De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Vanaf 1 juli alleen nog artikeldata via DST 3.0; is uw fietsbedrijf er klaar voor?
0%
Terug

Vanaf 1 juli alleen nog artikeldata via DST 3.0; is uw fietsbedrijf er klaar voor?

Laatste update 23 juni 2023Leestijd: 5 min
Artikel header afbeelding

Stichting Digitaal Samenwerken Tweewielerbranche (DST) levert vanaf 1 juli alleen nog artikeldata via de vernieuwde versie: DST 3.0. DST is de database voor actuele en gestandaardiseerde artikelinformatie in de tweewielerbranche. Voor fietsbedrijven die zonder een kassasysteem werken, is het belangrijk dat zij voor 1 juli 2023 een nieuwe koppeling hebben met het DST-platform. Anders werken zij met verouderde informatie. Retailers die voor hun kassasysteem of webshop werken met een van de bekende softwareleveranciers, hoeven niets te doen. In dit artikel leggen we uit wat DST doet en wat u moet doen om over te stappen op DST 3.0.

Wat is DST?

Leveranciers, groothandels en merken plaatsen hun artikelinformatie van meer dan 1.000.000 producten op het DST-platform. Zij zorgen dat alle gegevens altijd up to date zijn. Dealers kunnen deze productinformatie gemakkelijk en kosteloos via hun eigen kassasysteem gebruiken of deze artikelinformatie zelf aan hun webshop (laten) koppelen via de DST API. Zo kunnen dealers optimaal ondernemen en hun klanten van de beste informatie voorzien.

Lees meer

DST gaat 1 juli volledig over op een nieuwe artikelstandaard: DST 3.0. Waarom is dat?

De tweewielerbranche is een innovatieve branche. Dat zie je aan de ontwikkelingen van nieuwe producten zoals elektrische fietsen, maar er is ook veel innovatie achter de schermen op technologisch gebied. Daarom was het voor DST tijd om een volgende stap te zetten. Er zijn nieuwe wensen op het gebied van artikeldata, daarnaast heeft DST ook steeds meer internationale gebruikers. Voor het optimaal uitwisselen van artikeldata is het belangrijk dat ook het platform DST blijft vernieuwen en ontwikkelen. Dit heeft geleid tot een nieuwe standaard 3.0.

Vanaf 1 juli wordt de huidige versie 2.1 niet langer ondersteund. Wat betekent dit voor de gebruikers?

Versie 3.0 is al enige tijd in gebruik, maar vanaf 1 juli 2023 werkt DST alleen nog met de nieuwe standaard. Dit betekent dat de oude versie 2.1 wordt ‘uitgezet’. Stapt u voor 1 juli niet over naar versie 3.0, dan worden er in de kassa of webshop nog wel artikeldata getoond, deze worden echter niet langer van updates voorzien. U werkt dus met verouderde informatie. Wijzigingen door fabrikanten, zoals nieuwe of uitgefaseerde producten, zijn niet meer up to date. Daarom roept DST gebruikers op om nu in actie te komen om over te stappen. Alleen dan is de informatie die gebruikt wordt actueel.

Wat houdt de nieuwe versie 3.0 in?

DST 3.0 is een nieuwer, sneller en veiliger platform. Deze 3.0 standaard biedt veranderingen op vier belangrijke punten:

  1. Het nieuwe systeem heeft veel meer mogelijkheden voor het weergeven van gedetailleerde en gestandaardiseerde productinformatie, zoals diverse fietscomponenten en attributen van onderdelen en accessoires. Denk hierbij aan de geometrie van een fiets of de waterdichtheid van een fietstas, maar ook de beschikbaarheid van meer afbeeldingen voor gebruik in webshops. DST 3.0 biedt dus nog meer gebruiksgemak.
  2. DST 3.0 werkt met authenticatie, waardoor het veiliger is in het gebruik.
  3. De nieuwe versie is volledig Engelstalig, daardoor bedient DST gemakkelijker de internationale markt en wordt de reikwijdte voor de detailhandel groter.
  4. Het nieuwe DST 3.0-platform is ontwikkeld met de modernste technieken, zodat het up to date is voor de komende jaren en nieuwe services sneller kunnen worden toegevoegd. Lees meer

Wat moeten retailers doen om over te stappen?

Dit moet u doen om over te stappen:

  1. Retailers (ofwel fietsondernemers, detaillisten) die gebruikmaken van een van de bekende softwareleveranciers, bijvoorbeeld voor uw kassasysteem of webshop. Deze ondernemers hoeven niets te doen. Deze systeemleveranciers werken al met de nieuwe standaard en zorgen voor de nieuwe koppeling.
  2. Retailers die met de DST-database werken zonder tussenkomst van een kassasysteem Zij zullen wel zelf actie moeten ondernemen. Heeft u bijvoorbeeld uw webshop via een API een directe koppeling met DST? Dan zal u zelf moeten zorgen dat u vanaf 1 juli een nieuwe koppeling hebt met het DST 3.0-platform. We raden u aan hiervoor contact op te nemen uw webshopbeheerder of technische partij die dit kan installeren. Informatie over de nieuwe API vindt u hier.

Meer informatie

Alle informatie met betrekking tot overstappen vindt u

hier

. Neem bij vragen contact op met

support@stichtingdst.nl

of bel (085) 303 48 20.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.