De pagina wordt geladen...
Regeerprogramma van kabinet-Schoof gepresenteerd
Zicht op langjarige zekerheid over autobelastingen, maar ook snijden in de beloofde gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto’s. Dit springt eruit voor de branche in het regeerprogramma van het kabinet-Schoof, dat op 13 september is gepubliceerd.
Voorjaar 2025 wil het kabinet een plan presenteren voor een hervorming van de autobelastingen. In het regeerprogramma staat: “De komende decennia bestaat het wagenpark uit elektrische auto’s en brandstofauto’s. Het is belangrijk dat de lasten over beide groepen eerlijk worden verdeeld, zodat autorijden betaalbaar blijft en de elektrische auto in voldoende mate wordt ondersteund om de afgesproken klimaat- en energiedoelen te halen en stikstofreductie te realiseren. Door de geleidelijke toename van elektrische auto’s zullen de overheidsinkomsten afnemen, terwijl we juist streven naar een stabiele opbrengst van de autobelasting op de lange termijn. Van de elektrische rijder wordt een eerlijke bijdrage gevraagd. En hierbij moet de bereikbaarheid in Nederland op orde blijven. De komende tijd gaan we op zoek naar een nieuwe toekomstbestendige balans tussen deze ontwikkelingen en presenteren hiervoor in het eerste kwartaal van 2025 een plan voor een hervorming van de autobelastingen en het aanpalende mobiliteitsbeleid.”
De sector smacht naar stabiel en voorspelbaar beleid. BOVAG wil dan ook dat de aangekondigde hervorming van de autobelastingen zorgt voor duidelijkheid bij branche en klant voor minstens vier jaar. Dat kan in de vorm van een ‘Autobrief 3’.
In schril contrast met die gewenste langjarige zekerheid staat het onzalige voornemen om te snijden in de mrb-correctie voor elektrische auto’s. Althans, zo interpreteert BOVAG de zin: “Vanaf 2026 komt er in de motorrijtuigenbelasting een nieuwe tariefkorting voor emissievrije personenauto’s, die gedeeltelijk compenseert voor het technisch meergewicht van het accupakket.” Eerder namen PVV, VVD, NSC en BBB het besluit van het vorige kabinet nog over om het héle meergewicht te compenseren tot en met 2030. Het kabinet schaadt hiermee het (toch al broze) vertrouwen van burgers en bedrijven dat zij door de overheid worden gesteund in het maken van de duurzame keuze. Bij Prinsjesdag (dinsdag 17 september) zal hier meer duidelijkheid over komen. Mocht de mrb-korting inderdaad te mager blijken, dan zal BOVAG daar fel tegen protesteren.
In het Hoofdlijnenakkoord van afgelopen voorjaar viel op dat de vier coalitiepartijen een pas op de plaats wilden maken bij de invoering van de zero-emissiezones stadslogistiek. In het regeerprogramma wordt daar ook aan gerefereerd maar valt ook te lezen dat het kabinet nog dit jaar afspraken wil maken met partijen over een uniform toegangsregime en bebording van deze zones. De instelling van een zero-emissiezone blijft een gemeentelijk besluit. Het is afwachten hoe gemeenten hiermee omgaan. Invoering vanaf 1 januari 2025 lijkt in ieder geval nog steeds tot de mogelijkheden behoren.
Verder is te lezen in het regeerprogramma dat er – zoals al in het Hoofdlijnenakkoord aangekondigd – alleen extra geld beschikbaar komt voor extra infrastructuur om (nieuwe) woonlocaties beter te ontsluiten.
Het voornemen om – daar waar het kan – de maximumsnelheid te verhogen naar 130 km/u wordt nog dit jaar verder uitgewerkt in een ‘agenda auto’, met daarnaast ook aandacht voor technologische en autonome ontwikkelingen, zoals de opmars van de elektrische (vracht)auto en verdere digitalisering en automatisering.
Voor verkeersveiligheid – óók een speerput van BOVAG – is geen extra geld vrijgemaakt. Wel wordt er onderzoek aangekondigd naar extra maatregelen om de trend van toenemende verkeersslachtoffers te kunnen keren.