De pagina wordt geladen...
Na de Tweede Kamer, heeft nu ook de eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel dat, onder veel meer, regelt dat de zogenoemde 'wettelijke garantie', feitelijk de omgekeerde bewijslast op basis van non-conformiteit, van 6 naar 12 maanden gaat. Deze wijziging gaat in op 27 april 2022. Als gevolg hiervan zal ook de BOVAG Garantie verlengd worden van 6 naar 12 maanden. Dat gebeurt vanwege de noodzakelijke inregeltijd op 1 juni.
Europese regels schrijven voor dat de periode van omkering van de bewijslast bij de zogenoemde 'wettelijke garantie', feitelijk de regels rond conformiteit, van 6 naar 12 maanden gaat. Dat geldt voor alle soorten consumentenproducten. De BOVAG Garanties, van auto tot caravan en van fiets tot motor, hebben als basis uiteraard de wet en zullen dus met dezelfde termijn verlengd worden.
De Europese conformiteitsregels, die in de volksmond 'wettelijke garantie' worden genoemd, zeggen dat een gekocht product moet doen wat je er als koper redelijkerwijs van mag verwachten. Een ondeugdelijk product is dan een product dat tekort is meegegaan bij normaal gebruik. Een redelijk vaag begrip, maar wel een begrip waarop die wettelijke garantie is gebaseerd. In de praktijk betekent dat, dat de verkoper straks de eerste 12 maanden na aankoop bij een klacht van de koper moet aantonen dat er géén sprake is van een terechte klacht. Nu is dat nog 6 maanden. Lukt dat niet, dan zal hij het probleem op tijd en zonder enige overlast moeten oplossen voor de klant. Vanaf morgen kunnen uw klanten dus 12 maanden beroep doen op die 'wettelijke garantie'.
In het kielzog van deze wettelijke wijziging zal ook de termijn van de BOVAG Garantie verlengd worden naar 12 maanden per 1 juni 2022. Klanten die een vervoermiddel kopen met BOVAG Garantie, kunnen dus vanaf 1 juni twaalf maanden lang een beroep doen op die garantie. En op de bemiddeling van BOVAG Hulp bij Klachten.
BOVAG adviseert zijn leden om goed notie te nemen van de verlengde wettelijke garantie. Immers, de kans op een garantieclaim na een verkoop verdubbelt grofweg. En daar moet je als bedrijf op voorbereid zijn. Dat kan op verschillende manieren. Veel bedrijven werken al met een eigen voorziening voor garantieclaims. Een 'garantiepotje'. Het verdient de aanbeveling die te verhogen, binnen de fiscale grenzen (de boekhouder of accountant kan hier meer over vertellen). Bedrijven die zo'n voorziening nog niet hebben, zouden die alsnog kunnen aanleggen. Ook kan een bedrijf het inkoop- en verkoopbeleid nog eens onder de loep nemen en bijvoorbeeld gebruikte voertuigen met een hoger risico eerder doorzetten naar de handel, in plaats van aan te bieden aan een particulier.
Verkopen zonder BOVAG Garantie is wellicht verleidelijk, maar zal qua risico niet veel helpen, omdat dan nog steeds die 'wettelijke garantie' geldt waar de klant een beroep op kan doen. Dat is wellicht wat omslachtiger, maar het risico is er niet minder om. En die 'wettelijke garantie' kunt u niet uitsluiten.
Een BOVAG-autobedrijf dat zijn (toegenomen) garantierisico wil afdekken, kan terecht bij de BOVAG Garantie-dekkingsproducten die Autotrust, een onderdeel van Bovemij, speciaal voor BOVAG-autobedrijven heeft ontwikkeld. Meer informatie daarover staat op
. Vraag daar een demo-account aan voor meer informatie over de BOVAG-dekkingsproducten.
De kans is groot dat het antwoord op uw vraag bij
. Zo niet, bel dan met BOVAG Ledenadvies: 030-6595300 of mail naar
.