De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Verscherpt toezicht en handhaving dieselmotorenemissie: update en oproep informatie
0%
Terug

Verscherpt toezicht en handhaving dieselmotorenemissie: update en oproep informatie

Laatste update 05 februari 2024Leestijd: 3 min
Artikel header afbeelding

De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) heeft het handhavingsbeleid op dieselmotorenemissies (DME) aangescherpt. In de laatste "Werkinstructie Blootstelling aan dieselmotoremissies (DME)" van januari 2024 stelt de Arbeidsinspectie dat machines met een vermogen tot 56 kW alleen gebruikt mogen worden als deze voorzien zijn van motoren volgens de hoogste emissienorm (Stage V). Bovendien moeten alle machines kleiner dan 19 kW worden voorzien van een roetfilter, of worden vervangen door een elektrische machine. Op dinsdag 30 januari vond er in het BOVAGhuis in Bunnik een belangrijke bijeenkomst plaats om dit te bespreken.

Deze bijeenkomst werd bijgewoond door BOVAG, Cumela, Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), FEDECOM, RAI Vereniging, Bouwend Nederland, BMWT, NVAF, Koninklijke Metaalunie en VNO-NCW & MKB-Nederland. ASV, Vereniging Waterbouwers, MKB-infra en Aannemersfederatie Nederland wilden hierbij ook aansluiten maar konden geen tijd vrijmaken die dag. Ze blijven wel graag aangesloten.

Gezamenlijke zorgen

Als brede coalitie willen we op korte termijn in gesprek met de NLA om onze zorgen te delen en gezamenlijke communicatie op te starten. Onze focus ligt op het verkennen van (het gebrek aan) haalbare alternatieven voor dieselaangedreven machines, met de nadruk op zowel schaalbaarheid als beschikbaarheid. Hoewel we weten dat financiële overwegingen voor de NLA niet doorslaggevend zijn, willen we ook de financierbaarheid in kaart brengen. Dit gesprek wordt zorgvuldig voorbereid samen met alle betrokken partijen.

Informatie gevraagd

Input van de leden van BOVAG Energiesystemen en Revisie is hierbij cruciaal. BOVAG roept je op om het aan ons door te geven als er een inspecteur van de NLA langskomt, en om eventuele problemen die je ervaart te delen. Verder vragen we je om problemen met de beschikbaarheid van elektrische alternatieven of technische haalbaarheid van benodigde maatregelen die je voorziet ook te delen. Deze informatie is van groot belang om een realistisch beeld van de situatie op de werkvloer te krijgen. Verder vragen wij je om een inschatting van de financiële gevolgen te geven tot 2030, gegeven de richtlijn van de NLA, en een inschatting van de financiële gevolgen als na 2030 geen dieselaangedreven machines meer gebruikt mogen worden. Deze informatie kun je mailen naar Michel Voorwinde. Samen streven we naar een realistische en werkbare oplossing die zowel de gezondheid van werknemers als de belangen van onze sector beschermt.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.