De pagina wordt geladen...
De Transportcommissie van het Europees Parlement heeft op 15 mei 2025 ingestemd met de herziening van de vierde Rijbewijsrichtlijn. Dit maakt het onder andere mogelijk om vaker zwaardere voertuigen te mogen besturen met een rijbewijs B. Hoewel het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van de Europese Unie formeel nog hun goedkeuring moeten geven, is de verwachting dat het voorstel niet meer wordt gewijzigd. Eerder heeft BOVAG zich ingezet voor het rijden met een zwaardere elektrische bestelauto (met aanhanger) met rijbewijs B.
Het omzetten van de gehele Europese richtlijn naar Nederlandse regels zal naar verwachting vier jaar in beslag nemen. En zal daarmee op zijn vroegst in 2029/2030 van kracht worden. Onderdelen van de richtlijn kunnen echter al na twee of drie jaar in werking treden. Overigens kan Nederland op sommige punten strengere wetgeving maken dan de basis die in de richtlijn staat.
Hieronder de opvallendste wijzigingen per voertuig op een rij:
Wijzigingen rijbewijsrichtlijnen mei 2025
Onbekend is hoe de aanvullende training en/of toets voor het gebruik van een aanhanger zich verhoudt tot de bestaande BE opleiding. Hier lijkt enige overlap in te zijn.
Is de aanhanger zwaarder dan 750 kg maar blijft het gewicht van de totale combinatie onder de 3500 kg blijft het B-rijbewijs gelden.
Onbekend is hoe de aanvullende training en/of toets voor het gebruik van een caravan zich verhoudt tot de bestaande BE opleiding. Hier lijkt enige overlap in te zijn
Is de aanhanger zwaarder dan 750 kg maar blijft het gewicht van de totale combinatie onder de 3500 kg blijft het B-rijbewijs gelden.
Onbekend is nog hoe de aanvullende training en/of toets voor het gebruik van een caravan en aanhanger zich verhoudt tot de bestaande BE opleiding. Hier lijkt enige overlap in te zijn.
Onbekend is hoe de aanvullende training en/of toets voor het gebruik van een caravan zich verhoudt tot de bestaande BE opleiding. Hier lijkt enige overlap in te zijn.