De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Wijzigingen in Europese rijbewijsrichtlijnen: rijbewijs B vaker voldoende voor zwaardere voertuigen
0%
Terug

Wijzigingen in Europese rijbewijsrichtlijnen: rijbewijs B vaker voldoende voor zwaardere voertuigen

Laatste update 16 mei 2025Leestijd: 1 min
Rijbewijs

De Transportcommissie van het Europees Parlement heeft op 15 mei 2025 ingestemd met de herziening van de vierde Rijbewijsrichtlijn. Dit maakt het onder andere mogelijk om vaker zwaardere voertuigen te mogen besturen met een rijbewijs B. Hoewel het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van de Europese Unie formeel nog hun goedkeuring moeten geven, is de verwachting dat het voorstel niet meer wordt gewijzigd. Eerder heeft BOVAG zich ingezet voor het rijden met een zwaardere elektrische bestelauto (met aanhanger) met rijbewijs B.

Het omzetten van de gehele Europese richtlijn naar Nederlandse regels zal naar verwachting vier jaar in beslag nemen. En zal daarmee op zijn vroegst in 2029/2030 van kracht worden. Onderdelen van de richtlijn kunnen echter al na twee of drie jaar in werking treden. Overigens kan Nederland op sommige punten strengere wetgeving maken dan de basis die in de richtlijn staat.

Hieronder de opvallendste wijzigingen per voertuig op een rij: 

Wijzigingen rijbewijsrichtlijnen mei 2025

  • Het rijden in een kampeerauto boven de 3500 kg en onder de 4250 kg wordt mogelijk met rijbewijs B met een aanvullende training en/of toets (bepaald door de lidstaten) met een minimale duur van zeven uur. De verwachting is dat deze aanvullende training en/of toets veel raakvlakken zal hebben met de C1 opleiding. Het rijden in een kampeerauto met aanhanger is ook mogelijk wanneer het gecombineerd gewicht onder de 5000kg blijft (dat is op dit moment maximaal 3500 kg bij het B-rijbewijs en 4250 kg bij het B+ rijbewijs).

  • Het rijden in een (deels) alternatief aangedreven kampeerauto boven de 3500 kg en onder 4250 kg wordt mogelijk na twee jaar in bezit te zijn van rijbewijs B. Hierbij is geen aanvullende training en/of toets verplicht. Alternatief aangedreven ziet onder andere toe op elektrisch, waterstof, CNG, LNG en LPG. Van de term ‘deels alternatief aangedreven’ bestaat geen Europese definitie maar de verwachting is dat het hierbij om (plug-in) hybride voertuigen gaat. Deze wijziging zal twee jaar na publicatie van de Europese richtlijn in werking worden gesteld.

Wat niet is veranderd:

  • Voor het rijden in een voertuig zwaarder dan 3500 kg, maar niet zwaarder dan 7500 kg, blijft het C1 rijbewijs gelden. In de praktijk zal dit een meerwaarde hebben voor kampeerauto’s zwaarder dan 4250 kg. Voor de groep 3500 – 4250 kg wordt het rijden met een B-rijbewijs + aanvullende training en/of toets immers mogelijk. Het voertuig mag gecombineerd worden met een aanhanger van maximaal 750 kg.
  • Het rijden in een (deels) alternatief aangedreven voertuig van boven de 3500 kg en onder de 4250 kg met aanhanger wordt mogelijk met rijbewijs Bwanneer het gecombineerd gewicht onder de 5000 kg blijft. Hierbij is een aanvullende training en/of toets verplicht (bepaald door de lidstaten) met een minimale duur van zeven uur.Alternatief aangedreven ziet onder andere toe op elektrisch, waterstof, CNG, LNG en LPG. Van de term deels alternatief aangedreven bestaat geen Europese definitie maar de verwachting is dat het hierbij om (plug-in) hybride voertuigen gaat. Deze wijziging zal na twee jaar in werking worden gesteld.

Onbekend is hoe de aanvullende training en/of toets voor het gebruik van een aanhanger zich verhoudt tot de bestaande BE opleiding. Hier lijkt enige overlap in te zijn.

  • Het rijden in een (deels) alternatief aangedreven voertuig boven de 3500 kg en onder 4250 kg met een aanhanger van maximaal 3500 kg wordt mogelijk na twee jaar in bezit te zijn van rijbewijs BE. Hierbij is geen aanvullende training en/of toets verplicht.In de praktijk zal het gaan om voertuigen waarbij het gecombineerd gewicht boven de 5000 kg ligt en het voertuig zwaarder is dan 3500 kg, anders is het rijbewijs B + een aanvullende training en/of test voldoende. Deze wijziging zal na twee jaar na publicatie van de Europese richtlijn in werking worden gesteld.

Wat niet is veranderd:

  • Voor het rijden in een voertuig met een maximumgewicht van 3500 kg blijft het B-rijbewijs gelden. Het voertuig mag gecombineerd worden met een aanhanger van maximaal 750 kg.

Is de aanhanger zwaarder dan 750 kg maar blijft het gewicht van de totale combinatie onder de 3500 kg blijft het B-rijbewijs gelden.

  • Is de aanhanger zwaarder dan 750 kg maar niet meer dan 3500 kg, en het gecombineerd gewicht niet meer dan 4250 kg, dan is een aanvullende training en/of test verplicht. Momenteel heet dit het B+ rijbewijs.

  • Voor het rijden in een voertuig met een maximumgewicht van 3500 kg en een aanhanger van maximaal 3500 kg blijft het BE-rijbewijs verplicht.
  • Het rijden in een (deels) alternatief aangedreven voertuig van boven de 3500 kg en onder de 4250 kg met aanhanger wordt mogelijk met rijbewijs B wanneer het gecombineerd gewicht boven de 4250 kg en onder de 5000 kg blijft. Hierbij is een aanvullende training en/of toets verplicht (bepaald door de lidstaten)met een minimale duur van zeven uur. Alternatief aangedreven ziet onder andere toe op elektrisch, waterstof, CNG, LNG en LPG. Van de term deels alternatief aangedreven bestaat geen Europese definitie maar de verwachting is dat het hierbij om (plug-in) hybride voertuigen gaat. Deze wijziging zal na twee jaar in werking worden gesteld.

Onbekend is hoe de aanvullende training en/of toets voor het gebruik van een caravan zich verhoudt tot de bestaande BE opleiding. Hier lijkt enige overlap in te zijn

  • Het rijden in een (deels) alternatief aangedreven voertuig boven de 3500 kg en onder 4250 kg met een aanhanger van maximaal 3500 kg wordt mogelijk na twee jaar in bezit te zijn van rijbewijs BE. Hierbij is geen aanvullende training en/of toets verplicht. In de praktijk zal het gaan om voertuigen waarbij het gecombineerd gewicht boven de 5000 kg ligt en het voertuig zwaarder is dan 3500 kg, anders is het rijbewijs B + een aanvullende training en/of test voldoende. Deze wijziging zal na twee jaar in werking worden gesteld.

Wat niet is veranderd:

  • Voor het rijden in een voertuig met een maximumgewicht van 3500 kg blijft het B-rijbewijs gelden. Het voertuig mag gecombineerd worden met een aanhanger van maximaal 750 kg.

Is de aanhanger zwaarder dan 750 kg maar blijft het gewicht van de totale combinatie onder de 3500 kg blijft het B-rijbewijs gelden.

  • Is de aanhanger zwaarder dan 750 kg maar niet meer dan 3500 kg, en het gecombineerd gewicht niet meer dan 4250 kg, dan is een aanvullende training en/of test verplicht. Momenteel heet dit het B+ rijbewijs.

  • Voor het rijden in een voertuig met een maximumgewicht van 3500 kg en een aanhanger van maximaal 3500 kg blijft het BE-rijbewijs verplicht.
  • Het rijden in een kampeerauto boven de 3500 kg en onder de 4250 kg wordt mogelijk met rijbewijs B met een aanvullende training en/of toets (bepaald door de lidstaten). De aanvullende training en/ of toets heeft een minimale duur van zeven uur. De verwachting is wel dat deze aanvullende training en/of toets veel raakvlakken zal hebben met de C1-opleiding. Het rijden in een kampeerauto met aanhanger is ook mogelijk wanneer het gecombineerd gewicht onder de 5000kg blijft.

  • Het rijden in een (deels) alternatief aangedreven voertuig boven de 3500 kg en onder 4250 kg wordt mogelijk na twee jaar in bezit te zijn van rijbewijs B. Hierbij is geen aanvullende training en/of toets verplicht. Alternatief aangedreven ziet onder andere toe op elektrisch, waterstof, CNG, LNG en LPG. Van de term deels alternatief aangedreven bestaat geen Europese definitie maar de verwachting is dat het hierbij om (plug-in) hybride voertuigen gaat. Deze wijziging zal na twee jaar in werking worden gesteld.

  • Het rijden in een (deels) alternatief aangedreven voertuig van boven de 3500 kg en onder de 4250 kg met aanhanger wordt mogelijk met rijbewijs B wanneer het gecombineerd gewicht boven de 4250 kg en onder de 5000 kg blijft. Hierbij is een aanvullende training en/of toets verplicht (bepaald door de lidstaten) met een minimale duur van zeven uur. Deze wijziging zal na twee jaar in werking worden gesteld.

Onbekend is nog hoe de aanvullende training en/of toets voor het gebruik van een caravan en aanhanger zich verhoudt tot de bestaande BE opleiding. Hier lijkt enige overlap in te zijn.

  • Het rijden in een (deels) alternatief aangedreven voertuig boven de 3500 kg en onder 4250 kg met een aanhanger van maximaal 3500 kg wordt mogelijk na twee jaar in bezit te zijn van rijbewijs BE.In de praktijk zal het gaan om voertuigen waarbij het gecombineerd gewicht boven de 5000 kg ligt en het voertuig zwaarder is dan 3500 kg, anders is het rijbewijs B + een aanvullende training en/of test voldoende. Hierbij is geen aanvullende training en/of toets verplicht. Deze wijziging zal na twee jaar in werking worden gesteld.

  • Code 78, beter bekend als de automaatcode, wordt niet opgenomen op, dan wel verwijderd van het rijbewijs wanneer de rijleerling een speciale (schakel)test en/of training volgt tijdens de rijopleiding of na afloop van het rijexamen aflegt. Het rijexamen mag dan afgelegd worden in een automatisch voertuig waarna de leerling een volwaardig rijbewijs ontvangt.

  • Indien men in bezit is van rijbewijs B mag men de rijopleiding doen voor BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D en DE. In de huidige situatie mag men met het B-rijbewijs alleen op gaan voor C1, C, D1 en D. Het wordt dus mogelijk om na het B-rijbewijs op te gaan voor bijvoorbeeld het CE-rijbewijs. Het CE en DE-rijbewijs is dan ook geldig voor het C1, C, D1 en D-rijbewijs.

  • Begeleid rijden wordt mogelijk voor C1, C1E en het C-rijbewijs (vanaf 17 jaar). Deze wijziging zal na drie jaar in werking worden gesteld.

Wat niet is veranderd:

  • Voor het rijden in een voertuig met een maximumgewicht van 3500 kg blijft het B- rijbewijs gelden. Het voertuig mag gecombineerd worden met een aanhanger van maximaal 750 kg.

  • Is de aanhanger zwaarder dan 750 kg maar blijft het gewicht van de totale combinatie onder de 3500 kg blijft het B-rijbewijs gelden.


  • Is de aanhanger zwaarder dan 750 kg maar niet meer dan 3500 kg, en het gecombineerd gewicht niet meer dan 4250 kg, dan is een aanvullende training en/of test verplicht. Momenteel heet dit het B+ rijbewijs.

  • Voor het rijden in een voertuig met een maximumgewicht van 3500 kg en een aanhanger van maximaal 3500 kg blijft het BE-rijbewijs verplicht.

  • Voor het rijden in een voertuig zwaarder dan 3500 kg maar niet zwaarder dan 7500 kg blijft het C1-rijbewijs gelden. In de praktijk zal dit een meerwaarde hebben voor kampeerauto’s zwaarder dan 4250 kg. Voor de groep 3500 – 4250 kg wordt het rijden met een B-rijbewijs + aanvullende training en/of toets immers mogelijk. Het voertuig mag gecombineerd worden met een aanhanger van maximaal 750 kg.
  • Het rijden in een (deels) alternatief aangedreven voertuig boven de 3500 kg en onder 4250 kg wordt mogelijk na twee jaar in bezit te zijn van rijbewijs B. Hierbij is geen aanvullende training en/of toets verplicht. Alternatief aangedreven ziet onder andere toe op elektrisch, waterstof, CNG, LNG en LPG. Van de term deels alternatief aangedreven bestaat geen Europese definitie maar de verwachting is dat het hierbij om (plug-in) hybride voertuigen gaat. Deze wijziging zal na twee jaar in werking worden gesteld.

  • Het rijden in een (deels) alternatief aangedreven voertuig van boven de 3500 kg en onder de 4250 kg met aanhanger wordt mogelijk met rijbewijs B wanneer het gecombineerd gewicht boven de 4250 kg en onder de 5000 kg blijft. Hierbij is een aanvullende training en/of toets verplicht (bepaald door de lidstaten) met een minimale duur van zeven uur. Deze wijziging zal na twee jaar in werking worden gesteld.

Onbekend is hoe de aanvullende training en/of toets voor het gebruik van een caravan zich verhoudt tot de bestaande BE opleiding. Hier lijkt enige overlap in te zijn.

  • Het rijden in een (deels) alternatief aangedreven voertuig boven de 3500 kg en onder 4250 kg met een aanhanger van maximaal 3500 kg wordt mogelijk na twee jaar in bezit te zijn van rijbewijs BE. Hierbij is geen aanvullende training en/of toets verplicht.In de praktijk zal het gaan om voertuigen waarbij het gecombineerd gewicht boven de 5000 kg ligt en het voertuig zwaarder is dan 3500 kg, anders is het rijbewijs B + een aanvullende training en/of test voldoende. Deze wijziging zal na twee jaar in werking worden gesteld.

Wat niet is veranderd:

  • Voor het rijden in een voertuig met een maximumgewicht van 3500 kg blijft het B-rijbewijs gelden. Het voertuig mag gecombineerd worden met een aanhanger van maximaal 750 kg.

  • Is de aanhanger zwaarder dan 750 kg maar blijft het gewicht van de totale combinatie onder de 3500 kg blijft het B-rijbewijs gelden.

  • Is de aanhanger zwaarder dan 750 kg maar niet meer dan 3500 kg, en het gecombineerd gewicht niet meer dan 4250 kg is een aanvullende training en/of test verplicht. Momenteel heet dit het B+ rijbewijs.

  • Voor het rijden in een voertuig met een maximumgewicht van 3500 kg en een aanhanger van maximaal 3500 kg blijft het BE-rijbewijs verplicht.
Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.