De pagina wordt geladen...

Bovag logo
BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2025: maak kennis met de finalisten
0%
Terug

BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2025: maak kennis met de finalisten

OndernemerschapOver BOVAG19 sep 2025 Leestijd: 6 min

Autobedrijf J. Janssen B.V. uit Rijsbergen en Auto Wijnne uit Doornspijk maken kans op de prestigieuze titel Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2025. De winnaar wordt op 7 oktober bekendgemaakt tijdens BOVAG Supercharge. Maak kennis met de finalisten.

wijnne

Autobedrijf Wijnne

Waar: Doornspijk (Gelderland)
Aantal medewerkers: 20

Beschrijf je bedrijf eens in het kort.
Anneke Wijnne: “Ons familiebedrijf bestaat al 45 jaar. Mijn broer, zus en ik runnen het fullservice autobedrijf samen. In onze eigen werkplaats kunnen we de auto’s van onze klanten tot in de puntjes onderhouden én we beschikken over een eigen schadeafdeling. Daarnaast hebben we ook een groothandelsfunctie. Mijn broer gaat over de in- en verkoop van auto’s en heeft veel energie gestoken in het opbouwen van een netwerk met betrouwbare handelspartners."

Waardoor onderscheiden jullie je?
Anneke Wijnne: “Bij alles wat we doen staat één ding centraal: we willen een betrouwbare en persoonlijke mobiliteitspartner zijn. Daarvoor luisteren we goed naar de wensen van onze klanten. Daarom bieden we nu onder eigen naam ook private lease-, financierings- en verzekeringsoplossingen aan. Voor klanten is dat heel interessant: als ze bij ons de ideale auto vinden, kunnen ze alles eromheen direct regelen. Ook voor ons zijn er belangrijke voordelen: zeker met verzekerings- en leaseproducten binden we klanten extra. En dan hebben we het nog niet eens gehad over onze hoge mate van service."

Wat is nou typisch Autobedrijf Wijnne?
Anneke: “We zorgen goed voor onze klanten. Dat begint natuurlijk met mobiliteit en service op maat, maar we organiseren ook leuke bijeenkomsten zoals de jaarlijkse show/klantendag tijdens Hemelvaart. Natuurlijk zijn ook onze medewerkers super belangrijk. We stimuleren iedereen om het beste uit zichzelf te halen én om verder te groeien, bijvoorbeeld met het aanbieden van cursussen. We zien dat onze medewerkers graag bijblijven. Met die positieve dynamiek gaan we op een natuurlijke manier mee in bijvoorbeeld de overgang naar elektrisch rijden.”

Wat brengt de toekomst?
Anneke: “In Doornspijk zijn we nog altijd gevestigd op de landelijke plek waar mijn vader het loonbedrijf dat hij overnam van zijn ouders langzaam omvormde naar een full-service autobedrijf. Daar zijn we steeds verder gegroeid. In de omgeving weet iedereen dat, maar we merken dat klanten die van ver(der) komen, zich soms afvragen of ze wel goed zitten. Daarom én omdat we nog veel groeipotentieel in ons bedrijf zien, zijn we op zoek naar een nieuwe, meer zichtbare locatie in de omgeving. Dat valt niet mee, we moeten natuurlijk ook de gemeente meekrijgen, maar we blijven werken aan de toekomstbestendigheid van Autobedrijf Wijnne!”

janssen

Autobedrijf Janssen

Waar: Rijsbergen (Noord-Brabant)
Aantal medewerkers: 16

Beschrijf je bedrijf eens in het kort.
Ilse Janssen: “We zijn een moderne dorpsgarage, een echt familiebedrijf. Mijn man Maikel heeft het samen met zijn moeder overgenomen toen zijn vader Jos overleed en inmiddels staan we samen aan het roer. Klanten kunnen bij ons terecht voor aanschaf en onderhoud van een auto, maar ook voor detailing. Klanten die hun auto fris voor de dag willen laten komen, zijn sinds februari van dit jaar welkom op ons wasplein met drie zelfwasboxen en een rollover-installatie.”

Waardoor onderscheiden jullie je?
Maikel Janssen: “We sluiten onze ogen niet voor de elektrische toekomst. Wij investeren continu in kennis en apparatuur om ook geëlektrificeerde auto’s perfect te kunnen onderhouden. In onze showroom vind je ook elektrische auto’s en we zetten EV’s in als leenauto. We doen dit om zo veel mogelijk toekomstproof te zijn.”

Wat is nou typisch Autobedrijf Janssen?
Ilse: “Het hechte team van mensen dat zich dagelijks inzet voor de klanten. Zij zetten graag dat stapje extra. Daarbij focussen we op maximale transparantie. Als een klant bij ons komt voor onderhoud, overleggen we wat er gaat gebeuren en waarom we bepaalde dingen (preventief) doen. Bovendien kunnen we vaak verschillende opties aanbieden. Daar communiceren we duidelijk over. Zo voorkom je verrassingen. En dat betaalt zich uit in vertrouwen van de klant.”

Maikel: “Binnen ons bedrijf speelt duurzaamheid ook een belangrijke rol. In 2017 hebben we een plan gemaakt met actiepunten om onze ‘footprint’ terug te brengen. We hebben al veel aangepakt: van het verminderen van het papiergebruik en de inzet van LED-verlichting tot het plaatsen van 141 zonnepanelen en het gebruik van isolatieglas in onze showroom. Duurzaamheid zit ‘m volgens ons ook in het personeelsbeleid waarin we goed, veilig én met plezier werken centraal stellen. We communiceren open en duidelijk met onze werknemers en met persoonlijke ontwikkelingsplannen kan iedereen verder komen.”

Wat brengt de toekomst?
Maikel: ”Bij ons bedrijf zijn al laadpunten voor elektrische auto’s aanwezig, maar we willen onze klanten ook graag snellaadmogelijkheden bieden. Dat is in tijden van drukte op het elektriciteitsnet helaas niet zo snel te realiseren.”

Ilse: “Autobedrijf Janssen zoals het nu is, ‘stáát’. Klanten profiteren hier van het goede van vroeger én van alle moderne gemakken en mogelijkheden. Toch blijven we kritisch op onszelf. We blijven gaan voor verdere verbetering. Het optimaliseren van interne processen is daarbij ons volgende aandachtpunt.”

Dit artikel is ook in BOVAGkrant 5-2025 verschenen. Tekst: Norbert Hoogeslag.

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.