Met een omzetstijging van veertig procent in vier jaar tijd gaat het Automotive-centre Van Nieuwkerk voor de wind. Rebecca van Nieuwkerk (40) runt het succesvolle familiebedrijf. Haar geheim? Hard werken, werknemers in hun kracht zetten en de kans geven zichzelf te blíjven ontwikkelen.
Terug

Automotive-centre van Nieuwkerk blijft medewerkers motiveren

Ondernemerschap
Leestijd: 6 min

Met een omzetstijging van veertig procent in vier jaar tijd gaat het Automotive-centre Van Nieuwkerk voor de wind. Rebecca van Nieuwkerk (40) runt het succesvolle familiebedrijf. Haar geheim? Hard werken, werknemers in hun kracht zetten en de kans geven zichzelf te blíjven ontwikkelen.  

“Medewerkers motiveren en gemotiveerd houden, daar ben ik heel erg mee bezig. Dat ze plezier hebben in hun werk, verantwoordelijkheid nemen en zichzelf willen blijven ontwikkelen, in de hoop dat ze hier nog jaren blijven werken en uiteindelijk gezond de eindstreep halen. In deze branche is het moeilijk om goede serviceadviseurs en monteurs te vinden. Als je een goede hebt, moet je er alles aan doen om ze te behouden. Mede daarom zijn we in 2019 gestart met een OOMT-traject. OOMT staat voor Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf. Alle medewerkers hadden een coach, om te bepalen wat je doel is en welke stappen je zet. We sturen op competenties en kijken naar talenten en drijfveren. Verder bieden we interne doorgroeimogelijkheden voor medewerkers met ambitie. We staan open voor verbeterpunten, om zo voorop te blijven lopen in de veranderende wereld van de automotive.”  

Betrokkenheid

“Oprechte betrokkenheid tonen en verbinding zoeken, dáár ben ik goed in. Ik voel me verantwoordelijk voor de medewerkers én hun gezinnen, ik wil ze continuïteit garanderen. Als er grote beslissingen genomen moeten worden, probeer ik mijn medewerkers er zoveel mogelijk bij te betrekken. Vijf jaar geleden was ik bezig met het Mazda-dealerschap voor Amsterdam. Voordat ik definitief ja zei, heb ik iedereen bij elkaar geroepen en gevraagd om zoveel mogelijk feedback te geven. We doen het met z’n allen. Dit bedrijf heeft vier vestigingen, daarom ben ik elke dag ergens anders. In Mijdrecht hebben we ook een HAAN-tankstation. Ik werk volgens een vast schema, zodat medewerkers weten wanneer ik waar ben. We staan voor service, kwaliteit en vertrouwen. We hechten bovendien aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

header-image
“Ik probeer mijn medewerkers zoveel mogelijk te betrekken bij grote beslissingen”
Rebecca van Nieuwkerk | Eigenaresse Automotive-centre Van Nieuwkerk

Carrière in hotelwezen

“De geschiedenis van dit bedrijf begint in 1967, toen mijn opa en oma een autoverhuurbedrijf startten in Mijdrecht. Inmiddels zijn er ook vestigingen in Hilversum, Alphen aan den Rijn en Amsterdam. Mijn vader en oom hebben het van ze overgenomen. Als kind hielp ik al mee bij ons tankstation in Mijdrecht. Ik ben opgegroeid tussen de auto’s, maar aanvankelijk had ik geen ambities in deze branche. Na de hotelschool en HBO Management wilde ik een carrière in het hotelwezen, maar op een gegeven moment kon ik daarin mijn ambitie niet meer kwijt. Na een baan als internationaal accountmanager in tijdwaarneming keerde ik in 2003 terug naar Nederland. Om de tijd te overbruggen, kon ik hier als serviceadviseur aan de slag. Ik hield me bezig met receptie, planning en facturaties. Het was voor tijdelijk, maar ik ben gebleven. Sinds 2008 ben ik vijftig procent eigenaar, sinds 2015 volledig eigenaar. Mijn vader en oom werken hier nog drie dagen in de week, bovendien is de oudste zoon van mijn oom commercieel directeur. De samenwerking verloopt heel goed, waarbij vader en oom een adviserende rol hebben.” 

Persoonlijke coach

“Het is een interessante periode. Er komen steeds meer elektrische auto’s op de markt, autonoom rijden komt er aan. Dat heeft vergaande consequenties voor de bedrijfsvoering. Je gaat het merken in de werkplaats: de monteur verandert in een diagnostische technicus. Het verdienmodel gaat veranderen. Dit is een gezond familiebedrijf dat afgelopen jaren een gigantische groei heeft doorgemaakt. Dat is op een verantwoorde manier gegaan. Ik wil blijven groeien. Omdat uitbreiding binnen de huidige vestigingen nauwelijks mogelijk is, moet de groei ergens anders vandaan komen. Hoe? Een vijfde vestiging is een optie, maar de plannen zijn nog niet concreet. Omdat ik zelf ook wil groeien, heb ik een persoonlijke coach. Iemand waarmee ik kan sparren, maar ook iemand die mij een spiegel voorhoudt en me op een andere manier leert kijken. Niemand hier is uitgeleerd, ook ik niet.”

Automotive-centre Van Nieuwkerk is specialist in de Japanse automerken Honda, Mazda en Nissan. Naast de verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s richt het bedrijf zich op onderhoud en reparatie, schadeherstel, financiering, verzekeringen, leasen en verhuur. 
  • Jaar van oprichting: 1967 
  • Aantal personeelsleden: 50 
  • Aantal vestigingen: 4
 Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 2-2020.

 

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring