De pagina wordt geladen...
Uit cijfers van BOVAG en RDC blijkt dat de langverwachte definitieve doorbraak van de speed pedelec vooralsnog uitblijft. BOVAG concludeert dat de verplichting om in de bebouwde kom op de rijbaan te fietsen veel potentiële kopers afschrikt. “Het kind wordt met het badwater weggespoeld. In plaats van deze snelle elektrische fietsen zoveel mogelijk te faciliteren, worden er juist obstakels opgeworpen”, aldus BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt.
De verkoop van nieuwe speed pedelecs aan eindgebruikers kwam in 2017 voor het derde jaar achter elkaar op een niveau van ongeveer 3.500 stuks uit. Ook dit jaar is er tot nu toe weinig progressie waar te nemen. In 2017 leek cijfermatig de weg omhoog eindelijk ingezet, maar dat was het gevolg van extra voorraadregistraties in december. Sinds 1 januari moeten nieuwe speed pedelecs namelijk zijn uitgerust met onder andere een claxon en richtingaanwijzers. Formeel wordt deze fiets in Europees verband als bromfiets beschouwd en de Nederlandse overheid heeft besloten de verkeersregels voor brommers ook voor de speed pedelecs te hanteren. “En daar wringt de schoen”, zegt Eckhardt. “Er wordt beleidsmatig telkens uitgegaan van de maximale snelheid van 45 kilometer per uur, die je echter alleen op lange rechte stukken en met heel veel fysieke inspanning kan behalen. In de bebouwde kom ligt de maximaal haalbare snelheid met een speed pedelec een stuk lager, maar de fietser wordt wel de rijbaan op gedwongen. Daar komt het meer dan eens tot gevaarlijke situaties, omdat automobilisten ook niet gewend zijn aan fietsers op de rijbaan. Een speed pedelec is en blijft een fiets en die hoort wat ons betreft sowieso op het fietspad thuis.”
Gouden toekomst
Eckhardt: “Het is logisch dat veel potentiële kopers nu eieren voor hun geld kiezen en hun eigen veiligheid niet in de waagschaal stellen. En dat is extra zuur voor alle ambities die we hebben op het gebied van CO2-reductie, luchtkwaliteit en betere bereikbaarheid. Met een speed pedelec kan eenvoudig een grote afstand woon-werkverkeer worden afgelegd en daar worden ook meer en meer fietssnelwegen voor aangelegd. Maar die snelweg gaat nooit van deur tot deur en er zal stukken over de ‘normale’ weg moeten worden gefietst. Er werd een gouden toekomst voorspeld voor dit soort snelle fietsen en BOVAG is ook nog steeds heilig overtuigd van het enorme potentieel, maar door de gebruikers tussen de auto’s, bussen en vrachtwagens te dwingen, wordt het kind met het badwater weggespoeld. Wij zijn Nederland Fietsland en behoren ruim baan te bieden aan tweewielers. Het kabinet heeft al toegezegd dat de fiscale regels rondom een fiets van de zaak versoepeld gaan worden en wat ons betreft wordt de speed pedelec ook zo snel mogelijk terug naar het fietspad verwezen.”