Tijdens de BOVAG Supercharge op 3 oktober is het weer zover en wordt de winnaar bekend van de BOVAG-verkiezing Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2023. Wat houdt de drie finalisten bezig? Wat maakt hun bedrijf zo onderscheidend? En, heeft de winnaar van vorig jaar, Ruben van Dorpsgarage Elshof, nog goede raad voor de finalisten?
Terug

Autobedrijf van het Jaar 2023: maak kennis met de 3 finalisten

Ondernemerschap
Leestijd: 12 min

Tijdens de BOVAG Supercharge op 3 oktober is het weer zover en wordt de winnaar bekend van de BOVAG-verkiezing Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2023. Wat houdt de drie finalisten bezig? Wat maakt hun bedrijf zo onderscheidend? En, heeft de winnaar van vorig jaar, Ruben van Dorpsgarage Elshof, nog goede raad voor de finalisten?

header-image

Wie: Emiel Stolk van Stolk Autoservice
Waar: vestiging, Dieverbrug
Hoeveel: zes medewerkers
Garageformule: AutoCrew

Wat was uw reactie op de nominatie? “Ik was echt aangenaam verrast. Ik bezoek elk jaar het jaarcongres en kijk altijd met groot respect naar de genomineerde ondernemers die daar op het podium staan. Dan is het natuurlijk heel bijzonder om daar nu straks zelf te staan.”

Wat is het DNA van Stolk Autoservice? “Met onze hoge kwaliteitsnormen en preventieve insteek bedienen we zowel het oudere als nieuwe wagenpark. Die aanpak heeft ons veel opgeleverd, vooral door te kijken wat er bij EV’s nog kan gebeuren. Zodra dit fenomeen opkwam, ben ik er meteen op ingesprongen. De opkomst van elektrische auto’s triggerde mij enorm, omdat ik het vanuit technisch oogpunt heel interessant vind. Maar ook omdat ik meteen dacht, daar zit werk in voor nu en in de toe­komst. Ik weet inmiddels uit eigen ervaring dat het een illusie is dat EV’s minder onder­houdswerk geven. Ook een elektrische auto heeft nog steeds mechanica en slijtdelen, zoals draagarmen, remblokken en banden. Wij proberen vooral ook met de EV-rijder mee te denken met een goede onderhoudsplanning, zodat we onverwachte pech en ellende kunnen voorkomen. Dat stellen klanten erg op prijs en bindt hen ook aan ons bedrijf. We doen alles rondom EV’s en verzorgen bijvoorbeeld ook de installatie van laadpalen, waarmee we klanten veel geregel uit handen nemen. We willen bewust relatief klein blijven om die individuele, persoonlijke aandacht te kunnen blijven geven. We hebben een tomeloze inzet en denken pro-actief mee met onze klanten; dat is wat ons bedrijf onderscheidend maakt.”

 
“De opkomst van EV’s triggerde mij enorm”
Emiel Stolk | van Stolk Autoservice

Waar bent u het meest trots op? “Ik ben zestien jaar geleden op 22-jarige leeftijd uit het niets begonnen met dit bedrijf en ben er trots op waar we nu staan. Alles is ontstaan vanuit de logica van de dagelijkse praktijk. Daar is een goed geoliede organisatie uit ontstaan die effectief werkt en wordt gedragen door alle medewerkers. Dat geeft een trots gevoel.”

Welke toekomstplannen heeft u? “Ik wil op termijn wel uitbreiden met een tweede locatie, maar daar is geen haast bij. Voor de toekomst verwacht ik ook meer in camperonderhoud te doen, een groeimarkt waar we onlangs zijn ingestapt. En ik volg nauwlettend de verwikkelingen op de fietsenmarkt, wie weet is daar nog iets mee te doen.”

header-image

Wie: Melvin en Wendy Kuipers van Auto Kuipers
Waar: drie vestigingen, Den Haag, Leidschendam, Zoetermeer
Hoeveel: twintig medewerkers
Garageformule: Bosch Car Service

Wat was uw reactie op de nominatie? “We waren echt door het dolle heen toen we het hoorden. In 2017 zijn we uitgeroepen tot beste autobedrijf van Zuid-Holland. Daar zijn toen een aantal leerpunten uitgekomen waar we mee aan de slag zijn gegaan. Zo zijn we meer gaan sturen op cijfers en pakken we de functionerings­gesprekken consequenter en serieuzer aan. Het pand van toen was verouderd en dat kwam onze uitstraling niet ten goede. Inmiddels zitten we in een heel nieuw pand en hebben we alles gemoderniseerd.”

Wat is het DNA van Auto Kuipers? “Wij gaan heel ver voor onze klanten, ze kunnen altijd op ons rekenen. Dat maakt ons anders dan andere bedrijven. Toen een goede klant ooit met pech bij de Efteling stilstond, zijn we ernaartoe gereden om hem te helpen. Wij denken op alle vlakken mee met de klant. Dus dat betekent bijvoorbeeld ook meedenken over budgettaire kwesties en zorgen dat je goede, passende alternatieven kunt bieden, zoals repareren met gebruikte onderdelen. We helpen de zakelijke en particuliere klant op alle mogelijke manieren om hen te ontzorgen op het vlak van mobiliteit.”

“Wij gaan heel ver voor klanten”
Melvin en Wendy Kuipers | Auto Kuipers

Waar bent u het meest trots op? “Op onze medewerkers, hun grote betrokkenheid en loyaliteit. We vormen echt een hecht team met elkaar. We doen er alles aan om te zorgen dat we een fijne werkplek zijn voor onze mensen. Melvin werkt zelf ook mee op de werkvloer en draait mee in het team. Er is veel onderling vertrouwen. Als er iets speelt bespreken ze dat ook met hem, omdat ze weten dat hij het serieus neemt en naar een oplossing zoekt. Er wordt veel gesproken over de krappe arbeidsmarkt, maar wij hebben geen last van personeelstekorten. Via sociale media zien mensen hoe interessant en leuk het is om bij ons te werken. We zijn een aantrekkelijke werkgever, dat speelt een grote rol.”

Welke toekomstplannen hebben jullie? “We zijn al heel duurzaam, onder andere door de zonnepanelen. Het enige dat we graag willen verduurzamen is onze autowasstraat. En wat betreft uitbreiding: we hebben in juni een derde vestiging geopend in Leidschendam en laten het daar voorlopig even bij.”

header-image

Wie: Marc Bouman van Autobedrijf Bouman
Waar: 1 vestiging, Meeuwen
Hoeveel: 8 medewerkers
Garageformule: Vetos, merkspecialist Toyota en BMW

Wat was uw reactie op de nominatie? “Tijdens de gehele voorbereiding had ik al een goed gevoel, maar je durft er toch niet echt op te hopen. Ik ben heel blij met de nominatie, het betekent veel. Ik ben vooral ook heel benieuwd naar het juryrapport en of daar leerpunten uit komen waar ik als ondernemer nog iets van kan opsteken.”

Wat is het DNA van Autobedrijf Bouman? “Het draait niet om auto’s maar om mensen. Dat is altijd mijn motto geweest en geldt zowel voor je klanten als je medewerkers. Toen we de plannen voor het nieuwe pand maakten, besloten we meteen om alles duurzamer aan te pakken en alles effectiever en klantgerichter te doen. Van de showroom hebben we nu een kwart van de ruimte ingedeeld als ontvangstruimte én we zijn letterlijk en figuurlijk transparant. Klanten kunnen zo de werkplaats inkijken en krijgen zo een kijkje in de keuken. We zijn geheel energieneutraal, zonder gasaansluiting en met een warmtepomp, onze benodigde energie wekken we zelf op met 96 zonnepanelen.”

“De mobiliteitsvormen veranderen wel, maar de behoefte niet”
Marc Bouman | Autobedrijf Bouman

Waar bent u het meest trots op? “Ik krijg de meeste voldoening als klanten tevreden de deur uitgaan. Je doet het uiteindelijk allemaal voor je klanten en voor je eigen medewerkers. Als ondernemer moet je goed op alle veranderingen kunnen inspelen, maar je moet jezelf zeker niet gek laten maken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor elk probleem altijd weer een oplossing komt. Ik geloof niet in doemverhalen, die zijn er altijd geweest en bij nader inzien valt het vaak alleen maar mee. Naar mijn overtuiging zal de behoefte aan mobiliteit niet veranderen. De mobiliteitsvormen veranderen wel, maar de behoefte niet. De kunst is om daar als bedrijf goed en flexibel op in te spelen.”

Welke toekomstplannen heeft u? “Ik con­centreer me voor de toekomst vooral op een gezond rendement, zakelijk succes en behoud van medewerkers. Ik ben niet bezig met een verdere uitbreiding van mijn bedrijf en focus me volledig op dit bedrijf.”

Advies van Ruben Elshof (winnaar 2022) aan de finalisten:

“Je doet maar één keer mee aan zo’n verkiezing, dus geniet er vooral volop van”, is de boodschap van Ruben Elshof, eigenaar van Dorpsgarage Elshof, die vorig jaar werd verkozen tot Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2022. Het winnen heeft een behoorlijke impact op hem en zijn bedrijf gehad. “Het was echt een opsteker voor mijzelf en mijn medewerkers. Door corona werd het congres steeds uit­gesteld en moesten we dus langere tijd op scherp staan. We waren zo bezig met de verkiezing dat we erg moesten wennen toen het achter de rug was.”

Zakelijk was 2022 een goed jaar voor Elshof. “We hebben het beste jaar ooit gedraaid met een omzetgroei van 35 procent”, vertelt hij. Door de verkiezing heeft Elshof meer contacten gelegd binnen de branche, met andere autobedrijven en met de andere finalisten waar hij nog steeds contact mee heeft. Ook werd hij geregeld gevraagd om presentaties te geven over de filosofie van zijn bedrijf. “Richt je niet alleen op de techniek, maar vooral op de persoonlijke ontwikkeling van je medewerkers, is mijn credo.” Nu een jaar later heeft hij nog steeds een heel positief gevoel over de verkiezing. “Vooral ook over het feest erna samen met alle medewerkers, dat was het allermooiste.”

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2023-08. 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring