De pagina wordt geladen...
BOVAG zet nog even op een rijtje waar rekening mee moet worden gehouden bij de import en export van trucks.
Er spelen vanuit fiscaal oogpunt vooral twee wetten voor de import en export van trucks: de Wet ter voorkoming van witwassen (Wwft) en terrorismefinancering en de btw, met name carrouselfraude. Bij de in- en uitvoer van trucks speelt geen BPM, zoals dat voor auto's en motorfietsen geldt. BPM bestaat niet voor trucks.
Het advies is om contante betalingen zoveel mogelijk te beperken. Het is immers niet traceerbaar en daarom zeer aantrekkelijk voor degenen die kwaad willen. BOVAG is zich ervan bewust dat dit in internationaal betalingsverkeer wel eens moeilijk kan zijn. Voor degene die voor het eerst met export te maken krijgt, is het wellicht raadzaam een expert te laten meekijken naar de opzet van de administratie.
Handelaren in zaken van grote waarde, zoals vervoermiddelen, zijn poortwachter voor de Wwft. Wanneer er meer dan 10 duizend euro contact wordt betaald, is er een meldplicht (objectief). Deze meldplicht geldt ook als het een ongebruikelijke transactie is (subjectief). Om een melding te kunnen doen moet men zich eerst aanmelden. Pas wanneer men zich heeft gemeld, krijgt men toegang -dit kan enkele dagen duren- en moet men binnen korte termijn na de transactie melding maken. Vooraf aanmelden is dus aan te bevelen.
Ook moet er onderzoek worden gedaan naar de koper, afhankelijk van de situatie is er meer onderzoek nodig. Kijk
voor meer informatie daarover.
Als je een voertuig exporteert binnen Europa is er sprake van een intracommunautaire levering. Voor de btw betekent dit dat deze wordt verlegd. Op de factuur staat dan 0% btw en de koper is verplicht de btw in eigen land aan te geven en te voldoen. Het risico bestaat dat er ergens een koper is die de btw niet afdraagt en verdwijnt. De btw wordt dan verhaald op de ondernemingen in de keten. De onderneming kan in dat geval een naheffing btw krijgen. Om dit te voorkomen dient men onderzoek naar de koper te doen en hierbij zo goed als mogelijk te waarborgen dat jouw onderneming geen onderdeel uitmaakt van de keten.
BOVAG heeft bij de fiscus gevraagd aan welke eisen precies moet worden voldaan. De fiscus kan deze echter niet geven, omdat dit afhangt van de omstandigheden van het geval en men criminelen ook niet in de kaart wil spelen -op papier zullen criminelen dan onmiddelijk aan de eisen voldoen, is de stelling-. Wel is er een aantal signalen waar men op moet letten: leg per dossier zoveel mogelijk vast dat hier naar gekeken is.
Wat in ieder geval is vereist, is dat de klant wordt geïdentificeerd en dat is onderzocht of het bedrijf bestaat. Dit laatste kan via
Europese site. Bewaar de gegevens uit deze check goed bij het verkoopdossier.
Verder zijn er administratieve verplichtingen, waarover
meer informatie te vinden is.
Ook bij export buiten de EU geldt het 0% tarief en administratieve verplichtingen. Bijvoorbeeld om aan te tonen dat het voertuig het land heeft verlaten. Voor meer informatie kunt u
raadplegen.
Wat betreft de geldende sancties voor import en export van trucks, geven de volgende websites meer informatie: