De pagina wordt geladen...
Vanaf oktober dit jaar moeten ook importeurs van gebruikte voertuigen met een aandrijfbatterij (zoals vol-elektrische auto’s en hybrides) een bijdrage voor het afvalbeheer van batterijen afdragen. Tot nu toe gold dat alleen voor importeurs van nieuwe voertuigen met een aandrijfbatterij. Net als bij de bekende algemene Recyclingsbijdrage voor auto’s ligt de coördinatie hiervan bij ARN.
De nieuwe Europese Batterijverordening treedt gefaseerd in werking en raakt alle schakels in de keten: van ontwerp en productie tot inzameling en recycling. Voor importeurs van gebruikte (mild) hybride- of vol-elektrische voertuigen (EV’s) geldt straks ook de Producentenverantwoordelijkheid inzake afvalstoffenbeheer van de batterij.
Iedere beroepsmatige importeur van elektrische voertuigen moet geregistreerd zijn bij Rijkswaterstaat Leefomgeving en moet aantoonbaar aan de verplichtingen kunnen voldoen. Dat kan op twee manieren:
Zonder deze aanmelding mag een bedrijf géén elektrische voertuigen op de Nederlandse markt brengen – ongeacht het aantal voertuigen dat een bedrijf importeert. Het advies van BOVAG is om dit via ARN te regelen, dan ben je verzekerd van de juiste administratie.
Op dit moment dragen alleen importeurs van nieuwe voertuigen via de batterijbeheerbijdrage bij aan het beheer van aandrijfbatterijen. Deze verplichting gaat nu ook gelden voor gebruikte voertuigen met een aandrijfbatterij (zoals hybride, plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen). Jaarlijks stelt de Stichting Autobatterij Recycling deze bedragen vast, op basis van de te verwachten collectieve kosten over minimaal de komende vijf jaar. Zie https://arn.nl/beheerbijdrage/
ARN ontwikkelt op dit moment een digitaal aanmeld- en betalingsproces en is in overleg met BOVAG over de verdere uitwerking. BOVAG verwacht hier begin augustus meer over te kunnen melden.