De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Autorijschool Pompert: "Geen verwachtingen scheppen"
0%
Terug

Autorijschool Pompert: "Geen verwachtingen scheppen"

Ondernemerschap01 jul 2024 Leestijd: 4 min

Het rapport van Emile Roemer over de verdere professionalisering van de autorijschoolbranche komt op veel punten overeen met de manier waarop Autorijschool Pompert in Eindhoven al jaren werkt. En dit levert succes op, zie het slagingspercentage van 89 procent. Oprichter Peter Pompert legt uit hoe ze dit als familieteam bereiken.

"Ik ben in 1989 begonnen als rijinstructeur in Dordrecht. In 2005 startte ik hier in Eindhoven met mijn eigen rijschool. Daar hebben wel wat jaren tussen gezeten die ik in de horeca heb doorgebracht. Ik ben opgeleid als kok en kreeg de kans om in Eindhoven samen met mijn zus een restaurant te beginnen. Daar kwam in 2004 een eind aan. Ik heb daarna mijn rijinstructeursdiploma vernieuwd en mijn eigen rijschool geopend. Iets later stapte mijn vrouw Kitty in. Ze is helaas bijna zes jaar geleden overleden, maar heeft mede een prachtige basis neergelegd. Zij wilde heel graag rijles geven aan mensen met bijvoorbeeld faalangst of autisme. Dat moest in haar optiek wel goed gebeuren. Dus niet ergens in een dag een certificaatje halen, nee, echte studies. Tot op de dag van vandaag staan we daarom ook bekend als rijschool voor mensen voor wie het leren autorijden niet vanzelfsprekend is. Haar kennis heeft ze overgebracht op ons, en later heeft mijn oudste zoon, Ravi, haar plaats ingenomen.”

Rijsimulator

“Zori, de jongste van onze drie zonen, neemt een ander deel van onze bijzondere aanpak voor zijn rekening. Hij begeleidt nieuwe leerlingen in de simulator die zo de basis van voertuigbeheersing onder de knie krijgen. Het maakt dat een leerling met vertrouwen in de lesauto stapt en tijdens die eerste lessen volop bezig is met het verkeer. Leerlingen komen uit de hele wijde omgeving naar ons, alleen al voor de simulatorlessen. Het past in de RIS-aanpak, Rijles in Stappen. Het modulaire opleiden zoals Roemer voorstelt. Module één en twee toetsen we onderling, de tussentijdse toets en het examen bij het CBR. Ik geloof in een goede rijopleiding zodat de leerling uiteindelijk veilig en zelfstandig het verkeer in gaat. Dat kost misschien meer tijd en dus meer lessen, maar ik kan bij het intakegesprek duidelijk uitleggen waarom wij het zo doen.”

Goede werk-rustbalans

“Lessen zijn bovendien zuivere lestijd. Geen gedoe met halen en wegbrengen van andere leerlingen. We hebben namelijk een vaste opstapplaats naast het station in Eindhoven. Hierdoor benutten wij de volle 75 minuten en kunnen de route kiezen die op dat moment bij het leerprogramma past. Daarnaast lessen we alleen overdag. Mijn instructeurs hebben een veertigurige werkweek. Ik vind een goede werk-rustbalans namelijk erg belangrijk. De lessen worden gegeven in Volkswagens, waaronder een elektrische. Deze wordt vooral gebruikt door mijn schoondochter Maxime. Die overigens tien jaar geleden als instructeur is binnengekomen en ondertussen samenwoont met Ravi. De elektrische lesauto wordt gebruikt voor automaatlessen. We nemen door gebrek aan goede instructeurs bijna geen automaatleerlingen aan. We gebruiken de automaat voor onze leerlingen die te veel moeite met schakelen hebben en vastlopen. Die wil je vanzelfsprekend niet wegjagen. Want je bouwt vaak een vertrouwensband op.”

Mensenkennis

“Wat ik ook heel belangrijk vind, is duidelijkheid. Dat begint al bij de intake. Geen verwachtingen scheppen. Wij geven geen garantie dat je in dertig lessen slaagt. Wij willen maar één ding: onze leerlingen zeer goed voorbereid afleveren bij het examen. Bij de intake leggen we onze spelregels uit, maar ook ben ik eerlijk wanneer ik het idee heb dat iemand minder talent heeft om te leren autorijden. Ik wil niemand verkeerd voorlichten of aan het lijntje houden. Ik heb door mijn vele baantjes en andere levenservaring een hoop mensenkennis opgedaan. Daar maak ik bij de intake zoveel mogelijk gebruik van. Dan bekijk ik meteen bij welke instructeur de nieuwe leerling het beste past. En gezien het hoge slagingspercentage werkt dit prima.”

Dit verhaal verscheen eerder in BOVAGkrant 4.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.