De pagina wordt geladen...
’Het kost me teveel tijd', 'Het valt best wel mee hoeveel tijd je kwijt bent aan het op en neer rijden naar een dealerbedrijf', 'wij zijn te klein om ons daar in te ontwikkelen'. Een greep uit de vaak genoemde redenen om niet aan de slag te gaan met OE data. Maar wat als het nou eens makkelijker is dan u denkt?
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven al snel 10.000 euro per monteur per jaar aan weglekuren kwijt zijn. Dat maakt investeren in toegang tot fabrikantendata helemaal geen slecht idee. BOVAG zet in brede samenwerking een platform op waar alles te vinden is over werken met moderne auto's: autosdebaas.nl.
Wanneer ben je als autobedrijf je auto’s de baas? Wat is dat eigenlijk, hoe word je dat en waarom zou je dat willen? Door een brede samenwerking met RAI Aftermarket, diverse grossiers, opleiders en vakmedia geeft Auto’s de Baas antwoord op deze vragen én is het een praktische site die meteen ook digitale oplossingen en opleidingen biedt. Dus weten wat u moet doen, waarom, maar meteen ook waar en hoe. Auto’s de Baas maakt de stap naar of verdere ontwikkeling van pass thru en het digitale serviceboekje klein en toegankelijk voor alle bedrijven die hiermee aan de slag willen gaan.
Bedrijven voor wie Auto’s de Baas interessant is, zijn bijvoorbeeld universele garagebedrijven en schadebedrijven, maar ook dealers die aan vreemd merk-auto’s werken. Hans Joosten, BOVAG branchemanager onafhankelijke autobedrijven: “Ik nodig alle autobedrijven uit om naar autosdebaas.nl te gaan en niet alleen te lezen wat het is, maar ook te kijken welke keuzes je als bedrijf kunt maken hierin. Of je nou al langer bezig bent met pass thru of dat je nog wilt starten. Ook handig is om de zelftest te doen. Zo zie je wat je al weet over OE data en waar je nog bij kunt leren. Auto’s de Baas geeft opties die je verder helpen met opleidingen of technische inrichting van systemen.”
Leer meer over Auto’s de Baas en maak kans op mooie prijzen door mee te doen aan de Auto’s de Baas Team Challenge. Vanaf 25 september gaat de challenge van start die acht weken duurt en waarbij elke twee weken prijswinnaars bekend worden gemaakt. Elk team maakt dus kans op vette prijzen waaronder: een gratis racedag met het hele team op Zandvoort bij Bleekemolen Race Experience, een geheel verzorgde barbecue voor het hele team of een escape room in het eigen bedrijf.
Ga naar autosdebaas.nl en doe mee met je team!
“Wij doen alle merken van alle leeftijden, maar zijn gespecialiseerd in Volvo. Mijn advies is om pass thru te doen voor de auto’s waar je denkt het meeste mee te gaan doen. Wij werken samen met garages die de focus op andere merken hebben en dan kun je samen de kosten een beetje delen.
In het begin kwam ik overigens zelf niet verder met pass thru doordat ik weinig kennis had van computers. Ik ben twee jaar geleden een cursus gaan doen bij AutoNiveau en sindsdien ben ik er veel actiever mee geworden en kan ik storingen op dealerniveau oplossen.
Het voordeel vind ik dat je niet meer afhankelijk bent van een dealer. Je logt in, kijkt of er van een probleem al een technisch journaal is -of het probleem ooit ergens in de wereld al eens is voorgekomen- en dat scheelt je uren zoeken.
Eigenlijk móet je nu wel pass thru hebben want vroeg of laat stuit je op problemen die je niet meer mechanisch kunt oplossen maar die je met data moet oplossen. Zo heb ik eens mensen geholpen die binnen kwamen voor een second opinion over het vervangen van een versnellingsbak. Ik heb het probleem met software voor ze kunnen oplossen en hen bijna 5.000 euro bespaard.”
“Bij elke auto gaat tegenwoordig de stekker erin. Wij zijn al veertien jaar geleden gestart met het verkrijgen van toegang tot technische data omdat er steeds jongere auto’s bij ons binnen kwamen. Als je professioneel wilt werken, hoort daar de toegang tot technische gegevens bij. En ook het invullen van het digitaal serviceboekje trouwens.
Wij proberen op dealerniveau en het liefst nog ietsje beter te werken en het voordeel van pass thru is dat je altijd de juiste procedure volgt en ook de voorwaarden weet. Moet je werken met een warme motor, koude motor, voor een stuurhoek sensor inleren moet je het stuur soms 30 graden links of rechts draaien, dat soort procedures worden met pass thru keurig omschreven en met universele apparatuur mist daar soms nog wel iets. Het scheelt daarnaast veel tijd als je een auto niet hoeft weg te brengen naar een dealer en het geeft ook naar je klant een betere uitstraling. Bovendien is het gewoon leuk om met moderne apparatuur te werken en om aanpassingen te kunnen doen. Je hebt veel meer mogelijkheden. Het is heel belangrijk om deze techniek ook mee te nemen in auto-opleidingen omdat het gewoon gemeengoed wordt.”
“We zijn een universeel autobedrijf en we werken met twaalf mensen aan alle merken. Onderhoud, diagnose, APK, afstellen, uitlijnen, we doen echt alles. Voordat we met pass thru aan de gang gingen, liepen we er tegenaan dat we heel afhankelijk waren van de dealers om ons heen voor bijvoorbeeld een update of sleutels inleren. We hadden wel Bosch, Snap on en lounge maar daar kun je niet alles mee. Met pass thru kunnen we nu rechtstreeks op dealer niveau de auto uitlezen en informatie en servicebulletins oproepen waardoor we het probleem kunnen oplossen alvorens zelf heel lang te gaan zoeken. En als we er zelf toch niet uitkomen hebben we altijd nog de hulplijn van Tech360 en GMTO. Ik werk overigens nog steeds veel samen met dealers en dan zeker met de merken waar wij pass thru niet voor aan willen schaffen.”
Bas van den Bogaard, medewerker: “Wij werken sinds drie jaar met pass thru. In het begin deden we er nog niet zo veel mee maar nu hebben we een jonger wagenpark, waardoor we het steeds meer kunnen gebruiken. Zeker met storingen werkt het een heel stuk makkelijker want hier klopt de vertaling altijd en met universele apparatuur wil dat nog wel eens afwijken. Pass thru is stapje voorwaarts in de techniek en begint steeds belangrijker te worden.”
Adrie Valentijn: “Aan wie nog twijfelt over pass thru is mijn advies: investeer in pass thru en in het digitaal serviceboekje om je toekomst te waarborgen. Wij hadden er achteraf gezien veel eerder mee moeten beginnen. Ik denk dat er niet aan te ontkomen is om hiermee aan de slag te gaan.”
Aan de slag met OE data! Blijven werken aan moderne auto’s is makkelijker dan je denkt. Auto’s de Baas is een unieke samenwerking van branchepartners die je graag verder helpen. Zodat je in de toekomst moderne auto’s de baas blijft.
Klik op onderstaande button om alles te weten te komen over Auto's de Baas.