De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Waarom is onderzoek onder ondernemende vrouwen nodig? En heb je al meegedaan?
0%
Terug

Waarom is onderzoek onder ondernemende vrouwen nodig? En heb je al meegedaan?

Laatste update 24 oktober 2024Leestijd: 5 min
Vrouw ondernemer

BOVAG doet onderzoek onder vrouwelijke ondernemers in de mobiliteitsbranche door middel van een enquête. De vereniging wil zich verdiepen in de ervaringen van de ondernemende vrouwen in de branche, om er achter te komen of zij barrières ervaren, wat de BOVAG kan doen om hen hierin te ondersteunen, en om hun input te vragen. Waarom doet BOVAG dit, waarom is dit nodig en heb jij de enquête al ingevuld?

Onderzoek* toont aan dat, ondanks Nederland’s reputatie als geëmancipeerd land, er nog steeds duidelijke ongelijkheid is tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt. Het onderwerp is ingewikkeld maar kan mede worden verklaard door diepgewortelde traditionele ideeën over wat vrouwen doen en wat mannen doen, zowel binnen- als buitenshuis, die doorwerken in allerlei lagen van de samenleving.

Zo zijn vrouwen veel vaker en meer verantwoordelijk voor zorgtaken (zoals zorg voor kinderen of mantelzorg) en zijn hier dus meer tijd aan kwijt. Deze culturele verankering is ook zichtbaar op de arbeidsmarkt; in Nederland werken vrouwen daardoor veel vaker in deeltijd dan in welk ander Europees land dan ook. In veel organisaties en ondernemingen is de cultuur om managementfuncties niet deeltijd aan te bieden, en vaak worden mensen die in deeltijd werken als minder ambitieus gezien. Dit draagt bij aan de loonkloof en beperkt de promotiekansen van vrouwen, waardoor ze niet alleen minder economische zelfstandigheid hebben, maar ook ondervertegenwoordigd blijven in leidinggevende functies.

Op het gebied van ondernemerschap

In het landschap van ondernemerschap is er ook onderzoek gedaan: de cijfers tonen aan dat het aantal vrouwelijke ondernemers in Nederland is gegroeid ten opzichte van vroeger, maar deze groei is de afgelopen tien jaar gestagneerd. Vrouwen zijn vooral actief in sectoren zoals onderwijs en detailhandel, kiezen vaker voor duurzaamheid, en hebben doorgaans kleinere bedrijven. De meerderheid is tussen de 35 en 55 jaar oud, maar in de toekomst zullen jongere generaties ook meer vrouwelijke ondernemers voortbrengen, door andere studiekeuzes en visies op werk. Het lijkt erop dat het aantal vrouwelijke ondernemers de komende tien jaar niet echt zal toenemen, tenzij de overheid en invloedrijke organisaties actie ondernemen.

Sectorale aanpak nodig: kansen benutten

Banken en de overheid kunnen het aandeel vrouwen helpen vergroten door meer rekening te houden met de verschillende redenen waarom mannen en vrouwen een bedrijf starten. Om ondernemen aantrekkelijker te maken voor vrouwen moet niet alleen worden gekeken naar de man-vrouwverhouding, omdat dat juist afschrikt en ongelijkheid mogelijk vergroot door verschillen te benadrukken. Sectoreconoom Gerarda Westerhuis: "In plaats daarvan moet per sector een aanpak komen. Het is belangrijk om te erkennen dat de behoeften en obstakels van vrouwelijke ondernemers per sector sterk verschillen. Obstakels die vrouwen in meer technische sectoren tegenkomen, zoals toegang tot onderwijs, financiering en netwerken, verschillen aanzienlijk van die in bijvoorbeeld de handel. In sectoren met veel mannen zien vrouwen misschien niet dat ook zij een bedrijf kunnen starten en hebben ze mogelijk minder vertrouwen in hun eigen capaciteiten.’’

Onderzoek toont dus aan dat er vooral meer specifiek onderzoek nodig is: de diverse sectoren en diverse groepen hebben sterk uiteenlopende doelen en behoeften. Om deze te begrijpen moeten we eerst inzichtelijk krijgen wat ondernemers ervaren, dan pas kunnen passende oplossingen gevonden worden die voor iedereen voordelig zijn. De mobiliteitsbranche bestaat uit een grote groep ondernemers die sterk van elkaar verschillen, maar ook op veel vlakken dezelfde behoeftes hebben. Vrouwen zijn een groot onderdeel, maar relatief klein aandeel van de sector en er is niet veel bekend over hun specifieke behoeftes en perspectieven, en of deze ook werkelijk anders zijn dan die van andere doelgroepen in de sector. Hier aandacht aan schenken is belangrijk, want vooral in een sector waar veel mannen werken, kunnen juist ook vrouwelijke perspectieven kansen bieden.

Bovag onderzoekt: nog maar een paar dagen om mee te doen!

Om deze kansen te benutten, voert BOVAG een enquête uit onder vrouwen die (mee-)ondernemen in de mobiliteitsbranche. De vragenlijst behandelt diverse onderwerpen, waaronder de ervaringen omtrent het ondernemen, de interactie met andere ondernemers en externe partners, hun toekomstvisie en hun ideeën omtrent mogelijke ondersteuning.

Ben jij, of ken jij vrouwelijke ondernemers of vrouwen die mee-ondernemen met hun partner? We nodigen je van harte uit om naar www.mijnbovag.nl/vrouwen te gaan voor meer informatie over het onderzoek en om deel te nemen aan de enquête. Deze staat nog tot en met 30 oktober online.

Ik doe mee

*Bronnen SCP, Rijksoverheid, CBS, ABN AMRO, Radboud University

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.