De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Veelgestelde vraag: Heb je een EV-opleiding nodig om de banden van een EV te vervangen?
0%
Terug

Veelgestelde vraag: Heb je een EV-opleiding nodig om de banden van een EV te vervangen?

Laatste update 02 september 2025Leestijd: 4 min
Elektrische auto met open motorkap

Bij de komst van EV in het Nederlandse wagenpark kwamen er andere risico’s de werkplaats in. De hoge spanning die de accu’s leveren, de sterke magnetische velden die voor beknelling tussen onderdelen kunnen zorgen en mogelijk impact hebben op een protheses, de veel zwaardere voertuigen en de stilte van de auto. Om te zorgen dat er veilig aan deze auto’s gewerkt kan worden, zijn er regels opgesteld. BOVAG ziet dat dit vragen oproept in de praktijk. Daarom de basis op een rijtje over werken aan EV.

De hoofdregel is dat er niet zonder opleiding of instructie aan het hoogvolt-systeem én in de gevarenzone van een EV-voertuig mag worden gewerkt. De gevarenzone is een door de NEN-9140 bepaalde ruimte rondom niet-geïsoleerde actieve delen. Daar kun je in terechtkomen als stekkers losgemaakt worden of HV-componenten worden geopend voordat spanningsloosheid is aangetoond. Een EV-voertuig dat spanningsloos is gemaakt heeft geen elektrische risico’s meer. Alleen nogin het HV-systeem zelf.

In de praktijk

De EV-werkverantwoordelijke neemt een belangrijke plek in. Hij is verantwoordelijk voor de veiligheid ten aanzien van werkzaamheden die elektrische gevaren kunnen opleveren bij het werken aan e-voertuigen. Hij is opgeleid en aangewezen voor deze taak. Als een EV de werkplaats binnenkomt, wordt altijd door de EV-werkverantwoordelijke beoordeeld of de werkzaamheden veilig uitgevoerd kunnen worden. Vervolgens wordt de auto toegewezen aan een monteur met de juiste kennis en aanwijzing. Er zijn de volgende categorieën:

  • EV-Voldoende Onderricht Persoon (EV-VOP): heeft basiskennis en mag eenvoudige werkzaamheden uitvoeren aan elektrische voertuigen. Zoals het spanningsloos maken van het voertuig en onderhoud en reparaties aan spanningsloze HV-componenten uitvoeren. Deze persoon mag niet zijn eigen veiligheid vaststellen en ook niet zijn eigen werk controleren. Daar is de EV-werkverantwoordelijke voor (die dat wel mag delegeren aan een EV-VP)
  • EV-Vakbekwaam Persoon (EV-VP): Deze persoon heeft diepgaande kennis en ervaring en mag zelfstandig werken aan elektrische voertuigen. Hij kan spanningsloosheid aantonen en onderhoud, reparaties en diagnose aan HV-componenten en -systemen uitvoeren
  • Leek: Als het EV- voertuig is beoordeeld door de EV-werkverantwoordelijke mag een leek werkzaamheden aan het voertuig uitvoeren, die losstaan van het HV-systeem. Denk aan de gebruikelijke onderhoudsbeurt, banden vervangen en ruitenwisservloeistof bijvullen. 
  • Monteur onder de 18: Een jeugdige monteur wordt altijd gezien als een leek. Deze mag alleen onder toezicht werk aan een EV uitvoeren. 

Aanwijsbeleid

Het is belangrijk om het werken aan EV goed vast te leggen. Dit doe je door middel van een aanwijsbeleid. In de arbocatalogus Veilig werken aan EV vind je een voorbeeld van een aanwijsbeleid

E-certificaat

Er is een divers aanbod van trainingen en examens voor het werken aan EV. Om de kwaliteit van de kennis en kunde van medewerkers te waarborgen, is het e-certificaatontwikkeld. Lees hier meer informatie over deze certificering en de stimulering vanuit OOMT.

Vragen?

Heb je nog vragen? Neem contact op met BOVAG Ledenadvies via 030 – 65 95 300 of ledenadvies@bovag.nl.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.