Terug

Auto Vreman: “We vissen in de talentvijver die we zelf vullen”

Personeel behoud opleiding personeel werving
Leestijd: 7 min

De mobiliteitsbranche heeft een structureel tekort aan technische medewerkers. Daar kun je over klagen of je kan er wat aan doen, vinden Ewald Segers en Ingrid ter Steeg van Auto Vreman. Het onafhankelijke autobedrijf in Zevenaar begeleidt zes leerlingen en nam vijf autotechnici uit andere Europese landen in dienst. 

Op dit moment hebben bijna alle sectoren te maken met personeelstekorten. In de techniek zijn de tekorten structureel. Wil je als mobiliteitsbedrijf nieuwe technici aantrekken, dan moet je op zoek naar creatieve oplossingen. Zelf leerlingen opleiden is een logische stap om dit doel te bereiken. Toch zijn werkplaatsen met leerwerkplekken tegenwoordig zeldzaam. Een veelgehoord argument is dat bedrijven geen tijd hebben om leerlingen te begeleiden. “De zoektocht naar ervaren technici kost net zo goed veel tijd. Wij investeren die tijd in leerlingen”, zegt Ingrid ter Steeg. In de werkplaats van Auto Vreman werken achttien autotechnici en zes BBL-leerlingen. Drie jongeren volgen de opleiding eerste autotechnicus (AT), nog eens drie de opleiding technisch specialist (TS). Jonge vakmensen opleiden is sinds jaar en dag een vast onderdeel van het personeelsbeleid van Auto Vreman. “Je kan het vergelijken met scouten door voetbalclubs”, stelt Ewald Segers. “Het is een kans om jong talent vroeg te ontdekken en aan jouw bedrijf te binden.” Het uitgangspunt van elk leerwerktraject is dat leerlingen in dienst komen. In veruit de meeste gevallen gebeurt dat ook, vult Ingrid ter Steeg aan. “De meeste mensen blijven lang bij ons werken. Onze chef werkplaats kwam binnen als leerling. Dit jaar viert hij zijn 12,5-jarig jubileum.” 

“Leerlingen opleiden kan je vergelijken met talentscouten ”
Ewald Segers | Auto Vreman

Leuke leerwerkplek 

Volgens Ewald Segers kost het opleiden van jonge vakmensen minder tijd dan veel bedrijven denken. “Wij hebben zeven leermeesters. Dat zijn er veel, maar daar tegenover staat dat we veel leerlingen opleiden. Het maakt niet uit of je een kleine werkplaats met weinig doorgangen hebt, of een grote werkplaats met veel doorgangen. Iemand opleiden kost naar verhouding net zoveel tijd.” Intensieve begeleiding aan het begin van een leerwerktraject maakt leerlingen sneller zelfstandig. “We laten leerlingen eerst routine opbouwen met standaard werkzaamheden. Daarna breiden we dat uit met lastigere klussen. Zodra leerlingen genoeg ervaring hebben, pakken ze nieuwe klussen sneller op, en draaien ze sneller volwaardig mee.” Een van de jonge talenten van Auto Vreman is Leticia Chabeli. Ze begon drie jaar geleden bij Auto Vreman als eerste autotechnicus in opleiding. Nu zit ze in het derde jaar van de opleiding technisch specialist. “Als leerling krijg je niet overal de kans om te laten zien wat je kan. Hier krijg ik veel vrijheid en mag ik veel klussen zelfstandig uitvoeren.” Sinds kort heeft ze zelf het leermeesterdiploma op zak. “Ik vind het leuk om mijn kennis te delen. Vanuit mijn eigen ervaringen als leerling kan ik beginnende BBL’ers goed op weg helpen.” 

header-image

Pionieren

Jonge vakmensen opleiden is een investering in de toekomst. Daarnaast blijven ervaren technici onmisbaar om het werk af te krijgen. Ook hier kiest Auto Vreman voor een creatieve oplossing. In 2022 is het team uitgebreid met autotechnici van buiten Nederland. Ewald Segers: “We werken samen met een uitzendbureau voor technisch personeel. We zijn begonnen met drie technici uit andere EU-landen. Inmiddels zijn dat er vijf.” In het begin was het pionieren. Vooral op het gebied van communicatie. De EU-medewerkers spreken Engels, Duits en een beetje Nederlands. “De techniek helpt een handje mee. We werken met digitale werkorders. Die vertalen ze met Google Translate naar het Engels. Als er meerwerk is, zetten ze dat in het Engels op de werkorder.” Ook het team moest even wennen aan de nieuwe collega’s. Inmiddels horen ze er helemaal bij. “Het zijn gediplomeerde autotechnici met veel kennis en ervaring. Ze werken hard en ze leveren goed werk. Daardoor blijft de werkdruk beheersbaar. Iedereen is blij dat ze er zijn.” Nieuwe technici vinden in een krappe arbeidsmarkt is zeker niet eenvoudig, besluit Segers. “Maar als je creatief bent, is er heel veel mogelijk.”

Over Auto Vreman 
Auto Vreman is een indrukwekkend groot BOVAG-onafhankelijk autobedrijf. In de werkplaats zijn achttien autotechnici en zes leerlingen dagelijks bezig met onderhoud, reparatie, diagnose en revisie voor particuliere en zakelijke klanten. Ook verkoop, verhuur en leasing zijn onderdeel van het dienstenpakket. Ondernemer René Vreman investeert doorlopend in het verbeteren van de bedrijfsprocessen. Zo heeft Auto Vreman een eigen klantencontactcentrum en werken technici met digitale werkorders. Het opleiden van jonge vakmensen is een ander specialisme van het bedrijf, dat is aangesloten bij Bosch Car Service. 

Over Ewald Segers 
Ewald Segers (45) is salesmanager bij Auto Vreman. Voor zijn overstap naar het onafhankelijke autobedrijf werkte hij jarenlang bij een merkdealergroep. “Als mobiliteitsbranche moeten we vol inzetten op het aantrekken en vasthouden van vakmensen. Mannen en vrouwen, jong en oud, ervaren en onervaren. Vakmensen vinden en vasthouden is een collectieve verantwoordelijkheid.” 

Dit artikel is eerder verschenen in BOVAGkrant 12-2022.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring