De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Vanuit de CDE-werkgroep: overstap op smart tachograaf 2
0%
Terug

Vanuit de CDE-werkgroep: overstap op smart tachograaf 2

Laatste update 25 september 2024Leestijd: 4 min
Tachograaf

De slimme tachograaf versie 2, ook wel bekend als SMT2 of G2V2, komt eraan. De overstap naar deze nieuwe tachograaf brengt een grote verandering in de transport- en logistieke sector met zich mee. Alle nieuwe vrachtwagens en touringcars die sinds 21 augustus 2023 op kenteken zijn gezet, zijn inmiddels verplicht voorzien van de smart tacho 2. Vervolgens moeten alle voertuigen met een oude analoge of digitale tachograaf vóór 1 januari 2025 zijn uitgerust met een smart tacho 2. Tot slot dienen voertuigen met de eerste generatie slimme tachografen (G2V1) vóór 18 augustus 2025 geüpgraded te zijn. Let op: dit geldt alleen voor internationaal rijdende voertuigen.

Het ombouwen van een voertuig is een flinke klus. Een tachograaftechnicus kan zo’n twee voertuigen per dag ombouwen. Afhankelijk van de huidige installatiebedragen zijn de kosten van de ombouw tussen de € 1.400,- en € 1.700,-.

Op een rijtje

Het is belangrijk om te weten wanneer internationaal opererende voertuigen moeten zijn omgebouwd naar de smart tacho 2. De belangrijkste deadlines op een rijtje:

  • 1 januari 2025: Alle voertuigen die uitgerust zijn met een analoge of oude digitale tachograaf moeten uiterlijk op 1 januari 2025 zijn voorzien van een smart tacho 2.
  • 18 augustus 2025: Voertuigen met een eerste generatie smart tacho 1 moeten op 18 augustus 2025 zijn omgebouwd naar een smart tacho 2.
  • 1 juli 2026: Alle internationaal rijdende voertuigen met een totaalgewicht vanaf 2.500 kg moeten op 1 juli 2026 zijn uitgerust met een smart tacho 2.

Let op: als bij een nationaal rijdend voertuig de smart tacho 1 defect raakt, moet deze ook worden vervangen door een smart tacho 2.

Scholing

Naast het ombouwen van voertuigen voor 1 januari 2025 of 19 augustus 2025, is het van groot belang dat ook transportondernemers, planners en het rijdend personeel worden geschoold. Actuele kennis over de tachograaf en de bediening lijkt nog wel eens te ontbreken, volgens de CDE-werkgroep. Met de komst van remote download (DSRC) en de uitgebreidere controleperiode van 56 dagen vanaf 2025 loopt de transportbranche risico op grote boetes. Bovendien worden overtredingen ook in het ERRU-register genoteerd, waarbij in het ergste geval een transportonderneming de NIWO-vergunning(en) kan verliezen. De werkgroep adviseert rijopleiders dan ook de kennis van de leerling over de tachograaf te controleren, bijvoorbeeld door er vragen over te stellen aan het begin van de opleiding.

Over de tachograaf

Sinds 1 mei 2016 moeten alle voertuigen boven de 3,5 ton die voor commercieel vervoer worden gebruikt voorzien zijn van een digitale tachograaf. Deze moest in de EU de arbeidsomstandigheden van vrachtwagen- en buschauffeurs verbeteren, doordat de rij- en rusttijden er inzichtelijker mee werden. In het Mobility Package (oftewel Europees mobiliteitspakket) is de wet- en regelgeving vastgelegd rondom de smart tachograaf. De smart tacho 2 heeft een aantal nieuwe functionaliteiten. Grensovergangen hoeven bijvoorbeeld niet meer handmatig te hoeven ingevoerd. Het laden en lossen moet in de nieuwe versie wel worden ingevoerd. Vanaf 1 januari 2025 controleert ILT over een periode van 56 dagen, in plaats van 28 dagen.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.