, onderdelen bestellen. “Toen ik als tiener een bijbaantje had in een autobedrijf, vroegen klanten op den duur specifiek naar mij. Dat was een groot compliment. Ik wil ernaartoe dat iedere monteur eigenaar wordt van een gedeelte van het klantenbestand.”
Zijn droom is dat de branche kan toegroeien naar een verdienmodel waarin kennis meer beloond wordt dan onderdelen schroeven: een hoger uurtarief en lagere marges op onderdelen. “Als wij problemen oplossen voor collega-autobedrijven, dan zijn we daar soms een dag mee bezig. We werken met hoogopgeleid personeel, dure tools en een kleinere slaagkans. Met het huidige gemiddelde uurtarief van de branche blijft er onder de streep erg weinig over.”