De pagina wordt geladen...
IBKI voert een vernieuwd examen in op 1 oktober 2024 voor wie APK-keurmeester wil worden. Dit geldt voor bedrijfswagens (APK1), personenauto’s (APK2) en landbouwvoertuigen (APK3). Dit is het resultaat van onderzoek dat IBKI heeft laten uitvoeren én van lobby vanuit BOVAG, naar aanleiding van signalen uit, met name de truckbranche, over de lage slagingspercentages. Het flink op de schop nemen van het examenonderdeel ‘keuringspraktijk’ en een andere manier van beoordelen moet leiden tot een eerlijkere toetsing en naar verwachting ook tot een hoger slagingspercentage. IBKI en BOVAG hebben wel een waarschuwing: "Het examen wordt niet makkelijker, een goede voorbereiding blijft essentieel om te slagen."
BOVAG kreeg de afgelopen paar jaren steeds vaker signalen van truckdealers dat zo weinig werknemers slagen voor het examen voor APK1-keurmeesters: “Het slagingspercentage ligt al geruime tijd rond de 30 procent”, vertelt Frank Ruygrok, branchemanager BOVAG Truckdealers. “Veel jonge medewerkers gaan op voor het APK-examen na het behalen van hun mbo-diploma. Het is een mooie toevoeging aan hun job. En het is voor zowel de werkgever als de werknemer van waarde als je APK-keurmeester wordt. Maar mede door het lage slagingspercentage werd de motivatie om keurmeester te worden steeds kleiner. Medewerkers horen namelijk van collega’s dat het examen erg moeilijk is en dat de kans van slagen klein is. Ze raken ontmoedigd om APK-keurmeester te worden. Als dit zo door zou gaan, ontstaat er op termijn echt een tekort aan keurmeesters. Tel daar ook nog eens de vergrijzing bij op. Dat maakte dat we problemen voorzagen in de branche.”
José Burgemeester, voor BOVAG werkzaam als relatiemanager Belastingdienst en RDW, heeft deze zorgen gedeeld in het SO-APK. Daar heeft José namens BOVAG zitting in. Deze stichting adviseert het ministerie van Infrastructuur over de uitvoering van de APK in Nederland. Ook de RDW, toezichthouder op het examen, is aanwezig bij deze overleggen. Burgemeester kreeg bij het SO-APK bijval van andere brancheorganisaties, die de situatie herkenden. José: “We hebben daar nagedacht over hoe we de kwaliteit en veiligheid van de APK hoog kunnen houden, en tegelijkertijd een hoger slagingspercentage kunnen krijgen. Vanuit BOVAG hadden we daar wel een idee over.”
“Mede door het lage slagingspercentage werd de motivatie om keurmeester te worden steeds kleiner”Frank Ruygrok, branchemanager BOVAG Truckdealers
IBKI, het exameninstituut in de mobiliteitsbranche, is aangewezen door de overheid om het APK-keurmeesterexamen af te nemen. Het is een pittig examen, waarbij zo’n negentig procent van wie examen doet eerst een opleiding volgt. Deze bestaat vaak uit meerdere dagen, plus een examentraining. 53 procent van de mensen die examen doet, slaagt in één keer. Slaag je echter de eerste keer niet, dan is te zien dat de herkansingen ook minder succesvol zijn. Dat leidt bij het APK-examen uiteindelijk tot een algeheel slagingspercentage van tussen de 25 en 30 procent.
Wat José Burgemeester opviel, is dat ze zag dat mensen vaak zakten voor de praktijkervaringsvragen. Vanuit de EU-richtlijn voor de APK moet bij het keurmeesterexamen worden getoetst of de kandidaat beschikt over drie jaar praktijkervaring. Dat laatste wordt getoetst met ervaringsvragen. Bij dit onderdeel ging het bij veel examenkandidaten fout. Frank Ruygrok: “Negentig procent van de APK1-examenkandidaten is BBL’er en loopt al drie jaar in het bedrijf mee. Ook bij APK2 ligt dit tussen de zestig en zeventig procent. Zij hebben dus voldoende aantoonbare ervaring. BOVAG heeft er daarom mede op aangedrongen bij RDW en IBKI om deze vragen eruit te halen.”
“BOVAG vindt kwaliteit en veiligheid uiterst belangrijk. Dit is geborgd in het nieuwe examen”José Burgemeester, relatiemanager Belastingdienst en RDW bij BOVAG
Herme Bruin, directeur bij IBKI, zag ook de lage slagingspercentages: “Daar hebben we nu goed naar gekeken. Dit viel ook samen met het periodieke toetsen van het keurmeesterexamen door het onafhankelijke Bureau Toetsen & Beoordelen (BTB). Dat bureau concludeerde dat de keurmeesterexamens valide zijn, oftewel: ze meten wat ze moeten meten. Er zijn volgens BTB wel mogelijkheden om het examen betrouwbaarder te maken om tot een eerlijke beoordeling te komen en de kans dat kandidaten onterecht slagen of zakken te verkleinen. Dat kunnen we bewerkstelligen door breder te meten en meer vragen te stellen. Door de praktijkervaringsvragen te schrappen, kunnen we de ruimte die vrijkwam beter gebruiken om meer vragen te stellen over APK-gerelateerde onderwerpen.”
Het vernieuwde examen voor APK-keurmeesters gaat op 1 oktober 2024 in. Voorheen bestond dit examen uit één deel theorie en twee delen praktijk (praktijkervaringsvragen en keuringspraktijk). Vanaf 1 oktober komen de praktijkervaringsvragen te vervallen. Het praktijkdeel bestaat dan uit zes praktijkopdrachten. Een examenkandidaat moet één voldoende halen voor dit praktijkgedeelte. Er hoeft vanaf oktober dus niet langer op zes afzonderlijke (praktijk)onderdelen een voldoende gescoord te worden. Dit is ook een belangrijke aanpassing aan het examen.
Bij APK1 en APK3 moet de examenkandidaat in totaal twee voldoendes halen om te slagen: voor het theoriedeel en het praktijkdeel. Het APK2-examen bevat naast theorie en praktijk nog een derde gedeelte: een opdracht over remberekening en roestschade. De APK2-examenkandidaat moet in totaal vier voldoendes halen om te slagen.
Wat hetzelfde blijft bij alle keurmeesterexamens is de vrijstellingsregeling. Als een kandidaat bij het APK1- of APK3-examen voor één deel zakt, blijft de voldoende voor het andere gedeelte eenmalig drie maanden staan. Bij een herkansing hoeft dan maar het halve examen herkanst te worden. Bij het APK2-examen, dat uit drie onderdelen bestaat, kunnen één of twee gedeelten eenmalig herkanst worden binnen drie maanden. Het examen APK-bevoegdheidsverlenging, dat eens in de twee jaar moet worden gedaan, blijft ook ongewijzigd.
“Het advies is en blijft om je goed voor te bereiden voor het examen. Ook werkgevers kunnen hier een inspanning voor leveren”Herme Bruin, directeur IBKI
IBKI monitort de vragen van de examens nauwgezet, en houdt goed in de gaten hoe goed of slecht elke vraag scoort. Deze scores horen binnen een bandbreedte te liggen die op wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd, anders wordt de vraag aangepast. “De kwaliteit en betrouwbaarheid van het examen zijn verbeterd”, vertelt Herme Bruin. “We verwachten dat dit gepaard gaat met hogere slaginspercentages, die zouden boven de zestig procent uit kunnen komen. Denk overigens niet dat de vragen en opdrachten van het examen makkelijker worden. Je moet nog steeds de kennis en competenties laten zien die de EU-richtlijn voorschrijft. Het advies is en blijft om je goed voor te bereiden voor het examen. Ook werkgevers kunnen hier een inspanning voor leveren. Haal je werknemers die examen moeten gaan doen desnoods een keer op een zaterdag terug naar je bedrijf om te oefenen. Ook José Burgemeester wil werkgevers op hun hart drukken om hun personeel te helpen: “Spijker je medewerkers bij in leesvaardigheid en rekenen. Neem het als werkgever ook serieus en laat je medewerkers niet onvoorbereid naar het examen gaan.”
Zowel IBKI als BOVAG is tevreden met het vernieuwde examen dat er nu ligt. Herme Bruin: “Het is van belang dat we de kwaliteit van het Nederlandse keuringssysteem handhaven. We staan voor kwaliteit en doen daarin geen concessies. Het vernieuwde examen is nog steeds in overeenstemming met de Europese richtlijn. We zijn blij dat het gelukt is om RDW en het ministerie van Infrastructuur te overtuigen om in te stemmen met de nieuwe insteek van het examen.”
Branchemanager Frank Ruygrok is enorm tevreden over het feit dat het signaal vanuit de branche zo serieus is opgepakt en staat volledig achter het herziene examen.” José Burgemeester voegt daaraan toe: “Ons APK-systeem is uniek in Europa, onze keurmeesters moeten kwalitatief zeer goed zijn en niet uit de pas lopen. BOVAG vindt kwaliteit en veiligheid uiterst belangrijk, we vinden dat je daar niet aan moet morrelen. Dit is geborgd in het nieuwe examen.”
Op de onderstaande foto (van links naar rechts): Frank Ruygrok (branchemanager BOVAG Truckdealers), Herme Bruin (directeur IBKI) en José Burgemeester (relatiemanager RDW en Belastingdienst bij BOVAG). Fotografie: Peter Arno Broer.
IBKI voert vanaf 1 oktober een vernieuwd examen in voor APK1-, APK2- en APK3-keurmeesters. Bij alle examens worden de praktijkervaringsvragen geschrapt.
De nieuwe APK1- (bedrijfswagens) en APK3-examen (landbouwvoertuigen) zijn qua opbouw vergelijkbaar en bestaan uit twee delen:
De kandidaat slaagt als hij een voldoende heeft voor elk deel.
Het nieuwe APK2-examen (personenauto’s) bestaat uit drie onderdelen:
De kandidaat moet twee voldoendes halen voor het theoriegedeelte en voor de zes praktijkopdrachten. Daarbovenop zijn twee voldoendes nodig voor de opdrachten over remvertraging en roestschade. De kandidaat haalt zijn bevoegdheid als hij in totaal vier voldoendes behaalt.
De RDW heeft de taak van de overheid om toe te zien op de technische staat van personen-, bedrijfs- en landbouwvoertuigen in Nederland. Wie een voertuig heeft, is wettelijk verplicht deze te keuren op verkeersveiligheid, milieu en registratie door middel van de APK. Deze keuring gebeurt door de APK-keurmeester, die keurt aan de hand van in Europa vastgestelde richtlijnen. Wie APK-keurmeester wil worden, moet daarvoor examen doen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de uitvoering van dit examen neergelegd bij het Innovam Branche Kwalificatie Instituut (IBKI), de exameninstantie van de mobiliteitsbranche.
Lees voor meer informatie ook het bericht van IBKI: IBKI voert vernieuwd examen APK-keurmeester in