De pagina wordt geladen...

Bovag logo
“Beste om te doen: zelf opleiden”
0%
Terug

“Beste om te doen: zelf opleiden”

Personeel20 sep 2024 Leestijd: 6 min

Bij autobedrijf Das Autohaus De Groot in Meerkerk houden ze het heft graag in eigen hand. Personeel is schaars en daarom biedt het bedrijf autotechnische studenten al jaren de mogelijkheid om praktijkervaring op te doen.

Rossi Niesthoven (20) ging drie jaar geleden als BBL-student aan de slag bij Das Autohaus en is ondertussen eerste autotechnicus. Rossi: “Vier dagen werken en een dag naar school, soms zelfs in de avond, vraagt veel tijd. Je moet het wel echt willen”. Gelukkig was het voor Rossi geen hele zware opgave, omdat techniek zijn passie is. Hij is er van jongs af aan al mee bezig. Hij rijdt al jaren motor op het circuit en sleutelt samen met zijn vader aan de racemotor. “Zijn vader werkt ook bij ons en hij heeft Rossi voor­ge­dragen als leerling-autotechnicus. Een goede match en eerlijk gezegd ook een beetje een gemakkelijke: zijn enthousiasme en inzet maakten hem een gemakkelijke student”, zegt Johan van ’t Verlaat, chef werkplaats en stagebegeleider.

Mooie vijver

Das Autohaus De Groot heeft veel ervaring met BBL-studenten. Ook mede-directielid Edward Manschot kan er over meepraten. “Het is het beste wat je kunt doen, jonge mensen opleiden. Vroeger kwamen ze binnen met veel basiskennis, opgedaan op de lts. Dat is nu anders. Neem Rossi. Die krijgt theorie op school, maar leert het vak bij ons. Zijn opleiding heeft zelf geen praktijkruimte. Gelukkig zijn er nog wel studenten. Het is een mooie vijver om uit te vissen”, aldus Edward.

Johan voegt eraan toe dat je soms wel acht keer moet hengelen voordat je beet hebt. Het leer/werk-traject vraagt, zoals Rossi ook aangeeft, om veel doorzettingsvermogen. “Je moet het echt willen. En dat is vaak lastig bij jonge mensen. Het ontbreekt ze soms aan motivatie en ze stappen daarom snel weer op. Maar ja, het is niet gemakkelijk om keuzes te maken als je zestien bent”, is de ervaring van Johan. Rossi vult hierop aan dat het hem ook opvalt dat veel medeleerlingen afhaken: “Ik ben begonnen in een klas met vijftien leerlingen. Ik ben de enige die al is geslaagd en er zitten er nu nog maar zeven in de opleiding”.

Opleiden betekent voor mij dat je je werkplaats bezet kunt houdenEdward Manschot, mede-directielid Das Autohaus De Groot

Eigen werkwijze doorgeven

Een BBL-leerling opleiden kost, ondanks de praktijktraining en -hulp vanuit Innovam, veel tijd en is afhankelijk van de technische kennis waarmee die leerling binnenkomt. “Dat is soms best weinig. Jongeren zijn nu minder met techniek bezig dan wij vroeger”, herinnert Edward zich nog goed. Hij vervolgt: “Ik haalde vroeger liefst alles uit elkaar, zoals radio’s, om het vervolgens weer in elkaar te zetten. Dat zie ik nu niet meer zo gebeuren. Als die basiskennis er niet is, of het ontbreekt aan motivatie om het te leren, dan gaat het mis. We hebben daarom wel eens een stagetraject afgebroken. Rossi is een mooi voorbeeld van iemand die er echt veel gevoel voor heeft. Dan gaat het goed.”

Of de leerling nu veel of weinig basiskennis heeft, Das Autohaus steekt veel tijd in de opleiding. Je zult elke leerling goed moeten begeleiden. Ze werken immers aan auto’s van klanten en dan is kwaliteit belangrijk. “Ik ben de begeleider, maar eigenlijk werken alle collega’s mee aan de opleiding van onze stagiaires. De mix van oudere en jongere medewerkers is bovendien erg prettig. De leerling pikt gaandeweg veel op van de ervaren collega’s”, zegt Johan. “Dat is inderdaad heel fijn hier. Wat mijn vraag ook is, er is altijd iemand die mij helpt als het nodig is”, is de ervaring van Rossi.

Zelf opleiden heeft veel voordelen

Het is voor Das Autohaus De Groot zo klaar als een klontje: zelf opleiden heeft veel voordelen. Johan: “Je krijgt er iemand bij die vanaf dag één werkt volgens de werkwijze die wij hier hanteren.” Vandaar dat er ondertussen weer een nieuwe stagiair is aangenomen, een vrouw deze keer. Maar het is ook een noodzaak. “Een monteur met APK-diploma vind je nog amper. Zelf opleiden is dan het antwoord. Opleiden betekent voor mij dat je je werkplaats bezet kunt houden”, zegt Edward. Vandaar dat het familiebedrijf meedenkt met de eigen mensen. Zo ook met Rossi en zijn vader. Edward: “Omdat Rossi zo fanatiek is met motorracen en hierdoor veel plezier heeft in technisch werk, sponsoren wij hem af en toe met een setje motorbanden. Maar belangrijker: we onderhouden sinds kort ook motoren van onze klanten. Daar werken vader en zoon dan aan. Het is een mooi voorbeeld van wat je kunt doen om je mensen tevreden en binnen te houden.”

Op de onderstaande foto (van links naar rechts): eerste autotechnicus Rossi Niesthoven, werkplaatschef Johan van ’t Verlaat en directielid Edward Manschot.

Das Autohaus De Groot

Verschillen in cao’s

Dat laatste brengt Edward tot een ander ding: “De moeite om goed personeel te vinden, heeft ook te maken met de grote verschillen in cao’s. Ik had laatst iemand die werkt aan het wagenpark van een bouwbedrijf, maar weer terug wilde naar een garagebedrijf. De bouw-cao heeft echter 41 verlofdagen. Bij ons zijn dat er 24. Wij hebben best veel mooie secundaire arbeidsvoorwaarden, maar tegenwoordig zijn vrije dagen heel belangrijk. Daarom zou ik graag één cao voor iedereen in Nederland zien. Er is toch ook één minimumloon? Het zou het voor ons in elk geval een stuk gemakkelijker maken”.

Das Autohaus De Groot:

  • Opgericht in: 1986
  • Oprichters: S. (Sjaan) de Groot
  • Aantal medewerkers:21
  • Aantal bruggen: 9
  • Aantal jaren als opleider: 25
  • Het autobedrijf in Meerkerk is gespecialiseerd in de merken Seat, Volkswagen, Skoda, Audi, Volkswagen-bedrijfswagens

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 05-2024. Tekst: Mark Litjens, fotografie: Peter Arno Broer.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.