De pagina wordt geladen...

Bovag logo
"Aan de ervaringen van collega’s uit de branche heb ik het meeste gehad"
0%
Terug

"Aan de ervaringen van collega’s uit de branche heb ik het meeste gehad"

03 okt 2024 Leestijd: 5 min

Ongeveer een jaar geleden sloten Jacques en Cocky van Vliet de deuren van hun autobedrijf Volvo van Vliet, decennialang een begrip in Leidschendam en omgeving. Wat waren de overwegingen om te stoppen en hoe heeft Jacques het proces van bedrijfsbeëindiging ervaren?

Maar liefst vijftig jaar stopte hij ziel en zaligheid in het bedrijf, eerst dertig jaar als Volvo-dealer en de laatste twintig jaar als Volvo-specialist. “Ik speelde al eerder met de gedachte om te stoppen, maar toen kwam de coronacrisis en lagen de prioriteiten toch anders. Vorig jaar was de tijd rijp. Ik ben zeventig geworden en we hebben geen opvolging. In ons geval was volledig stoppen daarom de beste optie”, vertelt Jacques.

Op 1 september 2023 viel het doek officieel, maar echt stilzitten is er nog niet bij geweest. Er kwam veel papierwerk kijken bij de beëindiging van het bedrijf. “Natuurlijk wil je het goed regelen voor je medewerkers. Een van mijn mensen was al 36 jaar bij me, dat voelt als familie. Maar er komt heel wat bureaucratie op je af: arbeidscontracten beëindigen, transitievergoedingen en vaststellingsovereenkomsten regelen en veel contact met het UWV. Trek daar maar een paar uurtjes voor uit!”

"Woonbestemming pand was groot voordeel"

En dat is dan alleen nog wat betreft personeel. Wat moest er met het pand gebeuren? “Zodra ik de gedachte had om te stoppen, ben ik in gesprek gegaan met een architect en een projectontwikkelaar voor de bouw van appartementen. Het pand dateert van 1970 en staat middenin een woonwijk. De gemeente heeft daar liever geen autobedrijven meer. Gelukkig bleek er nog altijd een woonbestemming op te rusten. Dat was een gigantisch voordeel, want als je de bestemming nog moet wijzigen bij de gemeente, ben je zomaar een paar jaar verder! Ik heb de grond verkocht, en ik houd één appartement aan als investering. Ze starten nog dit jaar met slopen.”

Uiteindelijk gaat het om mensen, om emoties

En niet te vergeten de klanten, die Jacques allemaal bij naam kende. “Ik heb ze een brief gestuurd met het nieuws dat ik ging stoppen. Ik heb veel reacties gekregen van klanten dat ze het enorm jammer vonden. En natuurlijk met de vraag: waar moet ik nu naar toe? Ik heb ze doorgestuurd naar Volvo-dealer Niham, hier drie kilometer verderop, en afgesproken dat ze de eerste twee jaar 25 procent korting krijgen op het uurtarief.” Over het klantenbestand had Jacques nooit te klagen. Er zaten bijzondere tussen, onder wie ministers die in de jaren negentig Volvo reden, en zelfs de verlengde S80 van koningin Beatrix had hij in onderhoud. “Ja, dat was wel het leuke van tegen ‘het Haagse’ aanzitten.”

Toen BOVAG-voorzitter Han ten Broeke ter ore kwam dat Volvo Van Vliet zou stoppen, bracht hij een bezoek aan het bedrijf en maakte hij een vlog. “Hij zei: ‘Je bent echt een begrip in de regio!’ Het bedrijf bestond al sinds 1934 en we bleken bij de veertig allereerste BOVAG-leden te horen. Dat is toch wel bijzonder. Inderdaad het einde van een tijdperk.”

Ervaringen van collega’s uit de branche meest waardevol

In hoeverre kon BOVAG van betekenis zijn bij het hele proces van bedrijfsbeëindiging? Jacques: “BOVAG-adviseur Stefan Niesink bracht me in contact met twee andere leden die in hetzelfde schuitje zaten. Natuurlijk is iedere situatie anders, maar daar heb ik het meeste aan gehad. Zij weten waar je het over hebt en begrijpen waar je mee zit. Ook is het een soort bevestiging: ben ik op de goede weg? Voor tachtig procent weet je het eigenlijk al. Maar hoe doe ik die twintig procent? Hoe heeft hij het gedaan? Hoe schaaf ik dat bij naar mijn eigen situatie? Daar steek je veel van op. Ik vind de BOVAG-kennissessies over stoppen en doorgaan heus een goed initiatief, maar ieder familiebedrijf is een geval op zich en kampt met eigen uitdagingen. Natuurlijk kan BOVAG helpen bij zakelijke kwesties. Maar het gaat uiteindelijk om mensen, om emoties. Gesprekken met mensen die het echt in de praktijk meemaken, waren voor mij daarom het meest waardevol.”

En wat gaat de (inmiddels oud-)ondernemer nu doen? “De dagen zijn goed gevuld met afspraken met de projectontwikkelaar en de gemeente. En natuurlijk is er nu meer tijd voor vakantie, fietsen en golfen. Voorlopig hoef ik mij niet te vervelen!”

Kennissessies over bedrijfsverkoop en -overdracht

Een bedrijfsbeëindiging, -verkoop of overdracht kan financieel maar ook emotioneel ingrijpend zijn. Daarom organiseert BOVAG in samenwerking met Alfa Accountants kennissessies hierover. Dit najaar vinden nog twee sessies over bedrijfsverkoop en -overdracht plaats: op 17 oktober in Ede en op 27 november in Bleiswijk. Klik hier voor meer informatie.

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 05-2024.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.