Advies bij bedrijfstaxaties voor overnames
Terug

De emotie uit de waarde

Ondernemerschap Interview
Leestijd: 6 min

Wat moet er voor mijn bedrijf betaald worden? Op deze vaak emotioneel geladen vraag, kunnen de BOVAG Bedrijfsadviseurs een deskundig antwoord geven. Zo hielp adviseur Ad de Haan Marc Jansen van Jansen Autobedrijf in Beek en Donk bij zijn bedrijfsovername en de daaraan gekoppelde taxatie van de bedrijfsinventaris.

Jansen Autobedrijf heeft een universeel autobedrijf in Beek en Donk. Heeft de auto van de klant een defect, werkt iets niet naar behoren of heeft de klant onverhoopt schade: Jansen Autobedrijf is de place to be. “Wij zijn lokaal een sterke speler, veel van onze klanten komen dan ook uit Beek en Donk en omstreken”, vertelt Jansen. Hij heeft sinds kort een compagnon, die zich heeft ingekocht in zijn bedrijf. “Dat is best een stap. Jarenlang run je zelf de zaak, nu geef je een deel van die autonomie op. Maar goed, je moet naar de toekomst kijken en zekerheden inbouwen”, verklaart Jansen daarover.

Consequenties

Toch brengt die stap consequenties met zich mee. “De bedrijfsinventaris zoals bruggen, testkasten, handgereedschappen, maar ook kantine- en kantoormeubilair en de magazijnvoorraad moet op waarde worden geschat. En om discussies uit de weg te gaan heb ik meteen voorgesteld dat we dat dit met behulp van een onafhankelijk partij zouden regelen.” Maar ja, waar begin je dan? “Er zijn tal van bureaus die dit kunnen verzorgen, BOVAG is er daar één van. En waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Ik ben toch al BOVAG-lid.” Een stap waar hij nu achteraf met tevredenheid op terugkijkt. “Ad is vakkundig, mede daardoor is het proces soepel verlopen.” Ad is Ad de Haan van BOVAG Bedrijfsadvies. “Ik probeer de emotie eruit te halen. De één vindt dit, de andere vindt dat. Maar het gaat mij echt om het bepalen van de realistische waarde.”

“Welke kant het met uw bedrijf ook opgaat, er komen altijd taxaties aan te pas”
Ad de Haan | Bedrijfsadviseur bij BOVAG

Stappenplan

Om te komen tot die realistische waarde heeft Ad samen met Marc en zijn toekomstige compagnon Robin een stappenplan doorlopen. “Allereerst hebben we een inventarislijst opgesteld en de nieuwprijzen erbij gezocht. Voor zover wij die nog hadden. Een monnikenwerk.” Daarna is het zaak om per onderwerp een technische levensduur te bepalen en, indien realistisch, er ook nog een restwaarde aan te hangen. Jansen: “Een testkast schrijf je immers in relatief korte tijd af, een brug gaat zo 20 of 25 jaar mee en heeft dan nog steeds een restwaarde. Zo is ieder item van de lijst beoordeeld en op basis daarvan heeft Ad zijn voorstel uitgewerkt en aangeleverd.”

Levensduur en restwaarde

“Dat uitgewerkte voorstel is ook weer item voor item doorgesproken. “Maar dat ging heel eigenlijk snel”, blikt Jansen terug. “Van de hele lijst hadden we slechts een vijftal items waarvan in onze ogen de levensduur en/of de restwaarde ietwat moesten worden bijgesteld. Over alle andere zaken geen discussie.” Volgens Jansen is dit ook te danken aan de jarenlange staat van dienst van De Haan binnen de sector. “Dat geldt overigens niet alleen voor mij, binnen het team van BOVAG Bedrijfsadvies zijn alle adviseurs veelal zelf ondernemer (geweest). Zo helpen wij andere ondernemers met bedrijfsdilemma’s van zeer uiteenlopende aard: sales of aftersales vraagstukken, nieuw- of verbouwplannen, personeelsbeleid en wij helpen zelfs bij faillissementen, maar uiteraard nog liever bij het voorkomen ervan. Maar ook bij reorganisaties, fusies of bedrijfsovernames kunnen autobedrijven onze hulp inroepen.” En die laatste zaken komen de laatste tijd vaak voor, stelt De Haan. “Zo zijn er veel ondernemers, leeftijd 55-60 jaar, die over hun toekomst nadenken. Zij buigen zich over wat zij met hun bedrijf gaan doen. En welke kant het ook op gaat, er komen altijd taxaties aan te pas.” In zo’n geval kan men zeker aankloppen bij BOVAG, weet Jansen. “Het overleg met Ad verliep zeer efficiënt, hij is slechts tweemaal bij ons op het bedrijf geweest. Eenmaal ter introductie en voor het aanhoren van onze case en eenmaal voor het doornemen van de door hem gemaakte voorstellen. Dat samen heeft hooguit twee uur tijd in beslag genomen.” Jansen geeft verder aan dat De Haan zijn werkzaamheden op zijn eigen kantoor uitvoerde. “De communicatie hierover bestond uit enkele telefoontjes en een paar maal over en weer via de mail. Zo hebben wij nu voor een zeer vriendelijke prijs een onafhankelijke realistische waardebepaling, zowel voor onszelf als bijvoorbeeld ook richting de Belastingdienst. Alles is namelijk vastgelegd in een rapport. Mochten zij hierom vragen, dan kan ik alles goed onderbouwen.”

Tips bij taxatie

  • Stel een stappenplan op.
  • Schakel een onafhankelijk adviseur in, dat kan via BOVAG Bedrijfsadvies.
  • Breng de inventaris in kaart en zoek daarbij de nieuwwaarde.
  • Neem de tijd.
  • Blijf in overleg met de overnamekandidaat.
Kijk voor meer informatie op mijn.bovag.nl/bedrijfsadvies.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring