De pagina wordt geladen...
Tijdens de steekproeven van de BOVAG Onderhoudsbeurt blijkt dat keurmeesters met enige regelmaat een koppeling goed keuren terwijl er eigenlijk door slijtage al te veel speling is. Bij een controle drukt de veiligheidsindicator alle speling weg; met onderstaande werkwijze kan de eventueel aanwezige speling goed gemeten worden.
Voor de consument is een veiligheidsindicator een hulpmiddel die laat zien of de kogel met voldoende diepte in de koppeling zit en of het sluitmechanisme de kogel geheel omvat. Als de indicator groen is kan de trekhaakkogel niet meer uit de koppeling.
Op het moment dat de trekhaakkogel in de koppeling zit wordt een veer in de veiligheidsindicator met druk belast. Die veer drukt de indicator naar buiten waardoor het groene gedeelte aan de buitenzijde zichtbaar wordt. Wanneer de kogel wordt verwijderd uit de koppeling gaat de veer weer terug de koppeling in en is de indicator rood.
Bij een
wordt de werking, slijtage en de borging van de koppeling gecontroleerd. Als een keurmeester kijkt naar de slijtage van de koppeling kan de druk van de veiligheidsindicator ervoor zorgen dat ogenschijnlijk er geen speling zit op de koppeling. Maar schijn bedriegt. Bij steekproeven is gebleken dat vele koppelingen axiale en radiale speling hebben, wat betekent dat de koppeling niet oké is.
Om de daadwerkelijke speling/slijtage van een koppeling te testen is het noodzakelijk om de druk van de veer van de veiligheidsindicator tijdelijk weg te nemen. Dit kan een keurmeester doen door de veiligheidsindicator op te tillen. De 49 mm kogel kan zich nu vrijelijk bewegen in de koppeling. Wordt nu geen speling waargenomen dan is de koppeling nog oké.