De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Waar liggen de kansen voor gebruikte EV's?
0%
Terug

Waar liggen de kansen voor gebruikte EV's?

Laatste update 13 november 2025Leestijd: 4 min
elektrisch

De markt voor nieuwe elektrische auto’s ontwikkelt zich gestaag. Inmiddels is bijna 40% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch. Sterk zakelijk gedreven, dat wel. Die groei zal ook doorzetten: Europees en nationaal beleid is daarop gericht. Fabrikanten moeten de CO2-uitstoot van hun auto’s naar nul brengen en elektrificatie is daarvoor de meest logische route. Misschien dat in de termijn waarin dit moet gebeuren enige versoepeling komt, maar de CO2-uitstoot zal getrapt omlaag moeten.

In tegenstelling tot in de nieuwverkoop, blijft de gebruikte EV-markt behoorlijk achter. Voor de particulier is overstappen naar een elektrische auto een grote verandering en dat maakt hem of haar huiverig. Die terughoudendheid leidt tot onvoldoende vraag naar een gebruikte EV. Dit heeft een direct negatief effect op de restwaarde van deze auto en dat is een belangrijke reden voor de autohandel om op haar beurt terughoudend te zijn. Uiteindelijk vinden auto’s, ook gebruikte EV’s, wel hun weg. De handelsmarkt is wel wat groter dan Nederland alleen en veel elektrische auto’s vinden dan ook een tweede leven buiten Nederland. We zijn nu dan ook netto-exporteur met drie van de tien gebruikte EV’s die vertrekken.

Occasionmarkt

De gebruikte EV vormt dus niet alleen een drempel voor de particuliere koper, maar ook voor autobedrijven om erin te stappen. De ‘sweet spot’ van de juiste gebruikte EV voor de verkoop luistert erg nauw. Heb je net niet de goede, dan is de vraag er niet en loop je gerede kans op verlies. Gezien de ontwikkeling dat de EV een steeds groter deel gaat vormen van de (jong) gebruikt wagenhandel, is dit niet alleen zonde, maar ook ongewenst. De concurrentie op de occassionmarkt is groot en die zal alleen maar toenemen. Dat zie je ook aan de marges, die zijn hierdoor de afgelopen jaren ‘genormaliseerd’. In zo’n markt is het zonde en ongewenst als een groeiend deel daarvan een (te) groot risico vormt. Kan het anders?

Particulier over de streep

Aan het aanbod ligt het niet, dat zal alleen maar toenemen. Wel aan de vraag. Dus wat zijn die bezwaren van particulieren dat ze niet overstappen? Prijs? Actieradius? Kwaliteit van de accu? Geen laadmogelijkheden thuis? Onzeker overheidsbeleid? Genoeg bezwaren en ze zijn inmiddels ook wel bekend, maar hoe groot zijn deze bezwaren nu eigenlijk? De elektrische auto ontwikkelt zich nog volop, dus waarom zou de terughoudendheid van de particulier niet ook (kunnen) veranderen? En - niet geheel onbelangrijk - kun je deze bezwaren wegnemen? Ja, de politiek wordt hierop aangesproken, ook door BOVAG, en die heeft ook een rol te spelen. Maar wat kun je als ondernemer zelf doen? Hoe kun je helpen de veranderingsangst weg te nemen bij de koper?

Kom naar de BOVAG Ondernemersdag

Deze vragen komen aan bod tijdens de BOVAG Ondernemersdag op donderdag 27 november in Nieuwegein. We gaan dieper in op de gebruikte EV-markt: hoe ontwikkelt deze markt zich en wat kun je verwachten? Wat vindt de particulier nu echt en wat kun je zelf doen? Experts en collega-ondernemers komen aan het woord en er is uitgebreid ruimte voor vragen en discussie.

Geïnteresseerd? Meld je vandaag nog aan!

Aanmelden

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.