De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Vanaf oktober ook batterijbeheerbijdrage voor import-EV’s en -hybrides
0%
Terug

Vanaf oktober ook batterijbeheerbijdrage voor import-EV’s en -hybrides

Laatste update 24 juli 2025Leestijd: 3 min
auto

Vanaf oktober dit jaar moeten ook importeurs van gebruikte voertuigen met een aandrijfbatterij (zoals vol-elektrische auto’s en hybrides) een bijdrage voor het afvalbeheer van batterijen afdragen. Tot nu toe gold dat alleen voor importeurs van nieuwe voertuigen met een aandrijfbatterij. Net als bij de bekende algemene Recyclingsbijdrage voor auto’s ligt de coördinatie hiervan bij ARN. 

De nieuwe Europese Batterijverordening treedt gefaseerd in werking en raakt alle schakels in de keten: van ontwerp en productie tot inzameling en recycling. Voor importeurs van gebruikte (mild) hybride- of vol-elektrische voertuigen (EV’s) geldt straks ook de Producentenverantwoordelijkheid inzake afvalstoffenbeheer van de batterij. 

Wat verandert er per augustus en oktober 2025? 

  • Vanaf 18 augustus 2025 treedt het hoofdstuk Beheer van afgedankte batterijen in de nieuwe verordening in werking.
  • Vanaf 1 oktober 2025 zal naar verwachting de Nederlandse regelgeving van kracht worden. Hierin is onder andere de handhaving is vastgelegd.


Verplichte aanmelding bij Rijkswaterstaat 

Iedere beroepsmatige importeur van elektrische voertuigen moet geregistreerd zijn bij Rijkswaterstaat Leefomgeving en moet aantoonbaar aan de verplichtingen kunnen voldoen. Dat kan op twee manieren:

  • ARN kan deze aanmelding verzorgen, mits een bedrijf overeenkomst met ARN heeft gesloten.
  • Zelf aanmelden is ook mogelijk, maar dit is alleen realistisch voor grote importeurs met voldoende capaciteit om aan alle verplichtingen te voldoen.

Zonder deze aanmelding mag een bedrijf géén elektrische voertuigen op de Nederlandse markt brengen – ongeacht het aantal voertuigen dat een bedrijf importeert. Het advies van BOVAG is om dit via ARN te regelen, dan ben je verzekerd van de juiste administratie.

Ook voor gebruikte EV’s 

Op dit moment dragen alleen importeurs van nieuwe voertuigen via de batterijbeheerbijdrage bij aan het beheer van aandrijfbatterijen. Deze verplichting gaat nu ook gelden voor gebruikte voertuigen met een aandrijfbatterij (zoals hybride, plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen). Jaarlijks stelt de Stichting Autobatterij Recycling deze bedragen vast, op basis van de te verwachten collectieve kosten over minimaal de komende vijf jaar. Zie https://arn.nl/beheerbijdrage/ 

Aanmeldproces 

ARN ontwikkelt op dit moment een digitaal aanmeld- en betalingsproces en is in overleg met BOVAG over de verdere uitwerking. BOVAG verwacht hier begin augustus meer over te kunnen melden.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.