De pagina wordt geladen...

Het aantal mensen dat in het verkeer ernstig gewond raakte is vorig jaar opnieuw gestegen: van 7.400 naar 7.800. Dat blijkt uit de Staat van de Verkeersveiligheid van Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV. De Verkeersveiligheidscoalitie, waar BOVAG deel van uitmaakt, waarschuwt: zonder structurele investeringen, heldere landelijke richtlijnen en effectieve handhaving dreigt de situatie verder te verslechteren.
De Verkeersveiligheidscoalitie vindt het onacceptabel dat verkeersveiligheid afhankelijk blijft van politieke prioriteiten. Het is tijd voor structurele maatregelen en een duidelijke koers richting 2050. Investeren in verkeersveiligheid redt levens én verdient zichzelf terug.
In 2024 kwamen 675 mensen om het leven in het verkeer. Dit is weliswaar iets minder dan in 2023 (684), maar over de afgelopen 10 jaar neemt het aantal niet af. Er raakten 7.800 mensen ernstig gewond in 2024, 400 meer dan in 2023. Fietsers blijken wederom zowel de grootste groep bij de verkeersdoden (36 procent) als bij de ernstig verkeersgewonden (71 procent).
Dit is een schrikbarend aantal mensen dat vorig jaar niet meer thuis is gekomen. Elke verkeersdode is er één te veel, en deze cijfers laten zien dat de verkeersveiligheid in Nederland structureel onder druk staat.
Al twintig jaar stijgt het aantal ernstig verkeersgewonden, met name onder fietsers. Recente prognoses laten zien dat deze trend zich de komende jaren verder zal doorzetten. Verkeersveiligheid is daarmee geen bijzaak, maar een kerntaak voor de overheid.
Zonder structurele investeringen, heldere landelijke richtlijnen en effectieve handhaving dreigt de situatie alleen maar verder te verslechteren. De Verkeersveiligheidscoalitie doet daarom een dringende oproep:
Het kabinet heeft voor de zomer besloten om de tussendoelstelling van het halveren van het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden in 2030 te schrappen. Daardoor is er geen duidelijke richting naar 2050 en ontbreekt een vaste structuur om verkeersveiligheid blijvend te regelen. Dit maakt het beleid kwetsbaar voor politieke veranderingen, terwijl er juist langjarig beleid nodig is om verandering in gang te zetten.
De Verkeersveiligheidscoalitie is een samenwerkingsverband van tientallen maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen – waaronder BOVAG - die zich inzetten voor betere verkeersveiligheid. De Verkeersveiligheidscoalitie roept het kabinet op om verkeersveiligheid bovenaan de politieke agenda te plaatsen en niet langer weg te kijken van deze ernstige problematiek. Alleen met directe actie kunnen we levens redden en onze samenleving veiliger maken.