De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Verkeersveiligheidscoalitie: verkeersveiligheid in Nederland structureel onder druk, tijd voor koerswijziging
0%
Terug

Verkeersveiligheidscoalitie: verkeersveiligheid in Nederland structureel onder druk, tijd voor koerswijziging

Laatste update 09 december 2025Leestijd: 4 min
Verkeersveiligheid

Het aantal mensen dat in het verkeer ernstig gewond raakte is vorig jaar opnieuw gestegen: van 7.400 naar 7.800. Dat blijkt uit de Staat van de Verkeersveiligheid van Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV. De Verkeersveiligheidscoalitie, waar BOVAG deel van uitmaakt, waarschuwt: zonder structurele investeringen, heldere landelijke richtlijnen en effectieve handhaving dreigt de situatie verder te verslechteren.

De Verkeersveiligheidscoalitie vindt het onacceptabel dat verkeersveiligheid afhankelijk blijft van politieke prioriteiten. Het is tijd voor structurele maatregelen en een duidelijke koers richting 2050. Investeren in verkeersveiligheid redt levens én verdient zichzelf terug.

Aantal verkeersslachtoffers blijft in 2024 onacceptabel hoog

In 2024 kwamen 675 mensen om het leven in het verkeer. Dit is weliswaar iets minder dan in 2023 (684), maar over de afgelopen 10 jaar neemt het aantal niet af. Er raakten 7.800 mensen ernstig gewond in 2024, 400 meer dan in 2023. Fietsers blijken wederom zowel de grootste groep bij de verkeersdoden (36 procent) als bij de ernstig verkeersgewonden (71 procent).

Dit is een schrikbarend aantal mensen dat vorig jaar niet meer thuis is gekomen. Elke verkeersdode is er één te veel, en deze cijfers laten zien dat de verkeersveiligheid in Nederland structureel onder druk staat.

Al twintig jaar stijgt het aantal ernstig verkeersgewonden, met name onder fietsers. Recente prognoses laten zien dat deze trend zich de komende jaren verder zal doorzetten. Verkeersveiligheid is daarmee geen bijzaak, maar een kerntaak voor de overheid.

Huidige aanpak schiet tekort

Zonder structurele investeringen, heldere landelijke richtlijnen en effectieve handhaving dreigt de situatie alleen maar verder te verslechteren. De Verkeersveiligheidscoalitie doet daarom een dringende oproep:

  • Passende infrastructuur en wetgeving: Zorg voor uniforme voorrangsregels op rotondes binnen de bebouwde kom.
  • Effectieve handhaving: Gemeenten moeten meer zeggenschap krijgen over het plaatsen van flitsers en boa’s meer bevoegdheden op het gebied van verkeershandhaving.
  • Structurele financiering: Maak van de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid een structurele investering, zodat medeoverheden risicogestuurd kunnen blijven investeren.
  • Aanpak rijden onder invloed: Stel meer middelen beschikbaar voor educatie, communicatie en handhaving en voer het alcoholslot in.
  • Onderzoek en monitoring: Blijf stevig investeren in verkeersveiligheidsonderzoek om effectief beleid te kunnen voeren.

Kabinet laat tussendoelstelling los: groot risico voor verkeersveiligheid

Het kabinet heeft voor de zomer besloten om de tussendoelstelling van het halveren van het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden in 2030 te schrappen. Daardoor is er geen duidelijke richting naar 2050 en ontbreekt een vaste structuur om verkeersveiligheid blijvend te regelen. Dit maakt het beleid kwetsbaar voor politieke veranderingen, terwijl er juist langjarig beleid nodig is om verandering in gang te zetten.

De Verkeersveiligheidscoalitie

De Verkeersveiligheidscoalitie is een samenwerkingsverband van tientallen maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen – waaronder BOVAG - die zich inzetten voor betere verkeersveiligheid. De Verkeersveiligheidscoalitie roept het kabinet op om verkeersveiligheid bovenaan de politieke agenda te plaatsen en niet langer weg te kijken van deze ernstige problematiek. Alleen met directe actie kunnen we levens redden en onze samenleving veiliger maken.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.