De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Bij Schadenet Knopper zit repareren in het bloed
0%
Terug

Bij Schadenet Knopper zit repareren in het bloed

Ondernemerschap12 dec 2025 Leestijd: 5 min

Waar anderen een auto zien, ziet Jordy Knopper een systeem van verbindingen, sensoren, onderdelen en technische processen. Bij schade uitpluizen wat er precies mis is, het probleem oplossen en de klant met een tiptop auto weer veilig op weg sturen, daar wordt hij gelukkig van.

Al sinds 1939 staat de naam Knopper op de gevel van het Hilversumse familiebedrijf. Sinds Jordy in 2021 alle aandelen van zijn vader overnam, staat hij samen met zijn oom aan het roer. Dat hij het bedrijf zou gaan leiden, stond zeker niet vanaf het begin vast. “Zodra ik mocht werken, hielp ik als bijbaan wel mee met autowassen en daar kwam steeds meer frontoffice-werk bij. Maar ik wilde graag technische geneeskunde studeren. Ik was goed in bètavakken, maar minder sterk in talen. Op het vwo-examen haalde ik die vakken op een haar na niet. Tegelijkertijd groeide mijn interesse voor motoren en auto’s en koos ik toch voor HBO Autotechniek. Het technische van die studie was voor mij een verademing vergeleken met de middelbare school.”

Jordy merkte dat hij dat technische ei ook kwijt kon in het familiebedrijf, waar hij in 2012 fulltime ging werken. “Ondertussen groeide het gevoel van trots en wilde ik het bedrijf misschien wel overnemen. Toen beide frontoffice-medewerkers ontslag namen, waagde ik de sprong. Dat was pittig in het begin. Nu is dat wel anders, met drie frontoffice-medewerkers die me helpen.”

Personeel en automatisering

Hoe verschilt zijn stijl van leidinggeven met die van eerdere generaties? “De vorige generatie kwam echt van de werkvloer en groeide zo het bedrijf in. Dat gaf een andere band met het personeel. Ik ben via een andere route binnengekomen en moest de werkvloer juist nog leren kennen. Daardoor heb ik een andere verstandhouding met collega’s en een iets andere manier van leidinggeven. Ik betrek medewerkers bij het ‘probleem’ en laat ze zelf met een oplossing komen.”

Ik betrek medewerkers bij het 'probleem' en laat ze zelf met een oplossing komen

Vakkundig personeel vinden blijft lastig. “Aan werk is geen gebrek en mijn oom wil een stapje terug doen. We zouden nu goed een werkplaatschef kunnen gebruiken. Met het oog op de toekomst zet ik in op automatisering. Ik ben bijvoorbeeld bezig met een automatische mengmachine en ik volg de ontwikkelingen op het gebied van spuitrobots. Behoorlijke investeringen, maar het kan zomaar een fte schelen. Aan de andere kant blijft een menselijk oog nodig bij bijvoorbeeld (de)montage- en plaatwerk.”

Plusnorm Autoschadeherstel

Door te investeren in de laatste technieken blijft het bedrijf bij. “Zodra er iets nieuw is, pak ik het op. Qua kennis en equipment zijn we uitgerust voor de nieuwste auto’s. Dat we onlangs een Plusnorm-bedrijf zijn geworden past daar goed bij. Zo onderscheiden we ons met kennis, kunde en apparatuur om de meest complexe schades te herstellen, waarbij we werken volgens richtlijnen van de fabrikant. Daarnaast zijn we ISO-gecertificeerd, voeren we het Erkend Duurzaam Plus-kenmerk en zijn we ISAE3000-gecertificeerd.”

Van de Europese CSRD-duurzaamheidsrichtlijn ligt Jordy niet wakker. “Het is niet mijn hobby, we houden ons liever bezig het herstellen van auto’s. Maar dit is óók ondernemen en het moet nu eenmaal, dus doe ik het liever meteen. Het BOVAG CSRD Brancheformat heeft ons zeker op weg geholpen met het invullen van deze documentatie en het uitrekenen van onze CO2-footprint.”

Het BOVAG CRSD Brancheformat heeft ons zeker op weg geholpen met het uitrekenen van onze CO2-footprint

Hoe verkleint het bedrijf die CO2-footprint? “We spuiten met luchtdrogende lakken en zijn bijna van het gas af, behalve voor de spuitcabines. In de werkplaats en de receptie hebben we dankzij een klimaatcontrolesysteem in zomer en winter een prettige werktemperatuur. Verder hebben we zonnepanelen en ledverlichting. Het wassen van auto’s besteden we uit, omdat het daar veel efficiënter kan.”

ADAS-apk

De toekomst van de branche draait om veiligheid, voorziet Jordy. “Maar hoe maak je een auto veilig? Wie controleert of ADAS goed werkt? Dat wordt nu – buiten het schadeproces – niet gedaan. Het zou kunnen dat er een soort ADAS-apk komt, of een constructie waarbij de fabrikant eigenaar blijft van de auto om zo toezicht te houden op de veiligheid. Overigens zitten er tegenwoordig zoveel veiligheids- en rijhulpsystemen op een auto dat ik me weleens afvraag of het zijn doel niet voorbij schiet en juist afleidt van datgene waarvoor het daadwerkelijk bedoeld is.”

Spijt van zijn stap naar het ondernemerschap heeft hij niet. “Ik ben er trots op dat ik dit familiebedrijf van vier generaties mag voortzetten. Het geeft veel voldoening als je klanten weer veilig op weg kunt sturen. Ze zijn vaak vol bewondering als je hun heilige koe weer in topstaat meegeeft. Dat is de grootste drijfveer.”

Schadenet Knopper

  • Opgericht in: 1939
  • Locatie: Hilversum
  • Aantal medewerkers: 19
  • Certificeringen: ISO9001, ISO14001, Erkend Duurzaam Plus, ISAE3000 en Plusnorm Autoschadeherstel

Dit artikel is in BOVAGkrant 7-2025 verschenen.

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.