De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Ook batterijbeheerbijdrage voor import van gebruikte EV’s en hybrides
0%
Terug

Ook batterijbeheerbijdrage voor import van gebruikte EV’s en hybrides

Laatste update 24 juli 2025Leestijd: 3 min
auto

De nieuwe Europese Batterijverordening treedt vanaf 18 augustus 2025 gefaseerd in werking. Deze verordening heeft gevolgen voor alle schakels in de keten: van ontwerp en productie tot en met inzameling en recycling. Ook importeurs van gebruikte elektrische voertuigen vallen straks onder de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor het afvalbeheer van de aandrijfbatterij.

Let op: een nieuw voertuig is een voertuig dat nog niet eerder in een EU-lidstaat is geregistreerd. Een gebruikt voertuig is al wel eerder in een lidstaat geregistreerd.

Wat verandert er vanaf 18 augustus 2025?

  • Op 18 augustus 2025 treedt het hoofdstuk Beheer van afgedankte batterijen uit de nieuwe Batterijverordening in werking. Vanaf dan gelden voor alle lidstaten basisregels over inzameling, verwerking en rapportage.
  • Naar verwachting wordt de Nederlandse uitvoeringsregelgeving op 1 oktober 2025 van kracht. Deze regelgeving beschrijft ook hoe en door wie er gehandhaafd wordt. Vanaf dit moment kunnen importeurs zich registreren bij Rijkswaterstaat – zelf of via ARN.
  • Per 1 januari 2026 moeten deelnemende importeurs via ARN een batterijbeheerbijdrage afdragen voor gebruikte elektrische voertuigen.

Verplichte aanmelding bij Rijkswaterstaat

Iedere beroepsmatige importeur van elektrische voertuigen moet geregistreerd zijn bij Rijkswaterstaat Leefomgeving en aantoonbaar aan alle wettelijke verplichtingen voldoen. Dat kan op twee manieren:

  1. ARN verzorgt de aanmelding, mits een bedrijf een overeenkomst met ARN heeft gesloten.
  2. Zelf aanmelden bij Rijkswaterstaat is ook mogelijk, maar dat is gezien de bijbehorende verantwoordelijkheid alleen realistisch voor de grootste importeurs.

Zonder registratie mag een bedrijf geen elektrische voertuigen op de Nederlandse markt brengen, ongeacht het aantal voertuigen.

Ook voor gebruikte EV’s

Tot nu toe gold de batterijbeheerbijdrage alleen voor importeurs van nieuwe voertuigen. Deze verplichting gaat per 2026 ook gelden voor gebruikte voertuigen met een aandrijfbatterij, zoals (mild) hybride, plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen. De Stichting Autobatterij Recycling stelt jaarlijks de bijdragebedragen vast op basis van de verwachte collectieve kosten over een periode van minimaal vijf jaar.

Aanmeldproces

ARN ontwikkelt momenteel een digitaal aanmeld- en betalingsproces voor importeurs en is daarover in overleg met BOVAG. In de eerste helft van augustus volgt hierover meer informatie. Wij houden je op de hoogte als je een bericht stuurt aan batterijen@arn.nl.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.