De structuur van de BOVAG-vereniging is sinds 1 juli van dit jaar aangepast. Een administratief dingetje? Zeker niet, volgens enkele voorzitters van BOVAG-afdelingen. “De oude structuur voldeed niet meer omdat belangen van diverse afdelingen niet meer volgens de formele structuur werden vertegenwoordigd in de vereniging”, stelt Bert de Kroon, voorzitter BOVAG Autodealers. “Informeel werden we van alles op de hoogte gehouden en konden we van alles overleggen. Dus we misten niets, alleen formeel klopte het niet meer. Het was de bedoeling dat afdelingen via de Ledenraad verbonden zouden zijn. Echter uit de evaluatie van de Ledenraad bleek dat dat onvoldoende werkte. In de nieuwe situatie is de link tussen afdelingen en vereniging nu via de Bestuursraad gelegd, die ook een grotere rol heeft gekregen.”
Fotobijschrift: 1. Egbert van Drie – Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven, 2. Derk de Haas – bestuurslid, 3. Hans Everts – Truckdealers, 4. Timon Rutten – bestuurslid, 5. Gerard ten Buuren – Onafhankelijke Autobedrijven, 6. Henk van den Helder – Verhuur- en Deelautobedrijven, 7. Han ten Broeke – algemeen voorzitter, 8. Peter de Rooy – bestuurslid, 9. George de Booij – financieel directeur / bestuurslid, 10. Toine Beljaars – Schadeherstelbedrijven, 11. Jan Paul Kerkhof – Tankstations, 12. Bert de Kroon – Autodealers, 13. Maarten Akkers – Fietsbedrijven, 14. Mark de Graaf – Autowas- en Poetsbedrijven, 15. Siewert Gorter – Caravan- en Camperbedrijven, 16. Hans Bresser – directeur strategie & innovatie / bestuursadviseur. Op deze foto ontbreekt Arno Smits – Rijscholen. Vanaf 1 januari 2022 gaat Energiesystemen en Revisie van start en treedt de dan gekozen voorzitter toe tot de Bestuursraad.
Het formeel regelen van de zaken waarover de voorzitter BOVAG Autodealers spreekt, is nu geregeld in de vorm van een Bestuursraad. Dat is een orgaan binnen onze vereniging waarin alle afdelingsvoorzitters zitting hebben, onder leiding van algemeen voorzitter Han ten Broeke. De Bestuursraad vergadert altijd samen met het Verenigingsbestuur, waar onder andere algemeen directeur Peter Niesink en financieel directeur George de Booij deel van uitmaken. De Bestuursraad komt vier keer per jaar samen, gaat over de uitvoeringsstrategie van de vereniging en stelt het portfolio vast en de projecten waaraan de komende tijd wordt gewerkt. Ook bespreken zij wat er op de lobby-agenda staat en geven inhoudelijk inbreng op grotere lobbydossiers. Zij doen een ‘rondje langs de velden’ om te kijken wat er in elke branche speelt, ontwikkelen de strategie en stellen deze vast.