De pagina wordt geladen...
Nog slechts drie bedrijven zijn in de race om de titel BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024. Tijdens BOVAG Supercharge op 1 oktober volgt de ontknoping: dan weten we wie de prestigieuze titel in de wacht sleept. Wie zijn de finalisten? En wat maakt hun bedrijf zo onderscheidend?
Hebben jullie veel reacties ontvangen op jullie finaleplek?
Ian Olthof: “Ja, zeker! We hebben een heel hechte klantenkring en sommige klanten kwamen zelfs speciaal op de fiets langs om ons de hand te schudden. Ook de lokale kranten besteedden er aandacht aan. We zijn dan ook een echte dorpsgarage. Onze klanten leven enorm mee.”
Wat is jullie sterke punt?
“Dat we heel compleet zijn. Je kunt hier ook je auto wassen, tanken en een broodje halen in de lunchroom. We zijn sterk in de regio: de verkoop gaat weliswaar het hele land door, maar we moeten het vooral hebben van onze lokale klanten. Die komen toch het liefst ‘bie Olthof’, Twents voor bij Olthof.”
Wat is typisch ‘Bie Olthof’?
“Ik denk de toegankelijkheid. Bij ons word je nog geholpen met tanken, kun je even de werkplaats inlopen als het nodig is en maak je een praatje met de dames van de lunchroom. Het is heel laagdrempelig en toch professioneel. Ook helpen we elkaar en leren we van elkaar. We hebben vier medewerkers in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat is voor beide kanten een goede leerschool. De ene kan daar beter mee omgaan dan de ander, maar we letten op elkaar. Dat moet wel bij je passen. Als we iemand aannemen, vragen we ons ook altijd af: bezit hij of zij het Olthof-DNA?”
Hoe is het om alleen aan het roer te staan?
“Ik heb het overgenomen van mijn ouders, die twee jaar geleden met pensioen gingen. Zij kunnen het gelukkig goed loslaten en laten mij mijn eigen keuzes maken. Ik heb steun van het ‘denkteam’, bestaande uit collega’s van de tank- en verkoopafdeling en de chef werkplaats. We vergaderen wekelijks en dat werkt goed. Zij zijn een soort klankbord voor mij.”
Hoe ziet de toekomst eruit?
“Ik denk dat er genoeg werk zal blijven, maar dat alleen de manier waarop verandert. Wanneer je bij de tijd blijft en je medewerkers cursussen en trainingen blijven volgen, zal er altijd een plekje zijn in de mobiliteitsbranche. Tegelijkertijd geldt dat je in deze branche eigenlijk niet langer dan tien jaar vooruit kunt kijken. Investeringen willen we dan ook binnen die tijd terugverdienen.”
“Er zal genoeg werk blijven, alleen de manier waarop verandert”
Hoe is het om alleen aan het roer te staan?
“Ik heb het overgenomen van mijn ouders, die twee jaar geleden met pensioen gingen. Zij kunnen het gelukkig goed loslaten en laten mij mijn eigen keuzes maken. Ik heb steun van het ‘denkteam’, bestaande uit collega’s van de tank- en verkoopafdeling en de chef werkplaats. We vergaderen wekelijks en dat werkt goed. Zij zijn een soort klankbord voor mij.”
Hoe ziet de toekomst eruit?
“Ik denk dat er genoeg werk zal blijven, maar dat alleen de manier waarop verandert. Wanneer je bij de tijd blijft en je medewerkers cursussen en trainingen blijven volgen, zal er altijd een plekje zijn in de mobiliteitsbranche. Tegelijkertijd geldt dat je in deze branche eigenlijk niet langer dan tien jaar vooruit kunt kijken. Investeringen willen we dan ook binnen die tijd terugverdienen.”
Hebben jullie veel reacties gekregen op de nominatie?
Martijn Gijsbrechts: “Heel veel. We hebben zelfs bierpakketten, kaasplankjes en flessen wijn ontvangen! Onze klanten leven enorm mee en het is mooi om te zien dat ze zo blij met ons zijn. Uiteindelijk zijn tevreden klanten de beste reclame.”
Waar onderscheiden jullie je mee?
“Natuurlijk zetten veel garages de klant op nummer één. Ik zet daarnaast de medewerkers op een gedeelde eerste plek. Uiteindelijk zul je het samen moeten doen. Als de sfeer in het team goed is, dan merken de klanten dat. Die haken daarop aan. We zijn ook erg goed in storingen opzoeken en helpen hier vaak lokale garages mee. Tevens zijn we NexDrive gecertificeerd, dat houdt in dat we al ver zijn met EV-voertuigen en hier regelmatig reparaties aan uitvoeren. Verder is de service dynamisch: waar je op andere plekken soms een aantal weken moet wachten voordat je auto klaar is, proberen wij het binnen een week voor elkaar te krijgen. Dat betekent soms overwerken, maar soms kunnen we dankzij onze klanten ook wat schuiven om dingen toch voor elkaar te krijgen. Dan kan alleen als je begripvolle klanten hebt.”
“Bij ons staan de klanten en de medewerkers op een gedeelde eerste plek”
Hoe houd je die kwaliteit vast?
“Vooral blijven bijscholen en je mensen enthousiast houden. We organiseren regelmatig teamuitjes en om het nieuws van de nominatie te vieren, gaan we met zijn allen racen op circuit Zandvoort. Dat draagt wel bij aan de teambuilding! Het helpt ook dat we al lang met elkaar samenwerken en daardoor een hecht team hebben.”
Wat brengt de toekomst?
“We groeien aardig door en waar ik de verkoop eerst alleen redde, ben ik inmiddels zoekende naar een verkoper. Ook kunnen we een extra monteur goed gebruiken: we willen namelijk in de breedte groeien en ook meer schades, ruitschades en elektrische auto’s gaan doen. We willen graag een totaalservice aanbieden.”
Hoe waren de reacties op de nominatie?
Anthoniek Voskuilen: “Het is bizar hoeveel aandacht we kregen, ik schrok er zelfs een beetje van. Een klant mailde dat hij met zijn 67 jaar al flink wat ‘garage-ervaring’ had en dat wij het beste zijn wat hij heeft meegemaakt met onze deskundigheid, inlevingsvermogen en klantvriendelijkheid. Dat zijn wel heel mooie complimenten!”
Hoe is het om aan het roer te staan?
“Het bedrijf is op dit moment nog van mijn ouders Henk en Ernestine, maar we zijn een professioneel traject gestart waarbij Jochem en ik begeleid worden bij de overname. Het is erg prettig dat mijn ouders nu nog aanwezig zijn want we leren erg veel van hen, maar ze laten ons gelukkig ook vrij om onze eigen koers te bepalen. Jochem en ik zijn allebei anders, we vullen elkaar goed aan. Ik doe de verkoop en hij de werkplaats.”
Wat is typisch Voskuilen?
Jochem van Goor: “Het bedrijf ademt automotive, met een imposante showroom. Verder is het sociale aspect heel belangrijk voor ons: medewerkers krijgen een sportabonnement, een lunch en we doen regelmatig iets leuks. We zijn echt een community. Ons team is divers: we hebben een mooie mix van mannen en vrouwen en nationaliteiten, zowel in het management, bij de service-adviseurs, op de administratie als in de werkplaats.” Anthoniek vult aan: “Sommige klanten zijn verbaasd als ze hier drie vrouwelijke verkopers zien. Maar de meeste mannen reageren er heel goed op en vrouwelijke klanten voelen zich welkom. Dat vertaalt zich in een hoge klanttevredenheid. We zijn enorm trots op onze leadopvolging en onze conversie.
“Vrouwelijke klanten voelen zich ook welkom dankzij onze vrouwelijke verkopers”
Ook werken we cijfergestuurd: medewerkers weten wat de doelstellingen per maand zijn en worden wekelijks bijgepraat. Zo kunnen we ook op tijd bijsturen. Als er iets moet veranderen in de werkplaats, dan overleggen we met de mensen die er werken. Zij weten het beste hoe het beter kan.”
Hoe zien jullie de toekomst?
“We lopen voorop wat betreft innovatie en modernisering, en maken ook al gebruik van AI om bedrijfsprocessen te optimaliseren. We zetten in op het moderne werken: denk hierbij aan digitale werkorders, maar ook meerdere werkplekken per monteur, zodat we de auto’s minder of niet hoeven te verplaatsen. Op termijn nemen we steeds meer zaken over van Henk en Ernestine en ondergaan we een naamsverandering naar ‘Vakgarage Voskuilen & Dochters’, omdat we een familiebedrijf pur sang zijn.”
Op dinsdag 1 oktober 2024 is het zover: dan wordt tijdens BOVAG Supercharge bekend welke van de drie finalisten zich BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024 mag noemen! Het evenement vindt plaats in DeFabrique in Utrecht. Heb je je nog niet aangemeld? Doe dat dan via onderstaande knop en dompel je onder in een dag vol automotive, inspiratie en plezier. Je gaat gegarandeerd weer opgeladen naar huis!