Terug

Carrec Technocenter: autobedrijf met revisieachtergrond

Wet- en regelgeving
Leestijd: 9 min

Ooit was Carrec Technocenter een revisiebedrijf met focus op de zakelijke markt. Vandaag de dag richt het zich op diagnose, onderhoud, reparatie en upgrades aan personenauto’s en sinds kort ook aan campers. En dan niet alleen volgens het boekje, want met de juiste kennis en onderdelen valt er veel meer uit een auto te halen. Bedrijfsleider Joep Schuurman over revisie als visie. 
 

Toen Joep Schuurman (1984) in de jaren ’00 bij Carrec Technocenter kwam werken, was het een totaal ander bedrijf dan nu. Vestigingsplaats was Amersfoort, waar drie bruggen stonden en vier monteurs werkten. Zij legden zich toe op revisie van motoren en versnellingsbakken. Het ging niet goed met het bedrijf en er werd een externe dienstverlener aangetrokken om de zaak weer op de rails te krijgen. Dat was Guido van der Spek. Hij adviseerde Joep om zich elders verder te ontwikkelen. Daarop werkte de jonge monteur een jaar bij Volkswagen, een jaar bij Ford en een jaar bij een leasemaatschappij in Almere. Toen belde Van der Spek hem in 2008: hij ging Carrec Technocenter overnemen, en vroeg of hij wilde terugkomen. Joep zei ‘ja’ en werd werkplaatschef.  

Dat was het begin van een diepgaande verandering in het bedrijf. “Gaandeweg heeft er een verschuiving plaatsgevonden in het soort werk en de klanten die we bedienen”, zegt Joep. “Onze klanten waren destijds vooral zakelijk, met een kleine set particulieren. Guido investeerde in diagnose van motoren, versnellingsbakken en dieselinspuitsystemen. Maar diesel en revisie zijn inmiddels aflatende markten. Auto’s zijn steeds meer wegwerpproducten: motoren en versnellingsbakken worden vaker vervangen dan gereviseerd. En dieselauto’s worden nog maar weinig verkocht, dus ook dat deel zal de komende jaren afnemen.” 

Verder 

Bij Carrec Technocenter gaan ze daar niet op zitten wachten. “We hebben onze activiteiten sinds 2008 gaandeweg verlegd naar particulieren”, zegt Joep. “Vijfennegentig procent van wat we doen, is nu in dit deel van de markt. Ruim de helft van het werk dat we doen is onderhoud, maar dan wel volgens onze eigen visie. Vanuit onze revisieachtergrond weten we wat er nodig is om een auto rijdend te houden. En voor klanten die dat willen, gaan we een stap verder dan het voorgeschreven onderhoud; we kijken dan of de auto nog rijdt zoals die is bedoeld. Na 150.000 kilometer rijdt een auto niet meer zoals toen hij uit de fabriek kwam. Maar dat kan wel als je onderdelen vervangt die bij normaal onderhoud niet vervangen worden. We proberen verder te gaan waar standaard onderhoud stopt, zodat auto’s rijden alsof ze net van de band komen en betrouwbaar blijven.”

Autoweek 

Naast onderhoud zijn diagnoses een belangrijke activiteit gebleven. “We hebben flink geïnvesteerd in opleidingen en apparatuur en het aantal automerken waaraan we werken teruggebracht. Onze focus ligt nu op Europese merken: BMW, Volkswagen, Volvo en Mercedes. Die vormen tachtig procent van onze werkplaatsvulling.” Auto’s komen bij Carrec terecht met klachten als trillingen, vermogensverlies en wat Joep ‘vage storingen in elektra’ noemt. Klanten uit het hele land weten het bedrijf hiervoor te vinden, dankzij een speciale website met specifieke problemen, actieve inzet van sociale media en – niet onbelangrijk – een wekelijkse bijdrage aan een rubriek in Autoweek. “Daarnaast hebben we ook een lokale functie. Inmiddels zijn we gevestigd in Soesterberg, een groeiend dorp waar mensen op zoek zijn naar een betrouwbaar autobedrijf voor onderhoud.”
 

Comfort 

Dat is allemaal echter geen reden om op de lauweren te rusten, vervolgt Joep. “We zetten stevig in op kampeerauto’s. Dat is een exponentiële groeimarkt waar wij veel kansen zien. Voor de eigenaars zijn hun campers rijdende huisjes waar ze zuinig op zijn. We merken dat veel camperaars op zoek zijn naar een bedrijf dat respectvol en zorgvuldig omgaat met de techniek in een ruime schone werkplaats. Daarom hebben we geïnvesteerd in een uitbreiding van onze werkplaats met 300 m2 waar drie grote bedrijfsautobruggen staan.” Juist in deze markt is de visie van Carrec Technocenter heel relevant, legt Joep uit: “Bedrijfsauto’s zijn niet gemaakt voor comfort. Een camper die op zo’n auto is gebaseerd, zorgt er dus voor dat de reis naar de bestemming niet fijn is: stugge vering, overhangen in de bocht. We werken samen met een Nederlandse schokdemperfabrikant om campers een upgrade te geven. Dat doen we ook voor bijvoorbeeld remmensets en banden. Dit soort upgrades doen we al langere tijd ook veel voor personenauto’s. Die worden immers gebouwd met de hand op de knip: een auto is altijd een compromis. Eén van onze motto’s is: mooie dingen maken! Bijvoorbeeld door een auto of camper weer helemaal goed te maken. Maar ook door auto’s en campers van betere onderdelen te voorzien.” 

“We proberen verder te gaan waar standaard onderhoud stopt, zodat auto’s rijden alsof ze net van de band komen”
Joep Schuurman | bedrijfsleider Carrec Technocenter

Geramd 

In dertien jaar heeft Carrec Technocenter dus een complete transformatie ondergaan. Nog een belangrijk verschil met toen: “Sinds een aantal jaar heb ik de leiding over het bedrijf”, zegt Joep. “Guido zegt altijd: ‘Ik ben de eigenaar, maar Joep is de baas’.” Hoe kijkt hij aan tegen de volgende dertien jaar? “Onze camperactiviteiten moeten nog groeien. Op gebied van personenauto’s zal er nog geruime tijd veel werk zijn voor ons. We zien voornamelijk auto’s van vijf tot vijftien jaar oud. De meeste merken maken nog tot 2025 of zelfs 2030 verbrandingsmotoren, dus reken maar uit. Bovendien hebben elektrische auto’s ook schokdempers, banden en remmen nodig en kunnen ze daar betere van gebruiken dan de fabrikant ze meegeeft. Voor de komende twintig jaar zitten we geramd. Zeker als we zorgen dat mensen ons weten te vinden.”

Hart

Daarvoor zet Carrec nu al alle zeilen bij. Voor het eigen YouTube-kanaal staat maandelijks een nieuwe video gepland. Dat zijn professionele producties waarin per video zo’n vijftig uur wordt gestoken. Joep heeft het er druk mee. “Ik was wel gewaarschuwd: als ondernemer werk je de klok rond, en dat klopt. Het is gigantisch veel werk, maar ik vind het leuk en het is fantastisch om te zien hoe medewerkers en vrienden allemaal bijdragen. Dat kan alleen als een bedrijf hart en ziel heeft.” 

Veel kantoorpersoneel 

Bij Carrec Technocenter werken binnenkort negen fulltimers, waarvan vijf/zes in de werkplaats. “Daarmee zitten we tegen het optimum van onze capaciteit”, zegt Joep Schuurman. “Onze capaciteit wordt beperkt door de mensen op kantoor. We hebben veel werk aan de kwaliteitsstandaard die we nastreven. Er gaat veel tijd zitten in de klantreis, gespecificeerde offertes, eindcontroles en opleveringen. Eén iemand is toegewijd bezig met onderdelenleveranties, zodat de juiste spullen op het juiste moment op de juiste plek zijn. Daardoor kunnen we strak plannen in de werkplaats met twee bruggen per monteur. Zo is er weinig stilstand in de werkplaats en kunnen monteurs bij voldoende werk acht uur sleutelen terwijl we klanten ook realistisch en transparant informeren. Dat zorgt ervoor dat een groot deel van onze uren facturabel zijn.” 

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 04-2021.

Tekst: Sjoerd van der Linden.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring