De pagina wordt geladen...
Voertuigen met een datum eerste toelating (eerste tenaamstelling) na 20 augustus 2023 moeten zijn uitgerust met een tweede generatie smart tachograaf (G2V2-tachograaf) om werkzaamheden te kunnen uitvoeren waarvoor tachograafplicht geldt. Inmiddels is duidelijk geworden dat de eerste series van deze tweede generatie smart tachograafsystemen nog niet geschikt zijn om met het toekomstige Galileo satelliet netwerk te communiceren. Om deze reden wordt deze eerste serie als zogenaamde transitietachograaf ingezet. Ga na welke voertuigen u krijgt geleverd en welke niet voor 20 augustus 2023 kunnen worden geregistreerd.
Oorspronkelijk werd ook besloten dat er een verplichte software update moest plaatsvinden om de geschiktheid te communiceren met Galileo alsnog mogelijk te maken. Recent is mede op basis van onze lobby vanuit BOVAG besloten deze update niet verplicht te stellen. Reden hiervoor is dat de update uitsluitend met merk-specifieke apparatuur van het betreffende tachograafmerk kan worden uitgevoerd en alle dealers derhalve een extra set apparatuur zouden moeten aanschaffen waarop dan ook het personeel geschoold zou moeten worden. De kosten liepen daardoor op tot onverantwoordelijke hoogte.
De grootste uitdaging nu voor u en uw klanten is dat de productielijnen van de truckmerken nog niet beleverd worden met de nieuwe tweede generatie tachografen. Dit betekent dat veel nieuwe voertuigen, die ook nog opgebouwd moeten worden, voor eerste registratie zullen moeten worden omgebouwd naar de tweede generatie tachograaf.
Is het voertuig uitgerust met een eerste generatie smart tachograaf (G2V1-tachograaf), dan zal de voertuigunit (de unit in de cabine) vervangen moeten worden (bij een eerste registratie van het voertuig vanaf 21 augustus 2023).
Is de tachograaf ook al geactiveerd af fabriek, dan is er sprake van een digitaal huwelijk met de Kitas-sensor. In dat geval zal naast de voertuigunit ook de Kitas-sensor vervangen moeten worden.
Wij adviseren u met klem na te gaan welke voertuigen naar u onderweg zijn en waarvan nu al zeker is dat ze niet voor 20 augustus 2023 kunnen worden geregistreerd. Stem bovendien met uw tachograafleverancier(s) af of zij voldoende units kunnen leveren voor retrofit naar de tweede generatie tachograaf.
Voertuigen met een datum eerste toelating (eerste tenaamstelling) tot en met 20 augustus 2023 mogen zijn uitgerust met een G2V1-tachograaf om werkzaamheden te kunnen uitvoeren waarvoor de tachograafplicht geldt.
Wanneer het voertuig ingezet wordt in het buitenland (lidstaten EU) het land van registratie, dan moet het voertuig alsnog uitgerust zijn met een G2V2-(transitie)-tachograaf. Dat betekent dat: een voertuig met een Nederlands kenteken dat is uitgerust met een G2V1-tachograaf na 19 augustus 2025 niet meer buiten Nederland gebruikt mag worden.
BOVAG heeft tevergeefs aangedrongen op uitstel van introductie van de nieuwe tachograaf en verwacht grote leveringsproblemen omdat door de te late levering aan de productielijnen er grote opeenhopingen ontstaan van voertuigen met het oude type tachograaf. BOVAG heeft samen met RAI Vereniging de Nederlandse overheid (I&W en RDW) verzocht om een overgangsregeling in te voeren. Dit is echter ook na herhaald verzoek afgewezen.
Feit is dus helaas dat u als dealer aan het einde van de keten staat en uw klant op dit punt zoveel mogelijk moet ontzorgen. Wij adviseren u dit wel met uw importeur te bespreken omdat u feitelijk voertuigen geleverd kunt krijgen die ongeschikt zijn om direct aan uw klanten aan te bieden zonder dat eerst de tachograaf geretrofit wordt.
De retrofitverplichting geldt ook voor oudere Nederlandse voertuigen uitgerust met een analoge tachograaf of eerste generatie digitale tachograaf (G1V1, G1V2 of G1V3). Deze voertuigen moeten bij gebruik buiten Nederland vanaf 1-1-2025 ook zijn voorzien van een G2V2-(transitie)-tachograaf (op basis van artikel 4 van Verordening (EU) 165/2014).
Zodra de juiste software hiervoor beschikbaar komt, kunnen de tachograaffabrikanten deze via hun merkspecifieke werkplaatsapparatuur aanbieden. De update kan niet worden uitgevoerd met apparatuur van een andere tachograaffabrikant. Hoe dit zal gaan werken is nu nog niet bekend. Het is nog niet honderd procent zeker wanneer de definitieve OSNMA beschikbaar komt. Dat kan eind van dit jaar zijn, maar mogelijk pas in 2024. Deze software update is dus vooralsnog niet verplicht, maar mag vrijwillig wel toegepast worden.
Dat is nog niet helemaal duidelijk. Tachograaffabrikanten kunnen vanaf nu ook een typegoedkeuring verkrijgen voor hun transitie tachograaf. In de markt horen wij op dit moment verschillende signalen. Zo zouden trucks zonder tachograaf worden uitgeleverd of wordt levering uitgesteld. We zouden u graag veel gerichter willen informeren, maar de situatie verandert per dag. Hou daarom ook heel goed de berichten van uw eigen importeur en tachograafleverancier in de gaten.
Zodra de goedgekeurde tachografen beschikbaar zijn, zullen voertuigfabrikanten naar verwachting hun productie zo spoedig mogelijk omzetten. Mogelijk dat uw voertuigfabrikant ook hun Europese typegoedkeuring nog moeten aanvullen (dat verschilt per merk. De tachograaf zelf is geen onderdeel van de Europese typegoedkeuring van het voertuig.
Lees ook
.