De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Zonder NOW halveerde het rendement voor autodealers
0%
Terug

Zonder NOW halveerde het rendement voor autodealers

Laatste update 01 januari 2020Leestijd: 4 min
Artikel header afbeelding

Volgens de BOVAG Branche Barometer hebben autodealers in 2020 dankzij de NOW-regeling gemiddeld een netto resultaat gerealiseerd van 0,87 procent. Zonder deze overheidssteun bedroeg het rendement slechts 0,30 procent en dat is een halvering ten opzichte van 2019.

In absolute bedragen was het netto resultaat zonder NOW-effect nog geen 34.000 euro groot in 2020, terwijl dat een jaar eerder zo’n 69.500 euro was. De totale omzet van het gemiddelde dealerbedrijf daalde met bijna 8 ton tot 11,2 miljoen euro en het aantal voltijdsmedewerkers per vestiging nam ruim 10 procent af tot 15,3. Per dealer waren er eind vorig jaar nog 3,6 verkopers en 5,8 monteurs in dienst en met die bezetting wordt het nagenoeg onmogelijk om een vestiging zes dagen per week rendabel open te houden.

Afname gefactureerde uren

De absorptieratio, oftewel de mate waarin after sales de totale kosten van het dealerbedrijf kan dekken, daalde van 75,1 procent in 2019 naar 70,3 procent in 2020. Het aantal nieuwe personenauto’s daalde vorig jaar met ruim 20 procent, maar omdat de occasionverkoop op peil bleef en het aanbod schaars was, verbeterden de bruto marges bij de afdeling verkoop. In de werkplaats nam het aantal gefactureerde uren per monteur met bijna 5 procent af tot 1.257, terwijl het aantal monteurs dus ook daalde. Desondanks steeg de omzet per monteur tot boven 140.000 euro, hetgeen duidt op een verhoging van het uurtarief. In het magazijn werd een omzetdaling van ruim 11 procent genoteerd.

Harde werkelijkheid

De coronacrisis heeft afgelopen jaar nadrukkelijk laten zien wat er gebeurt als het business model van dealers niet wijzigt. De plotselinge daling in de nieuwverkoop lijkt op een situatie waarin directe internetverkoop door fabrikanten en een toename van abonnementsvormen zich etaleren. Tegelijkertijd vertoont de afname van de werkplaats- én van de magazijnomzet gelijkenis met de lagere onderhoudsbehoefte van het alsmaar groeiende aantal elektrische auto’s. “De harde werkelijkheid is dat je er met een nog grotere focus op occasionverkoop en het verhogen van je werkplaatstarief niet komt” aldus Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers.

Distributiemodel niet meer houdbaar

Volgens De Kroon gaat het bestaande distributiemodel nu hard richting de afgrond en komt de houdbaarheidsdatum in zicht: “De productiviteit en efficiency in de werkplaats zijn wederom afgenomen en met de afname in het personeelsbestand zijn de duurdere medewerkers gebleven met hogere gemiddelde loonkosten tot gevolg. En hoe ga je uit een netto resultaat van 0,3 procent zonder NOW-bijdrage de uitgestelde belastingen terugbetalen en noodzakelijke investeringen doen? Denk aan de roetdeeltjesteller die vereist wordt voor de APK voor diesels en voor de verlangde energiebesparende maatregelen. De kosten van het huidige distributiemodel zijn voor dealers nu echt niet meer realistisch ten opzichte van de opbrengsten. De samenwerking binnen het netwerk moet meegroeien en moderniseren. Dat betekent minder zware investeringseisen, hogere vergoedingen voor werkzaamheden, gezamenlijke inspanningen om de klant vast te houden, data delen enzovoorts.”

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.