Voorzitter Arno Smits en branchemanager Hannie Tak vormen sinds 25 maart een nieuw duo aan het hoofd van BOVAG Rijscholen. Samen met rijschoolleden willen ze een impuls geven aan de kwaliteitsslag die de rijscholen maken. En daarvoor hebben ze u meer nodig dan ooit tevoren.
Terug

BOVAG Rijscholen schakelen door

Ondernemerschap
Leestijd: 7 min

Voorzitter Arno Smits en branchemanager Hannie Tak vormen sinds 25 maart een nieuw duo aan het hoofd van BOVAG Rijscholen. Samen met rijschoolleden willen ze een impuls geven aan de kwaliteitsslag die de rijscholen maken. En daarvoor hebben ze u meer nodig dan ooit tevoren. 

Smits (55) is voor veel leden een vertrouwd gezicht. De directeur van Smits Opleidingen in Oss, al jaren trouw BOVAG-lid, was al langer een betrokken en uitgesproken bestuurslid. Hij stond mede aan de wieg van het vernieuwingsproject van BOVAG Rijscholen, dat in 2019 is ingezet. Eind 2020 werd hij gepolst voor het voorzitterschap en zei na enig twijfelen ja. “Het kost tijd, maar ik dacht wel: ‘als je iets wilt veranderen, moet je de kar gaan trekken’.” Branchemanager Hannie Tak ondersteunt hem daarbij. Tak (60) is al sinds 2006 in dienst bij BOVAG als projectleider en was tot voor kort branchemanager van de afdeling Revisiebedrijven. Voor de rijscholen is zij geen onbekende, aangezien ze in 2013 het project leidde voor de toekenning van Europese subsidies voor WRM-bijscholing. 

Missie

Vóór de ALV, waar Smits uiteindelijk als voorzitter zou worden gekozen, spraken Tak en Smits elkaar al uitvoerig. Er was direct een klik. “Dat is toch belangrijk, want we hebben een missie te volbrengen in een bijzondere tijd met corona en de Commissie Roemer”, zegt Tak. Die missie blijft onveranderd: BOVAG Rijscholen onderscheiden zich op kwaliteit. Niet voor niets hanteert de afdeling als enige in de rijscholenbranche lidmaatschapseisen. Zo is er een check op kredietwaardigheid en een minimaal slagingspercentage. “We willen niet zo veel mogelijk leden, maar wel zoveel mogelijk leden die staan voor kwaliteit. Betrokken bedrijven die BOVAG met trots uitdragen.” 

header-image
“We willen niet zo veel mogelijk leden, maar wel zoveel mogelijk leden die staan voor kwaliteit. Betrokken bedrijven die BOVAG met trots uitdragen”
Arno Smits | Voorzitter BOVAG Rijscholen

Commissie Roemer

De Commissie Roemer verandert niets aan de ambitie, benadrukt Smits: “Sterker, ze helpt de normen voor kwaliteit te definiëren, die er straks voor gaan zorgen dat consumenten eerlijk kunnen vergelijken. BOVAG Rijscholen maken al bovengemiddeld veel werk van kwaliteit, dus net als mijn voorganger Frank Hoornenborg denk ik dat wij al goed bezig zijn. Wel mag er nog meer aandacht komen voor verkeersveiligheid, zoals ook Commissie Roemer bepleit. Natuurlijk is onze business commercieel maar we hebben ook een maatschappelijke taak. Die gaan wat mij betreft hand in hand. Steeds meer zakelijke klanten nemen je maatschappelijke impact mee in hun opdrachten.” 

Kwaliteit boven prijs

Maar is de consument of zakelijke klant wel bereid extra te betalen voor kwaliteit? Wie de branche van een afstandje bekijkt, zou denken dat hij alleen maar kijkt naar prijs. “Het tegendeel is waar, weten we uit consumentenonderzoek dat we hebben laten uitvoeren”, aldus Smits. “Consumenten zoeken zekerheid en betrouwbaarheid. Met 71 procent staat ‘een goede rijinstructeur’ bovenaan hun wensenlijstje, de prijs komt pas een paar plekken lager.” Uit hetzelfde onderzoek kwamen interessante klantbehoeften naar voren, waarvoor nieuwe producten en diensten worden ontwikkeld. De BOVAG Caravantraining en de samenwerking met BOVAG Autowas- en Poetsbedrijven, waarbij een leerling een kijkje neemt bij een autowas- of poetsbedrijf, zijn daar recente voorbeelden van. 

“Je zou kunnen zeggen: Roemer wijst de branche een weg die wij al waren ingeslagen. Maar dat betekent niet dat we klaar zijn en op onze lauweren kunnen rusten. Integendeel.”
Hannie Tak | Branchemanager BOVAG Rijscholen

Professionalisering

“Je zou kunnen zeggen: Roemer wijst de branche een weg die wij al waren ingeslagen”, vat Tak de situatie samen. “Maar dat betekent niet dat we klaar zijn en op onze lauweren kunnen rusten. Integendeel. Met name op het gebied van professionalisering kunnen rijscholen nog flinke stappen maken. Qua bedrijfsvoering, ondernemerschap, personeelsbeleid, financiën, IT enzovoorts.”  

Om de afdeling en individuele bedrijven daarbij te helpen, hebben Tak en Smits een werkwijze opgezet die onlangs aan de leden is gepresenteerd. Dit plan van aanpak bestaat eruit dat werkgroepen rondom de diverse rijbewijscategorieën in kaart brengen welke professionaliseringopgaven er zijn en deze aan gaan pakken. Daarbij worden ze gefaciliteerd door BOVAG. Tak: “In een van de werkgroepen zetten we ons bijvoorbeeld in voor een betere beloning en aanzien van het ambacht van rijinstructeur. Zij verdienen meer zekerheid en een eerlijke boterham.” 

Geen woorden maar daden

De werkgroepen zijn geen vrijblijvende praatclubjes, maar teams die concrete acties opzetten en resultaten opleveren en presenteren. Smits: “Dat is nodig om het momentum dat wij, maar ook leden nu voelen, vast te houden. Tijdens de ALV in september en aan het einde van dit jaar willen we een lijst met leden kunnen delen waarop je kan zien welke zaken zijn verbeterd.”  

Smits en Tak besluiten: “Na onze oproep heeft een kleine tiental leden zich als deelnemer voor een werkgroep aangemeld. Bij dezen doen we nogmaals de oproep: omarmt u het BOVAG-gedachtegoed, doe dan mee. Hoe meer betrokkenheid, hoe groter het draagvlak en de denk- en uitvoeringskracht. De werkgroepen komen ongeveer drie keer bij elkaar en het kost u ongeveer 10 uur over een jaar verspreid. We rekenen op u!” 

Meer weten over het plan van aanpak voor de BOVAG Rijscholen? Of wilt u weten voor welke werkgroepen we nog deelnemers zoeken? Ga naar mijn.bovag.nl/professionaliseringrijscholen.

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 04-2021.

Tekst: Hans de Gram
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring