De pagina wordt geladen...
In totaal zijn in de afgelopen dertig jaar zes miljoen afgedankte auto’s aantoonbaar duurzaam gedemonteerd en gerecycled. In deze periode heeft de sector een reuzesprong gemaakt. Waar auto’s voorheen op het erf werden gedemonteerd zijn er nu meer dan tweehonderd professionele autodemontagebedrijven aangesloten bij Auto Recycling Nederland, ARN. Het afgelopen jaar is een recyclingprestatie behaald van 98,7 procent.
De Stichting Auto Recycling is opdrachtgever van ARN. De financiering vindt plaats via de recyclingbijdrage op alle auto’s die voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen.
. ARN werkt samen met ruim tweehonderd ketenpartners die met elkaar zorgen voor duurzame recycling van autowrakken en batterijen hieruit. Samen met bedrijven in de recyclingketen zorgt ARN ervoor dat ten minste 95 procent van het gewicht van een auto nuttig wordt hergebruikt. Hiermee geeft ARN uitvoering aan de producentenverantwoordelijkheid van auto-importeurs.
In totaal zijn er sinds 1995, vanaf dat jaar zijn de aantallen geregistreerd, 6.938.994 sloopauto’s in Nederland geregistreerd. Het merendeel hiervan, circa 85 procent, is bij de ketenpartners van ARN gerecycled. Auto’s gaan steeds langer mee: de gemiddelde leeftijd waarop een auto wordt afgedankt ligt inmiddels op 19,5 jaar.
Na het inleveren van een autowrak bij een ARN autodemontage- of sloopbedrijf worden de vloeistoffen en de batterij uit de auto gedemonteerd. ARN zorgt voor afvoer van deze gevaarlijke afvalstoffen naar gecontracteerde recyclingbedrijven. Veel onderdelen van een afgedankte auto zijn goed herbruikbaar en krijgen een nieuw leven. Denk aan de versnellingsbak, startmotor of koplampen. Nadat alle bruikbare delen zijn gedemonteerd gaat het wrak voor verdere verwerking naar een shredderbedrijf.
Als het kale autowrak is aangekomen bij een het shredderbedrijf wordt de auto daar vermalen tot kleine stukjes metaal en restmateriaal. De teruggewonnen metalen, zoals koper, ijzer en aluminium, worden gebruikt door de metaalverwerkende industrie. Het restmateriaal gaat voor verwerking naar het PST-bedrijf (PST staat voor Post Shredder Technologie). In verschillende modules worden uit dat restmateriaal mineralen, kunststoffen, vezels en metaalrestanten gescheiden, die daarna nieuwe, nuttige toepassingen krijgen.
Bron: